|
کدخبر: 178087

فرش قرمز السالوادور برای بیت‌کوین

علی بابک‌نیا، دبیر کمیسیون رمزارز و بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای

در خصوص تأثیر تکنولوژی بلاک چین و کریپتوکارنسی ها بر اقتصاد کشورها و اقتصاد جهانی باید به بحث پذیرش اشاره کرد. پذیرش این فناوری از سال‌های گذشته فراز و نشیب فراوانی داشته است. دولت‌ها برای حفظ ارزش پول رایج خود، از پذیرش این نوآوری‌ سر باز می‌زنند. محبوبیت جهانی و عمومی رمز ارزها و گسترش آن‌ها در سطح عمومی جامعه چاره‌ای جز پذیرش برای دولتمردان نگذاشته است. در حال حاضر شاهد تفاوت پذیرش هستیم. بعضی از کشورها چرخه تبادلات و خلق ثروت، توسط رمز ارزها را دارند و پیرامون نظارت، مشاهده و کنترل جریان مالی فعال هستند. در بعضی از کشورها مثل السالوادور شاهد پیش‌دستی هستیم و نسبت به پذیرش رمز ارزها در مبادلات رسمی ورود می‌کند. از سویی کشورهایی مثل چین نیز با قوانین مختلف حمایتی و سلبی با رمز ارزها برخورد می‌کنند.

علی_بابک_نیا

پذیرش رمز ارزها در آینده نه چندان دور

اقتصاد دیجیتال نیازهای مدرن و فناورانه خود را طلب می‌کند. رمز ارزها پاسخگوی خوبی برای ساز و کار موجود در مبادلات بین‌المللی هستند. خیلی دور از ذهن نیست که کشورهای مختلف در آینده نه چندان دور نسبت به پذیرش ارزهای دیجیتال همانند السالوادور ورود کنند. هم اکنون نیز کشورهایی مثل روسیه، سوئیس و ژاپن نیز به صورت مشروط رمز ارزها را پذیرفته‌اند. در نهایت شاهد پذیرش سایر کشورها خواهیم بود.

قوانین در مسیر رمز ارزها CBDC

مطالعات و گزارش‌های منتشر شده، صندوق بین‌المللی پول معمولاً در بحث ارزهای دیجیتال بر گرفته از بانک‌های مرکزی کشورها هست. گزارش‌ها پیش‌بینی می‌کنند که در آینده نه چندان دور تمامی قوانین و استاندارهای ارزهای رایج به رمز ارزهای CBDC تعمیم داده شوند.

استفاده از رمز ارز در حوزه‌ گردشگری

اقتصاد خرد و مبادلات عمومی جامعه بخش عمده‌ای از مبادلات ارزی مردم را شامل می‌شود. بهترین نمونه در خصوص مبادلات عمومی بحث گردشگری، ارزهای دانشجویی، بهداشت و درمان هست. عموم مردم با تکنولوژی کریپتوکارنسی‌ها کار خواهند کرد و بهترین گزینه برای جایگزینی سبک و سیاق کنونی هست. رمز ارزها مزیت‌هایی مثل کارمزد پایین، سهولت تبادل، انتقال ۲۴ ساعته و نقد شوندگی بالا دارند. گردشگری یکی از بهترین مقاصد برای استفاده از رمز ارزها است و دور از انتظار نیست که در آینده خیلی نزدیک شاهد رزرو هتل‌ها و خطوط هوایی توسط رمز ارزها باشیم.

رقابت کریپتوکارنسی ها با طلا

رمز ارزها، ارز محسوب نمی‌شوند و رقابتی با دلار، یورو و سایر ارزها مثل ریال ایران را ندارند. رمز ارزها را محصول ارزشمند دیجیتال می‌دانیم. ارزهای دیجیتال مشابه طلا هستند که با وجود محبوبیت بالا و ارزشمندی به عنوان ابزار مبادله محسوب نمی‌شوند. کریپتوکارنسی ها جایگزین و رقیب نزدیک طلا هستند و تهدیدی برای ارزهای رایج نیستند اما با توسعه تکنولوژی بخشی از تقاضای ارزهای رایج را پوشش می‌دهند.

فرصت رمز ارزها را از دست ندهیم

نگرانی اصلی در حوزه رمز ارزها پیرامون بحث از دست دادن فرصت‌ها در کشورمان هست. برای کشورهای منتقد ارزهای قدرت در دنیا، مثل ایران و سایر کشورها رمز ارزها یک موهبت و فرار از محدودیت‌ها هست تا بر مبنای سیستم دولتی و بانکی اقتصاد خود را شکل دهند. تعلل در تصمیم‌گیری‌ها و تدوین چارچوب‌ها منجر به عقب افتادن از اقتصاد دیجیتال خواهد شد. از قانون‌گذاران کشور خواهش می‌کنیم که با نگاه باز نسبت به تسهیل مقررات تصمیم بگیرند.

 

نویسنده: علی بابک نیا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها