|
کدخبر: 34255

بقالی، کپی و دستفروشی؛ بلای جان نمایش خانگی

این بار به نمایندگی‌های پخش محصولات فرهنگی از جمله فیلم، سریال، بازی‌های رایانه‌ای و موسیقی سری زدیم و از معضلات و چالش‌های این صنف با خبر شدیم.

گسترش نیوز: برخی فعالان بازار صوت و تصویر معتقد هستند که بقالی ها جای فروش این محصولات نیست و باید احترام بیشتری برای هنر قائل شد. در ادامه بد نیست گزارش میدانی ما از نمایندگی‌های پخش محصولات فرهنگی صوتی و تصویری را از دست ندهید.

pakhshcd.jpg

یکی از نمایندگی‌های پخش محصولات فرهنگی واقع در شرق تهران درباره وضعیت جوازها و فروشندگان غیرقانونی گفت: تمامی این فروشگاه‌ها باید زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت داشته باشند و مجوز رسمی از این سازمان دریافت کنند؛ اما متاسفانه بعضی از فروشندگان غیرقانونی کار می‌کنند و سی‌دی‌های کپی و غیرمجاز عرضه می‌کنند. دلیل این اتفاق هم شرایط بد اقتصادی مردم و پایین آمدن قدرت خرید و همچنین اینکه مردم توان خریدن سی‌دی اورجینال را ندارند؛ در نتیجه فروشندگان هم به ناچار مجبور به کپی کردن سی‌دی‌ها و ارزان‌تر فروختن آن می‌شوند.

وی درباره راهکار حل این مشکلات گفت: تنها راه حل فرهنگ‌سازی است و اینکه باید به مردم یاد دهند و این فرهنگ‌سازی را در بین مردم رواج دهند که مردم سی‌دی اورجینال خریداری کنند.

این فروشنده درباره کپی‌ کردن و ارائه این محصولات بیان کرد: از معضلات این صنف وجود فضاهای مجازی و سایت‌های مختلف و در دسترس قرار داشتن انواع فیلم‌ و فایل‌های موسیقی به صورت رایگان است، شاید بتوان گفت تنها کشوری که به این راحتی و به طور رایگان فایل‌ها را می‌توان دانلود کرد و در اختیار مردم قرار می‌گیرد، ایران است که با دو هزار تومان عضویت در یک سایت می‌توان فیلمی را دانلود کرد که قیمتش ۳۰دلار است.

نتیجه کار این است که تهیه‌کننده و عوامل سازنده فیلم، سریال یا خوانندگان در حوزه موسیقی نمی‌توانند هزینه‌هایی که برای ساخت اثرشان کردند را جبران کنند و در نتیجه از کیفیت و مسائل دیگر کاسته می‌شود. در کشورهای اروپایی تمامی فیلم‌ها پس از اکران در سینما به صورت اورجینال ارائه می‌شود و هیچ نمایندگی یا شخص خاصی اجازه کپی کردن آن اثر را ندارند و جریمه‌های سنگین و زندان برای فردی که قانون کپی‌رایت را رعایت نکرده در نظر گرفته شده است.

این فروشنده درباره گران شدن ارز و تاثیر آن بر قیمت این محصولات ادامه داد: به هر حال دلار بر هر چیز تاثیرگذار است و در تمامی مشاغل نقش خود را در گرانی ایفا می‌کند. در این صنف هم برای مثال دی‌وی‌دی خام که شما ۳۰۰ تومان خریداری می‌کردید الان باید ۱۵۰۰ تومان بخرید که همین موضوع در قیمت تمام ‌شده محصولات اثرگذار خواهد بود.

موضوع دیگر مافیا و انحصاری بودن بعضی محصولات این صنف است. فروشندگان قانونی محصولات را به قیمت پشت جلد به فروش می‌رسانند؛ در واقع فروشنده ۲۰ درصد ارزان‌تر محصول را می‌خرد و به همان قیمت پشت جلد می‌فروشد. اما در حال حاضر تمامی سی‌دی‌ها به قیمت پشت جلد فروخته می‌شود و این قیمت را شرکت پخش‌کننده‌ای که انحصار آن فیلم، کارتون یا بازی را دارد بر روی محصول خود می‌گذارد و متاسفانه قیمت‌گذاری‌های متفاوتی را شاهد هستیم و بیشتر پخش محصولات در دست یک یا دو شرکت بزرگ و معروف است. در بعضی موارد هم شاهد هستیم که بعضی محصولات با قیمت پایین‌تری عرضه می‌شود؛ دلیل این است که محصولاتی که در شهرستان‌ها پخش می‌شوند تقریبا ۵۰۰ تا هزار تومان پایین‌تر به فروش می‌رسد و بعضی فروشنده‌ها از طریق بازاریابان این محصولات را به قیمت پخش شهرستان می‌خرند و در نتیجه می‌توانند ارزان‌تر هم بفروشند.

pakhshcd1.jpg

وی در ادامه درباره دست‌فروشان و مشاغل و صنف‌های دیگری که این محصولات را عرضه می‌کنند گفت: متاسفانه در سطح شهر دست‌فروشان زیادی هستند که این فیلم‌ها را به طور غیرقانونی و باقیمت پایین‌تر به فروش می‌رسانند و مردم هم به دلیل ارزان‌تر بودن از آنها می‌خرند؛ در صورتی که اکثرن فیلم‌های‌شان یا دست دوم است یا سی‌دی خام را جای فیلم عرضه می‌کنند.

مسئله دیگر که متاسفانه برخورد جدی با آن نشده و کاملا عادی با آن برخورد می‌شود فروش فیلم و سریال در سوپرمارکت‌ها و مکان‌های دیگر است که هیچ ارتباطی با این صنف ندارند. واقعا این مسئله برای ما مشکل ایجاد کرده و در کار ما و فروش ما اختلال ایجاد کرده و این انتظار را داریم که مسئولان وزارت ارشاد با این مورد برخورد کند و هر شغلی سر جای خودش باشد.

در پایان این فروشنده درباره میزان فروش ماهیانه خود، گفت: متاسفانه فروش ماهیانه تقریبا ۵۰ درصد پایین آمده و در حوزه موسیقی و سی‌دی‌های موسیقی تقریبا فروشمان به زیر ۵۰ درصد رسیده است؛ سی‌دی‌های اورجینال موسیقی سنتی به طور کل فروش ندارد. به گفته خود اتحادیه تعداد افرادی که برای تمدید قرارداد و مجوز آمده بودند به نصف رسیده و نصف دیگر یا تغییر شغل داده‌اند یا به طور کل تعطیل کردند. بعضی از فروشندگان از طریق رایت دی‌وی‌دی‌ فیلم‌های خارجی به طور غیرقانونی کسب درآمد می‌کنند و می‌توان گفت که بیشتر درآمدشان از این طریق است چون در واقع تنها پولی که می‌دهند، پول دی‌وی‌دی خام است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها