|
کدخبر: 37920

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

هدف ما تسهیل زندگی شهری برای معلولان است

ناهید خدا کرمی عضو شورای شهر تهران و دبیر کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری توضیحاتی نسبت به گزارش گسترش نیوز با عنوان «تهران علیه صندلی چرخدار» ارائه کرد.

گسترش نیوز: رئیس انجمن مامایی ایران و عضو شورای شهر تهران در پاسخ به مشکلات و موانع مطرح شده درباره زندگی، عبور و مرو معلولان به‌خصوص گروهی که با ویلچر مجبور به انجام امور زندگی خود هستند ضمن تایید نارسایی‌های موجود از تلاش‌ها و آخرین اقدامات شورای شهر در این مورد سخن گفت.

خدا کرمی در ابتدا با بیان اینکه شهر متعلق به همه شهروندان با هر شرایطی است شکی و همه تلاش مدیران شهری در طول مدیریت شهرداری تهران همواره بر مرتفع کردن موانع برای تسهیل عبور و مرور معلولان استوار بوده است، گفت: ضوابط و مقرراتی در برنامه پنج ساله دوم شهرداری دیده و تاکید شده است. بر این اساس که دسترسی معلولین با هر سطح معلولیت، باید در اماکن عمومی هموار باشد. همچنین در برنامه سوم نیز مشغول تدوین احکام و مقرراتی برای الزام شهرداری به رفع قصور و مشکلات موجود هستیم تا از این طریق معابر عمومی و ساختمان‌ شهرداری‌ها در فاز اول مشکلی از نظر دسترسی معلولان محترم نداشته باشد. امیدواریم تا دو سال حداقل این مسئله در شهرداری‌ها و ادارات دولتی مربوط به خدمات شهری وجود نداشته باشد. تلاش می‌کنیم در همین مدت ذکر شده فعالیت‌ها را طوری تنظیم کنیم که معلولی برای انجام کارهای اداری خود با مانع رفت و آمد روبه‌رو نباشد و امکان استفاده و بهره‌مندی از خدمات مورد نیاز خود را به آسانی داشته باشد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ذیل اجرای برخی طرح‌ها ایستگاه‌های اتوبوس مجهز به امکاناتی برای نابینایان شده همینطور به‌تدریج طرحی مخصوص استفاده از اتوبوس با صندلی چرخدار را در دستور کار داریم و امیدواریم در زمان کوتاهی بتوانیم با جدیت تمام نارسایی‌های موجود در سیستم خدمات شهری را کاهش دهیم و امکانات لازم برای سهولت زندگی شهری معلولان محترم را فراهم آوریم.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات دریافت پول از عابر بانک‌های سطح شهر برای معلولان و ناهموار بودن معابر افزود: امور شهر خارج از وظایف شهرداری است اما در قالب مدیریت یکپارچه شهری و الزامی که در قانون مبنی بر همکاری سازمان‌ها در کنار هم برای رفع مشکلات شهر وجود دارد انشاالله در آن قالب سعی می‌کنیم چنین مسائلی را حل کنیم. حداقل در شعب بانک شهر که مربوط به شهرداری تهران است و دایره عمل من و همکارانم می‌تواند در آنجا وسیع‌تر باشد تلاش می‌کنیم تا ساز و کار لازم را به وجود آوریم و یا دستگاه‌های خودپرداز مخصوصی در محل‌های پر رفت و آمد این عزیزان قرار داده شود تا با مشکلات کمتری برای استفاده از آنها روبه‌رو شوند. باید اشاره کنم در برنامه پنج ساله سوم معلولین بسیار پر رنگ هستند و توجهی ویژه‌ای به دغدغه‌ها و نیازهای آنان شده است، در واقع برای گروه‌های خاص احکام و برنامه‌های جداگانه تدوین شده تا از این طریق بیشتر به موانع آنها توجه صورت گیرد.

خداکرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود اختلاف سطح در بسیاری از معابر و ساخت سلیقه‌ای در برخی مناطق شهری تهران که باعث بروز مشکلات برای عبور و مرور افراد با صندلی چرخدار شده است، گفت: به همه مناطق شهر ابلاغ شده تا سهولت رفت و آمد معلولین را در حد امکانات موجود ایجاد کنند و در این راه تسهیلاتی نیز به همه اعطا می‌شود. اولویت در اجرای این طرح با مناطق پر رفت و آمد معلولان است و به عنوان نمونه نزدیک مدارس و محل سکونت آنها باید تمرکز امکانات وجود داشته باشد. خوشبختانه توان‌یابان محترم رابطه بسیاری خوبی با شوراهای محله و خانه‌های فرهنگ دارند و امورات خود را به صورت مستمر با آنها در میان می‌گذارند.

Malool.jpg

ناهید خدا کرمی در پایان با ارائه توضیحاتی درباره برنامه‌ّهای اشتغال معلولان، افزود: تا آنجایی که به مدیریت شهری و شورای شهر مربوط است اقداماتی در جهت حمایت از کارآفرینان معلول، کسب مهارت و آموزش در سراهای محله و مناطق انجام می‌شود. یک سری برنامه‌ها مربوط به جذب نیرو هست و قطعا اگر شهرداری در جایی بخواهد نیرویی جذب کند اولویت با معلولان خواهد بود. متاسفانه می‌دانیم که شهرداری هم اکنون با تورم نیرو روبه‌رو است و امکان این موضوع به سختی وجود دارد اما تمام تلاشمان این هست و از مراکز تحت پوشش شهرداری خواستیم چنانچه نیاز به جذب نیرو وجود داشته باشد اولویت را بر جذب این عزیزان قرار دهند. پروژه‌هایی که توسط سمن‌‌ها (سازمان‌های مردم نهاد) و انجمن‌های حمایتی معلولان در قالب طرح‌های کسب و کار در حال انجام است مورد حمایت و پشتیبانی قرار می‌گیرند همچنین اگر بنا باشد کاری در سطح شهر انجام شود باز هم اولویت جذب با معلولین است.

برای تهیه صندلی چرخدار ظرف یکسال گذشته از محلی که می‌توانستیم اعتبارات اختصاص دهیم اقدامات زیادی انجام دادیم. چنانچه معلولی در منطقه‌ای وجود داشته و شناسایی شده باشد برای تهیه صندلی چرخدار مکانیزه حمایت می‌شود و اقدامات لازم برای خرید صورت می‌گیرد. در یک سال گذشته موارد متعددی برای به‌خصوص دختران نوجوان صورت گرفته و صندلی‌های مکانیزه برای آنان خریداری شده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها