|
کدخبر: 34759

هشدار درباره ورشکستگی شهرداری تهران/ به عوارض جدید نیاز داریم!

رئیس کمیته بودجه شورای شهر، شرایط مالی شهرداری را بحرانی خواند و گفت: باید به شهرداری‌ها این اجازه را بدهند که با تعریف عوارض جدید بتوانند شهر را اداره کند.

گسترش نیوز: در شرایطی که شهرداری تهران با چندین هزار میلیارد بدهی دست و پنجه نرم می‌کند، برخی اعضای شورای شهر شرایط مالی این نهاد را بحرانی عنوان کرده اما تعدادی دیگر خطر را کمی جدی‌تر دانسته و از ورشکستگی آتی خبر می‌دهند.

shahrdariteh.jpg

واقعیت این است که بودجه شهرداری تهران امروز بیش از پیش به درآمدهای حاصل از ساخت‌وساز وابسته بوده و همین شرایط را برای تامین منابع درآمدی دشوار می‌کند. شهرداری باید راه‌هایی برای پرداخت حقوقِ شصت و هشت هزار کارمندِ خود، تمیز کردن خیابان‌ها و جمع‌آوری زباله پیدا کند از همین رو احتمالا تهران روز به روز برای ساکنانش گرانتر خواهد شد.

خطر ورشکستگی نزدیک است؟ عضو شورای شهر و رئیس کمیته بودجه شورای شهر؛ در پاسخ به این سوال که "شهرداری تهران تا چه حد به خطر ورشکستگی نزدیک است"، ابتدا نحوه درآمدزایی شهرداری را توصیف کرده و گفت: براساس مصوبه هیات دولت در سال ۱۳۶۲ شهرداری‌ها خودکفا شدند. بر این اساس مقرر شد این سازمان دیگر به بودجه دولتی وابسته نباشد پس موظف شد شهر را از محل درآمد خود اداره کند. از همان دوران شهرداری‌ها بالاخص شهرداری کلان‌شهرها به سمت کسب درآمد از راه‌هایی همچون تغییر کاربری و فروش تراکم روی آوردند.

درآمدها تحت تاثیر نوسان ساخت‌وساز است عضو کمیسیون برنامه و بودجه تهران با بیان اینکه درآمد شهرداری‌ها از تغییر کاربری و فروش تراکم افزایش یافته است، افزود: سهم درآمد شهرداری‌ها از این روش به مرور زمان افزایش پیدا کرده و در مقطعی بیش از ۷۰ درصد درآمد شهرداری‌ها از این طریق تامین شد. این درآمدها ناپایدار بوه و تحت تاثیر تغییرات جامعه، اقتصاد و سیاست و بازار ساخت‌وساز کم و زیاد می‌شود.

او با تاکید بر اینکه درآمد شهرداری‌ها تحت تاثیر نوسانات ساخت‌وساز قرار می‌گیرد، ادامه داد: در سال‌های اخیر که تمایل به ساخت‌وساز به خصوص در کلانشهرها کاهش پیدا کرده است، شاهد هستیم که چه تاثیری بر مدیریت شهری گذاشته است. برای مثال سه سال است که بودجه شهرداری هیچ تغییری نکرده حتی بودجه امسال از سال گذشته کمتر شده است.

۲ هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی‌های پیمانکاران اختصاص دادیم رئیس کمیته بودجه شورای شهر با اشاره به مطالعات صورت گرفته، گفت: علاوه بر آن امسال در بودجه مجبور شدیم قریب به ۲ هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی‌های پیمانکاران اختصاص دهیم که نشان می‌دهد وضعیت بودجه‌ای مناسب نیست. باتوجه به تحولات اخیر شاهد افول بیش از پیش درآمدهای حاصل از شهرسازی هستیم. براساس مطالعات ما و شرایط پیش روی اقتصادی به نظر می‌رسد که تنها زیر ۱۵ هزار میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری محقق خواهد شد و ما شاهد کسری بودجه خواهیم بود.

برخی پروژه‌ها تعطیل شد فراهانی ادامه داد: با کسری بودجه، شهرداری‌ها مجبور به تعطیل کردن برخی پروژه‌ها و طرح‌های خود شده و به سمت تامین هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر همچون حقوق دستمزد کارکنان و هزینه رفت و روب و نگهداشت شهر می‌روند. یعنی بودجه صرف هزینه‌های ضروری می‌شود تا بتوانیم آن را حداقل به همین شکلی که هست حفظ کنیم.

بودجه شهرداری ۱۷هزار و ۵۰۰میلیارد تومان است عضو شورای شهر تهران مسئله اساسی را وجود بحران در خصوص بودجه شهرداری‌ها خوانده و تصریح کرد: شهر تهران امروز ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه دارد که نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان آن به هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر شهری اختصاص دارد در واقع ما برای آنکه شهر را به همین شکل حفظ کنیم باید ماهانه بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه کنیم. مسئله اساسی وجود بحران در خصوص بودجه شهرداری‌ها است. اگر نتوانیم درآمدهای پایدار شهری را افزایش دهیم آنگاه توسعه متوازن شهری با با مشکل روبه‌رو می‌شود.

خطر ورشکستگی جدی است؟ رئیس کمیته بودجه شورای شهر در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری تهران در معرض خطر ورشکستگی قرار دارد، تصریح کرد: ورشکستگی در قانون تجارت یعنی یک بنگاه اقتصادی از پرداخت تعهدات خود عاجز شود. البته ممکن است املاک و مستغلات زیادی داشته باشد و به دلیل در رهن بودن این املاک نتواند تعهدات خود را انجام داده و به موجب آن ورشکسته تلقی می‌شود.

فراهانی در انتها گفت: در عرف به چنین میزانی از تحقق بودجه، ورشکستگی گفته می‌شود هرچند ما در شهرداری تهران باتوجه به دارایی‌های آن با این شرایط فاصله داریم اما شرایط بحرانی است و باید‌ جنبش ‌جدی نجات تهران در همه ابعاد اقتصادی محلی و ملی آغاز شود.

ارسال نظر