|
کدخبر: 187287

گردشگری مذهبی با تکنولوژی واقعیت مجازی!

محمدجواد عرشیان، رئیس اداره رسانه‌های نوین و فضای مجازی آستان قدس رضوی

زیارت مجازی از زمانی شکل گرفت که دنیا با شیوع کرونا مواجه شد. در این ایام مردم از فضای مجازی استقبال کردند. پیش از کرونا در آستان قدس رضوی پیرامون بحث حرم مجازی فعالیت‌هایی شروع شده بود. در پلتفرم‌های مختلف به نحوی که مخاطب به آسانی استفاده کند، فضای حرم و زیارت مجازی را در اختیار مردم گذاشتیم. برنامه‌هایی در این رابطه مورد استقبال گرفت. در بستر واقعیت مجازی (Virtual Reality) سه پلتفرم عینک واقعیت مجازی، گجت‌های کمکی واقعیت مجازی و نسخه وب در دسترس داریم. برای حرم مجازی بیش از ۶۰۰ هزار فریم عکس برای این کار تهیه شد. عکس‌ها به مدل سه‌بعدی تبدیل کردیم و مدل‌های طراحی شده نیز بهینه شد. بهینه‌سازی در حدی اجرا شد که حرم مجازی به خوبی در موبایل هم در دسترس قرار گرفت. زائران از طریق آدرس https: //haramvr.ir/ می‌توانند ارتباط با حرم برقرار کنند.

عرشیان

روند مدل‌سازی واقعیت مجازی

در بحث مدل‌سازی واقعیت مجازی روش کار به این صورت هست که از تکنولوژی فتوگرامتری استفاده کردیم. تعداد فریم بالا از زوایای مختلف گرفته شد و از هلی شات و معرفی رینگ‌های مختلف حرکتی استفاده کردیم. چند تیم هم از داخل حرم عکس برداری کردند. در فضای فتوگرامتری تصاویر به مدل‌های سه‌بعدی تبدیل شد. پیرامون تکسچر چالش‌هایی داشتیم. طرح‌های موجود بر دیوارها باید باکیفیت بالا در واقعیت مجازی ایجاد می‌شد و از سویی حداقل حجم را نیاز داشتیم. برای قرار دادن تکسچر بر روی مدل نیز چالش‌های بزرگی داشتیم. تیم جوان و پرانگیزه ما تمامی این چالش‌ها را پشت سر گذاشتند و در نهایت با روش‌ها و راه‌های تجربی به نتایج خوبی رسیدیم. حجم نهایی پروژه کمتر از ۱۰۰ مگابایت شد. این مدل آماده بازی‌سازی هست و به خوبی در گیم نیز قابل استفاده خواهد بود. در مدل‌سازی ما اندازه‌ها با اندازه واقعی تناسب دارد.

برنامه‌ نویسی پروژه حرم مجازی

در خصوص برنامه‌نویسی برنامه‌های متنوعی را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که مدل موتور بازی‌سازی یونیتی جوابگوی این نیاز خواهد بود. پروژه بر روی موتور بازی‌سازی یونیتی طراحی کردیم و از زبان برنامه‌نویسی سی شارپ استفاده کردیم. هوش مصنوعی کاراکترهای موجود در صحن با مدل‌سازی بومی هست. تمامی این طرح‌ها در فاز یک است و در فاز ۲ مدل‌های بیشتری اضافه خواهد شد. در این موتور بازی‌سازی از جلوه‌های ویژه نیز استفاده کردیم. آسمان، روز و شب شبیه‌سازی خواهد شد. پرنده‌ها و کبوترهای حرم که حس خوبی را به زائران می‌دهند، در حرم مجازی مدل‌سازی شدند. در حرم مجازی پخش فیلم‌های ۳۶۰ را داریم که در آینده به صورت لایو خواهد بود. در این قابلیت با عینک واقعیت مجازی زائر خودش را در حرم تجسم می‌کند. تلویزیون‌های حرم هم در حرم مجازی ایجاد شده است و در فاز بعدی کتیبه‌ها نیز بر اساس ایام تغییر خواهیم داد. در این سامانه امکاناتی مثل مسیریابی نیز داریم که به صورت هوشمند پیاده‌سازی شده است.

زیارت از طریق تماس تصویری

از تماس تصویری نیز استفاده کردیم. تماس تصویری در بستر واتس اپ راه‌اندازی شد. در آینده در بستر نرم‌افزار روبیکا نیز تماس تصویری را خواهیم داشت. در تماس تصویری زائر با اپراتور ارتباط می‌گیرد و با سامانه طراحی شده، حرم را به زائر نشان می‌دهند. این ارتباط دلی با حرم برقرار می‌شود. ابتدا تماس‌ها از مشهد و سایر شهرهای ایران بود اما رفته رفته زائران خارجی از کشورهایی مثل روسیه، فرانسه، نیجریه، کانادا و کشورهای همسایه به صورت انفرادی یا گروهی تماس داشتند.

شبکه‌هایی برای ارتباط با زائران

بین زائر و حرم امام رضا محیط منحصر به فردی را ایجاد کرده‌ایم. به این واسطه از سخنرانی استفاده نکردیم تا ارتباط آن‌گونه که زائر می‌ خواهد، برقرار شود. از سویی شبکه زنده ۲۴ ساعته ای ایجاد شد تا زائر جویای سخنرانی، کلیپ‌ها و اخبار مربوط به آستان قدس باشد. شبکه شمس تی وی، هنوز به بهره بردی نهایی نرسیده است. رضوی تی وی هم کنار این شبکه است، در حوزه معرفتی رضوی تی وی چند سالی هست که فعالیت خود را آغاز کرده است.

نویسنده: محمدجواد عرشیان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها