|
کدخبر: 35661

معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

مدیران مسئول موظفند خبرنگاران را بیمه کنند

معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره طرح جدید این معاونت برای بیمه خبرنگاران می‌گوید که مدیران مسئول موظفند خبرنگارانشان را بیمه کنند و دیگر نیازی نیست برای دریافت یارانه، لیست خبرنگاران را به معاونت مطبوعاتی ارائه دهند.

گسترش نیوز: محمد سلطانی‌فر درباره شرایط بیمه خبرنگاران و نتایج جلساتی که با این موضوع در معاونت مطبوعاتی برگزاری شده است، توضیح داد: در سال‌های ۹۵ و ۹۶ بیمه خبرنگاران را معاونت مطبوعاتی بر عهده گرفته بود؛ بر این اساس هر رسانه‌ای لیستی را به معاونت مطبوعاتی تحویل می‌داد و معاونت نیز بخشی از بیمه خبرنگاران را پرداخت می‌کرد. این مبلغ برای خبرنگاران ۲۳ درصد و برای غیر خبرنگار ۱۱ درصد بود.

او ادامه داد: اما این طرح خلأ‌هایی داشت؛ برخی از رسانه‌هایی که سهمیه بیشتری داشتند افراد دیگری را به غیر از خبرنگاران به لیست بیمه اضافه می‌کردند و معاونت مطبوعاتی پول بیمه آنها را پرداخت می‌کرد. این در حالی بود که رسانه‌های بزرگتری مثل ایسنا می‌گفتند چرا سهم ما کم است. این بی‌عدالتی و موارد دیگر باعث شد که ما موضوع بیمه را که جزو وظایف کارفرما و مدیران مسؤول است به عهده خودشان بگذاریم، این بودجه را در یارانه آنها در نظر بگیریم و آنها را موظف کنیم که خودشان نیروهایشان را بیمه کنند.

معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: از طرفی چون می‌دانستیم که امسال و سال‌های آینده از لحاظ بیماری سال‌های خوبی نخواهد بود بیمه تکمیلی را برای خبرنگاران در نظر گرفتیم. بر این اساس کلیه خبرنگارانی که عضو صندوق هنر باشند، تماما عضو بیمه تکمیلی می‌شوند که حدود دو سوم هزینه‌های درمان آنها را ما به عنوان صندوق هنر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت می‌کنیم. بیمه هنر کمک زیادی به روزنامه‌نگاران می‌کند و از آنجا که شامل افرادی می‌شوند که باید بیمه پایه داشته باشند مدیران را موظف می‌کنند که نیروهایشان را بیمه کنند. همچنین این بیمه به خانواده‌ خبرنگاران نیز تعلق می‌گیرد.

سلطانی‌فر درباره تعهد معاونت مطبوعاتی در قبال بیمه خبرنگاران، یادآور شد: رسانه‌ها دیگر موظف نیستند که به ما لیست بدهند و خودشان موظفند نیروهایشان را بیمه کنند. دیگر مدیران مسؤول در قبال نیروهایشان متعهد هستند و نه معاونت مطبوعاتی.

محمد سلطانی‌فر که از دی ماه سال گذشته معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد را عهده‌دار شده، راهکارهای جدیدی برای بیمه خبرنگاران ارائه داده و تصمیم گرفته است شکل حمایتی از خبرنگاران را به همان شیوه سنتی بازگرداند. در دوره مسؤولیت حسین انتظامی در معاونت مطبوعاتی، هزینه بیمه خبرنگاران به صورت مجزا در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گرفت، اما سلطانی‌فر ترجیح داده است، با تعطیل کردن طرح‌هایی همانند اشتراک مجلات و بیمه، هزینه بیمه خبرنگاران به سبد یارانه مستقیم مدیران مسؤول برگرداند و در مقابل مدیران موظفند که نیروهای خودشان را بیمه کنند. اما اینکه چقدر مدیران مسؤول خود را موظف به انجام این امر می‌دانند و چقدر موضوع پیگیری خواهد شد، موضوعی است که در آینده مشخص می‌شود.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها