|
کدخبر: 179494

قیچی برگردان تورم به بورس

محسن سیف زاده - کارشناس بازار سرمایه

بورس این روزها حال خوشی ندارد و صف‌های فروش بیش از پیش جلوه‌گر بحران در بازار سهام هستند. به اعتقاد کارشناسان، تورم تأثیر بسزایی بر اوضاع فعلی بورس دارد و اگر اعتماد و نقدینگی به بازار برگردد بورس مجدد شکوفا می‌شود.

شاخص‌های اقتصادی نشان داده‌اند که بورس همواره از نرخ تورم، نرخ بهره و نرخ نقدینگی تأثیر می‌پذیرد بدین صورت که با رشد تورم شاهد افزایش قیمت‌ها در تمامی بازارها از جمله بازار سرمایه می‌شود.

سیف-زاده

تورم رابطه مستقیم با بورس دارد، همان‌طور که اگر تورم افزایش پیدا کند، نرخ بازارهای دیگر از جمله مسکن و خودرو و مواد اولیه رو به صعود می‌رود و این افزایش همگانی اجناس سبب می‌شود که دارایی شرکت‌ها نیز سیر صعودی پیدا کند و باعث می‌شود از نظر بنیادی نرخ آن سهم و نماد بورسی افزایش پیدا کند و اینچنین تورم بر بورس تأثیرگذار است.

این اثرگذاری هم درکوتاه مدت و هم در بلند مدت خود را نشان می‌دهد، در کوتاه مدت از نظر رفتارشناسی و روانشناسی افراد است یعنی اگر تورم افزایش پیدا کند سبب می‌شود که بورس بازان و سهامداران انتظار صعودی شدن بورس را داشته باشند اما بلند مدت تورم، خود را در هر صنعتی نشان می‌دهد که در صنعت بانکداری در نرخ تسعیر ارز جلوه گر است ودر پالایشی‌ها و صادراتی‌ها تورم بعد از فروش بر سهام تاثیر می‌گذارد.

البته باید توجه کرد که بیشتر نمادهای بورسی ما را شرکت‌های صادراتی تشکیل می‌دهند و اگر نرخ تورم و دلار افزایش پیدا کند سوددهی این شرکت‌ها بیشتر می‌شود زیرا مخارج این شرکت‌ها به علت استفاده از نیروی داخلی، ریالی است و درآمدشان به علت صادرات، ارزی دلاری است.

درباره راهکار جمع شدن صف‌های فروش باید بیان کرد که این صف‌ها به دو دلیل جمع نمی‌شوند اولی به علت عدم اعتماد مجدد و دومی به علت نبود نقدینگی و اگر این تسهیلات و اعتبارها به سهام داران حقیقی و حقوقی داده شود قطعا این پمپاژ پول و نقدینگی به بازار سرمایه سبب ایجاد تقاضا و متعادل شدن بازار سهام می‌شود، قطعا نباید منتظر رشد سریع در بورس بود اما در پله اول سبب بازگشت اعتماد به بورس و تعادل مجدد به بازار می‌شود.

اکنون صف‌ها سبک هستند ولی هیچکس جرات خرید ندارد زیرا که امکان عرضه برای حقوقی‌ها وجود ندارد و برخی از نمادهای بورسی هم اکنون خمیرمایه ایجاد سود دهی مناسب را دارند اما به علت نبود اعتماد این نمادها امکان طی کردن روند عادی را ندارند.

درباره احتمال ایجاد توافق برجام و اثر آن بر بازار سرمایه باید گفت اگر این اتفاق رخ دهد ما شاهد کاهش تورم خواهیم بود و از طرفی ارزآوری رونق می‌گیرد واین روند برای بورس باعث ایجاد یک دوگانگی می‌شود، در کوتاه مدت سبب می‌شود که شرکت‌های خودرویی و بانکی شرایطشان بهتر شود اما در بلند مدت توافق برجام توانایی این را دارد که سبب بهتر شدن اوضاع تمام نمادهای بورسی شود زیرا صادرات و ارزآوری افزایش پیدا می‌کند؛ اما همه این عوامل بستگی دارد که برجام واقعا انجام شود و تنها یک تبلیغ انتخاباتی نباشد.

نویسنده: محسن سیف زاده

ارسال نظر