|
کدخبر: 180221

بوک بیلدینگ مبنای عرضه اولیه در بورس

فردین آقابزرگی-کارشناس بازارسرمایه

برخی از کارشناسان و فعالان اکوسیستم استارتاپی، می گویند موضوع عرضه سهام تیم‌های فناورانه در بازار سرمایه، تنها در حد حرف بوده و هنوز هیچ اقدام عملی‌ای در این زمینه انجام نشده است.در این میان پرسش‌هایی نیز در مورد شرایط قانونی ورود استارتاپ‌ها به بازار سرمایه مطرح شده؛ اینکه آن‌ها به چه صورت و در کدام بازار می‌توانند حضور داشته باشند،در این میان یکسری مطالعات در دنیا صورت گرفته است که بوک بیلدینگ را مبنای عرضه های اولیه قرار می دهد اما متاسفانه طبق روالی که در ایران با محوریت بومی سازی صورت می گیرد به کلی عرضه های اولیه از بوک بیلدینگ جدا شد و طوری پیش می رود که چیزی جز دردسر برای کارگزار و سهام داران خرد نخواهد داشت وفقط رفع تکلیف است.

فردین-آقابزرگی

بنظر بنده بهترین راهکار این است که به ادبیات اقتصاد و اکادمیک و تجربه بین المللی برگردیم و برای عبور از چالش، رجوع به فلسفه وجودی و تجربه بوک بیلدینگ ها است که باید تعداد و نرخ تعیین کند که با هرکس با نرخ بالاتر علاقه به خرید دارد معامله صورت گیرد.

مشکلی بزرگی که این عرضه اولیه ها ایجاد می کند این است که مسئولیت قیمت گذاری را بر عهده سازمان و یا مشاوره عرضه قرار می دهد، بهترین راهکار اجرای دقیق و تجربه شده نظام بوک بیلدینگ است.

درباره شرایط قانونی ورود استارت آپ ها به بورس باید بیان کرد فلسفه ایجاد بورس در دنیا به منظور تامین مالی بنگاه های اقتصادی بوده است و معامله در بازار ثانویه یک رکن ثانویه است و در درجه اول تجهیز بنگاه ها و منابع مالی برای شکل گیری و بهبود وضیعت تولید و عملکرد شرکت ها اعم از شرکت های فعال و یا تازه تاسیس و دانش بنیان است.

نقطه اتکا و قوت بورس و بازار سرمایه زمانی بهتر نمود پیدا می کند که بتوانیم چند بنگاه اقتصاد را تجهیز کنیم و بدانیم چند استارت آپ از آن شرکت ها شکل گرفته است.

در یک مقایسه متوجه می شویم که از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ حجم تامین مالی از بازار اولیه در مقایسه با حجم معاملات در بازار ثانویه روند معکوس پیدا کرده است، ضمن اینکه مشارکت در تامین مالی بنگاه های اقتصادی با محوریت بخش خصوصی رسالت بورس است و قانون می تواند در این رابطه اصلاح شود.

نویسنده: فردین آقابزرگی

ارسال نظر