|
کدخبر: 41726

بارورسازی ابرها برای سلامت مردم خطر دارد؟

مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها گفت: طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده از چهار سال پیش و بر اساس تحقیقات انجام شده، توانستیم یدید نقره را که برای بارورسازی ابرها استفاده می‌شود، در داخل ایران تولید کنیم.

گسترش‌نیوز: فرید گلکار با بیان این‌که با همکاری صنایع دفاع توانستیم یدید نقره را تولید کنیم، اظهار کرد: به‌دلیل این‌که این ماده یک ماده ممنوعه در داخل ایران است و حمل‌ونقل و نگهداری آن شرایط خاصی دارد، باید با یک سازمان نظامی در این راستا همکاری می‌کردیم، بنابراین سال گذشته قرارداد ساخت این ماده را با صنایع دفاع امضاء کردیم و اکنون توانستیم ۲۰۰ عدد نمونه آزمایشی آن را تولید کنیم.

barvariabr123.jpg

وی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از یدید نقره در بارورسازی ابرها، مشکلاتی را برای محیط‌زیست ایجاد می‌کند، ادامه داد: سازمان حفاظت محیط‌زیست در نامه‌ای، ویژگی‌ها و خصوصیات این ماده را از ما جویا شد و ما نیز با مستندات کامل مورد دفاع تمام مراجع جهانی، پاسخ آنها را دادیم.

گلکار با تاکید بر این مسئله که استفاده از یدید نقره هیچ ضرری به سلامت مردم وارد نمی‌کند، تاکید کرد: شائبه‌هایی که درباره سرطان‌زا بودن این ماده وجود دارد، به‌طور کامل نقض می‌شود، به گونه‌ای که حتی ۲۰۰ سال نیز از این ماده در یک منطقه استفاده شود، باز هم از میزان مجازی که می‌تواند از این ماده در آب و خاک وجود داشته باشد، کمتر است.

وی ضمن گلایه از موضوعاتی که درباره بارورسازی ابرها عنوان می‌شود، گفت: بعضا گفته می‌شود که باروری ابرها بحران آب را حل نمی‌کند. در پاسخ به این موضوع باید گفت که هیچ کدام از فناوری‌ها و فناوری‌هایی که در دنیا وجود دارد، به تنهایی نمی‌تواند حلال بحران آب باشد، چراکه باید مجموعه‌ای از اقدامات برای حل این مسئله گردهم آید.

مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها افزود: موضوع دیگری که درباره بارورسازی ابرها عنوان می‌شود، مسئله سمی بودن مواد به‌کارگیری در این فناوری است که درباره این موضوع نیز باید گفت که به‌طور کامل رد می‌شود. البته استفاده از تمام مواد و داروها، آسیب‌هایی را وارد می‌کند، اما باید دید که از چه دوزی و به چه میزانی در فناوری استفاده می‌شود.

گلکار تصریح کرد: سازمان هواشناسی و سازمان محیط زیست، تمامی مستندات مربوط به بارورسازی ابرها را مطالعه و تایید صلاحیت این فناوری را مطرح کردند.

وی درباره فناوری تولیدشده در ایران نیز گفت: برای یک پرواز حداقل از ۲۰۰ یدید نقره استفاده می‌شود که به زودی این نمونه‌های تولیدشده را آزمایش خواهیم کرد، اما باید گفت که این نمونه، شباهت بسیار بالایی با مدل روسی آن دارد و فناوری این ماده در ایران به‌طور کامل بومی شده است.

مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها درباره هزینه تمام شده این ماده و مقایسه‌ی آن با مدل خارجی، اظهار کرد: درحال‌حاضر هزینه تمام شده این مدل با مدل خارجی، برابری می‌کند، اما اگر وارد تولید بیش‌تر شویم، قطعا هزینه آن از نمونه خارجی کمتر خواهد شد که این موضوع به بسته‌های حمایتی وابستگی دارد.

روز گذشته، رضا اردکانیان - وزیر نیرو - گفت: وزارت نیرو برای استفاده از آب‌های نامتعارف، برنامه‌هایی را در نظر گرفته است که مطابق با همان برنامه‌ها نیز در حال‌ حرکت است. براین اساس، طی سال‌های اخیر با تحقیقات و فناوری‌های انجام شده، توانستیم در حوزه باروری ابرها به نقطه خوبی برسیم، بگونه‌ای که گلوله‌هایی که باید برای بارورسازی پرتاب می‌شد، تاکنون از خارج از کشور وارد می‌شد، اما درحال‌حاضر توانسته‌ایم با ظرفیت داخلی، این گلوله‌ها را تولید کنیم.

منبع: ایسنا

ارسال نظر