|
کدخبر: 222734

دو سیگنالی که بورس آن را رد کرد

مسعود میرزاباقری- کارشناس بازار سرمایه

معاملات بازار سهام در هفته گذشته با عقب نشینی ۹ /۳ درصدی شاخص کل به پایان رسید. ارزش معاملات سهام افت محسوسی را تجربه کرد و سرعت خروج سهامداران حقیقی نیز از بورس شدت یافت. روند متغیرهای اصلی بورس تهران در هفته های اخیر سهامداران را در وضعیت پیچیده ای قرار داده است. اصلاح قیمت ها در اغلب سهام قابل توجه بوده است. از طرفی نرخ دلار نسبت به سال گذشته حدودا دو برابر شده است؛ اما همچنان بازار سهام مسیر نزولی را تجربه می کند. از نگاه تحلیلگران روند کنونی بازار نه با میزان اصلاح سهام و نه با وضعیت بنیادی آن توجیه پذیر نیست و همین عامل موجب سردرگمی سهامداران و حتی تحلیلگران شده است.

در هفته گذشته  همچنان شاهد بازاری کم حجم و کم عمق بودیم، در حدی که اگر کسی قصد فروش سهام داشت. باید با قیمت پایین اینکار را انجام می داد. در تمام روزهای هفته گذشته شاهد روند منفی بازار بوده ایم.

از دلایل بارز این سقوط می توان تاثیر سویه جدید بیماری کرونا( امیکرون) بر قمیت نفت اشاره کرد که سبب شد نفت از ۸۰ دلار به زیر ۷۰ دلار برسد. در سایر کامودیتی ها نیز شاهد این نزول قیمت بودیم، اما با شیب کمتر.

میرزاباقری

این امر سبب شد که در این صنایع بهانه ای برای کم رونقی بازار اضافه شود. در سهام ریالی و کوچک بازار، همچنان قیمت گذاری دستوری ادامه دارد. افزایش قیمت خودرو نشان می دهد که موضوع گیری دولت در قبال قیمت ها چیست. بنظر می رسد که قیمت دهی کالاها را سبب افزایش تورم می دانند و هنوز به این نتیجه نرسیدند که افزایش نقدینگی کشور است که سبب افزایش تورم می شود.

اگر جلوی افزایش قیمت در برخی از کالاها گرفته شود، چیزی جز ضرر و زیان برای صاحبان آن صنایع در پی نخواهد داشت. از سوی دیگر ما ۸ آذر، مذاکرات هسته ای را داشتیم که تاثیری هم در بازار سهام داشت. ابتدا بازار در نرخ های غیر رسمی دلار پایین تر آمد و بعد از مذاکرات به کانال جدیدتر برگشت.اما همچنان این ابهمات وجود دارد که مذاکرات به کجا خواهد رسید. امید است که در هفته جاری‌، بازار به نسبت روزها و هفته ها گذشته بهتر باشد و کمی به بازار رونق برگردد. بنظر می رسد که  بازار سهام در هفته جاری می تواند متفاوت از هفته های گذشته دنبال شود.

نویسنده: مسعود میرزاباقری

ارسال نظر