|
کدخبر: 27930

با ۱۲۰ اثر از ۵۰ هنرمند در حراج‌های کریستیز، ساتبیز و بونامز

فروش 10/5میلیون دلاری هنر ایران در بازار جهانی

حراج‌های بین‌المللی هنر مدرن و معاصر خاورمیانه در سال ۲۰۱۷میلادی (۹۶-۱۳۹۵خورشیدی) نشان می‌دهد ۵/۱۰میلیون دلار معادل ۳۹ میلیارد تومان آثار هنری ایران در این حراج‌ها چکش خورده و باتوجه به فروش کلی حراج‌های یادشده، هنرمندان ایرانی توانستند حدود ۵۰ درصد فروش حراج‌های منطقه را به خود اختصاص دهند.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه صمت نوشت: در سال گذشته میلادی آثار ۵۰ هنرمند ایرانی در ۶ حراج بهار و پاییز کریستیز، ساتبیز و بونامز و همچنین حراج بدون مرز ساتبیز دوبی ارائه شد و ۱۲۰ اثر عرضه‌شده در این حراج‌ها فروشی به میزان ۰۰۰/۵۷۳/۱۰ دلار معادل ۳۹ میلیارد تومان را نشان می‌دهد.

رکوردداران از میان ۵۰ هنرمند حاضر در این حراج‌ها برخی هنرمندان دارای رکوردهای قابل‌توجهی هستند. از لحاظ کثرت آثار منوچهر یکتایی با ۱۱ اثر، سهراب سپهری با ۱۰ اثر، حسین زنده‌رودی و فرهاد مشیری با ۸ اثر، پرویز تناولی و ناصر عصار با ۶ اثر و منیر شاهرودی فرمانفرماییان، علی بنی صدر و بهجت صدر با ۵ اثر بیشترین حضور را در میان این ۷ حراج داشتند. از لحاظ فروش کلی نیز به‌ترتیب حسین زنده‌رودی، بهمن محصص، سهراب سپهری، علی بنی‌صدر و فرهاد مشیری فروش بالای یک میلیون دلار را تجربه کردند. همچنین منیر شاهرودی فرمانفرماییان، منوچهر یکتایی و پرویز تناولی فروش بالای ۵۰۰هزار دلار داشتند. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به فروش کلی هنرمندان حاضر در این حراج‌ها: ۵ هنرمند میلیون دلاری حسین زنده‌رودی: بدون شک حسین زنده‌رودی چهره تابناک هنر نقاشی خط در حراج‌های بین‌المللی خاورمیانه است. این هنرمند با ۸ اثر در ۷ حراج یادشده، فروشی معادل ۰۰۰/۴۸۴/۱ دلار داشته است. آثار او درحراج بونامز در فصل بهار و بیست‌ودومین حراج کریستیز دوبی در جایگاه دوم و سوم رکوردداران قرار گرفتند. بهمن محصص: سال ۲۰۱۷ را باید برای آثار محصص یکی از بهترین سال‌ها در نظر گرفت. این هنرمند که رکورد آثارش در حراج ساتبیز در فصل بهار با فروش۵۰۰/۷۵۷ دلاری شکسته شد. در این سال تنها با فروش ۳ اثر در حراج‌های بین‌المللی در جایگاه دوم پرفروش‌ترین هنرمندان ایرانی قرار گرفت. فروش کلی آثار این هنرمند در حراج‌های بین‌المللی ۰۰۰/۴۱۳/۱ دلار بوده است. سهراب سپهری: چهره اصلی هنر ایران در حراج‌های بین‌المللی سهراب سپهری است که در ۷ حراج برگزار شده در سال ۲۰۱۷ آثار او عرضه شدند. سپهری در این سال ۱۰ اثر در حراج‌های بین‌المللی داشت و فروش کلی آثارش به ۰۰۰/۳۱۴/۱ دلار رسید. علی بنی‌صدر: هنرمند جوان ایرانی را باید پدیده حراج‌های بین‌المللی خاورمیانه دانست. علی بنی‌صدر با ۵ اثری که در حراج‌های سال ۲۰۱۷ داشت به فروش کلی ۰۰۰/۱۲۷/۱ دلار دست پیدا کرد. فرهاد مشیری: آخرین هنرمندی که به فروش بالای یک میلیون دلار در سال گذشته میلادی دست پیدا کرد، فرهاد مشیری است. این هنرمند با ۸ اثر در حراج‌های سال گذشته به فروش کلی ۰۰۰/۰۸۴/۱ دلار دست یافت.

هنرمندان بالای ۵۰۰ هزار دلار منیر شاهرودی فرمانفرماییان: فروش کلی آثار منیر شاهرودی فرمانفرماییان در حراج‌های سال ۲۰۱۷ نزدیک یک‌میلیون دلار بود. ۵ اثر این هنرمند در سال گذشته ۰۰۰/۹۲۵ دلار به فروش رسید. منوچهر یکتایی: حضور منوچهر یکتایی در ۷ حراج سال گذشته میلادی نشان از موفقیت این هنرمند در عرصه هنر دارد. یکتایی با ۱۱اثر به فروش کلی ۵۰۰/۷۹۰ دلاری دست پیدا کرد. پرویز تناولی: شاعر مجسمه‌های ایران نیز با حضور در ۳ حراج سال گذشته میلادی با ۶ اثر به فروش کلی ۰۰۰/۵۶۳ دلاری دست یافت. هنرمندان بالای ۱۰۰ هزار دلار کوروش شیشه‌گران، رضا درخشانی، ناصر عصار، نصرالله افجه‌ای، بهجت صدر، فریده لاشایی و محمد احصایی هنرمندانی هستند که فروش کلی آثار آنها از ۱۰۰ هزار دلار بیشتر است. شیشه‌گران با ۲ اثر به فروش کلی ۰۰۰/۲۰۴دلار، رضا درخشانی با ۲ اثر ۵۰۰/۱۶۰دلار، ناصر عصار با ۶ اثر به فروش ۰۰۰/۱۵۴ دلار، نصرالله افجه‌ای با ۲ اثر به فروش ۰۰۰/۱۴۲ دلار، بهجت صدر با ۵ اثر به فروش ۵۰۰/۱۱۰دلار، فرید لاشایی با ۳ اثر به فروش ۰۰۰/۱۱۰ دلار و محمد احصایی با یک اثر به فروش ۰۰۰/۱۰۰ دلاری دست یافت. جدا از ۱۵ هنرمندی که فروش‌های قابل‌توجهی در حراج‌های بین‌المللی داشتند ۳۵ هنرمند از ۳ نسل هنرهای تجسمی کشور نیز در حراج‌های بین‌المللی حاضر بودند و سهم قابل‌توجهی در ثبت رکورد ۵/۱۰میلیون دلاری برای هنر ایران داشتند. از نکات قابل‌توجه در این زمینه حضور هنرمندانی است که شاید کمتر در عرصه هنر نام آنها را شنیده باشیم؛ اما این هنرمندان جوان توانستند در کنار پیشکسوتان هنر ایران در حراج‌های بین‌المللی حضور قابل توجهی داشته باشند. سیراک ملکونیان با ۲ اثر و فروش کلی ۵۰۰/۸۷ دلار، فرامرز پیلارام با یک اثر ۰۰۰/۸۷ دلار، طلا مدنی با ۲ اثر ۰۰۰/۶۸ دلار، حسین کاظمی با ۲ اثر ۰۰۰/۶۰ دلار، ابوالقاسم سعیدی با ۲ اثر ۰۰۰/۵۵ دلار، بهمن دادخواه با یک اثر ۰۰۰/۵۰ دلار، محسن وزیری مقدم با ۲ اثر ۰۰۰/۴۰ دلار، مارکو گریگوریان با ۲ اثر ۰۰۰/۳۹ دلار، شیرین نشاط با ۲ اثر ۵۰۰/۳۶ دلار و جعفر روحبخش با یک اثر۰۰۰/۳۵ دلار دیگر هنرمندانی هستند که در صحنه حراج‌های بین‌المللی حضور داشتند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها