|
کدخبر: 36944

توصیه‌های بهداشتی برای نذری‌های محرم

​معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان اظهار کرد: رعایت نکات بهداشتی در ایام محرم، حیاتی است.

گسترش نیوز: محمدرضا صائینی با اشاره به اینکه در ایام محرم به‌ویژه عاشورای حسینی باید به نکات بهداشتی توجه ویژه‌ای داشت، گفت: مواد خام مصرفی باید سالم و بهداشتی باشد و توصیه می‌شود از مواد غذایی مشمول بسته‌بندی که مورد تایید وزارت بهداشت است، استفاده شود.

nazri12.jpg

وی ادامه داد: از فرآورده‌های خام دامی با کشتار مجاز و یا بسته‌بندی شده که مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی است استفاده شود. همچنین از نگه‌داری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر ۲ ساعت) خودداری کنید.

این مسئول خاطرنشان کرد: از آب آشامیدنی سالم و مطمئن و از ظروف یک‌بار مصرف گیاهی و سلولزی برای توزیع چای و از ظروف آلومینیومی جهت پخش مواد غذایی گرم استفاده شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان افزود: از نگه‌داری مواد غذایی خام و پخته در مجاورت هم در داخل یخچال و یا سردخانه خودداری و نیز پسماندهای تولید شده به صورت بهداشتی جمع‌آوری، انتقال و دفع شود.

وی افزود: از نمک بسته‌بندی یددار تصفیه شده دارای مجوز از سازمان غذا و دارو در تهیه و پخت غذا و مصرف جدا در سفره‌ استفاده شود. همچنین روغن‌های دارای مجوز بهداشت از سازمان غذا و دارو با ترانس پایین در تهیه غذاها مورد استفاده قرار گیرد.

صائینی یادآور شد: از سالاد و سبزی بسته‌بندی شده دارای مجوز ساخت از وزارت بهداشت استفاده شود. همچنین همه افراد درگیر در توزیع آب، چای و غذا باید دارای کارت بهداشت معتبر بوده و رعایت بهداشت فردی را در هنگام ارائه خدمت برخود لازم بدانند.

وی ادامه داد: توزیع آب، شربت و شیر در بین دسته‌های عزاداری و یا در مراسم می‌بایست با لیوان یک‌بار صورت گیرد، از فرو بردن لیوان و پارچ به داخل ظروفی که آب و یا شربت داخل آن است، جلوگیری شود.

این مسئول افزود: توصیه می‌شود ذبح دام نیابتی در کشتارگاه‌های صنعتی صورت گیرد و از ذبح در معابر عمومی خودداری شود. همچنین توصیه می‌شود گوشت دام ذبح شده بعد از ۲۴ ساعت ماندگاری در دمای یخچال مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها