|
کدخبر: 177365

تاریخچه دیدارهای ایران و بحرین

در دومین شب از دور برگشت مرحله گروهی مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، تیم ملی کشورمان امشب در دیداری حساس به مصاف بحرین می‌رود.

ورزش تاریخچه دیدارهای ایران و بحرین

 

تیم ملی فوتبال کشورمان که در نخستین دیدار خود در مرحله برگشت دور گروهی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر موفق شد هنگ کنگ را با نتیجه ۳ بر یک شکست دهد، امشب و در دیداری حساس که می‌توان آن را بازی مرگ و زندگی دانست، به مصاف بحرینی می‌رود که به درست یا غلط، میزبانی این مرحله از بازی‌هایی به آن محول شده است.

این دیدار در حالی برگزار می‌شود که بازی رفت دو تیم با نتیجه یک بر صفر به سود بحرین به پایان رسیده و قبل از این دیدار، بحرین با ۱۲ امتیاز از ۶ بازی در صدر جدول گروه سوم و ایران با ۹ امتیاز از ۵ بازی در رده سوم جدول قرار دارد.

تیم‌های ایران و بحرین تاکنون ۱۸ بار با یکدیگر دیدار کرده‌اند که در این ۱۸ بازی تیم ملی ایران ۸ و تیم ملی بحرین ۵ بار به پیروزی رسیده‌اند. هیچیک از دو تیم تاکنون نتوانسته‌اند در شرایط میهمانی طعم پیروزی را بچشند؛ بحرینی‌ها ۶ باری که از تیم ملی ایران میزبانی کرده‌اند ۴ بار پیروز شده و ۲ بار مقابل ایران متوقف شده‌اند. تیم ملی ایران در ۶ باری که از بحرین میزبانی کرده، ۵ بار پیروز شده و یک بار هم مقابل این تیم متوقف شده است.

۶ بار هم دو تیم در کشورهای ثالث به مصاف هم رفتند که در این ۶ بازی سهم ایران ۳ و سهم بحرین یک پیروزی بود و ۲ بار هم دیدارهای دو تیم با تساوی به پایان رسیده است.

دو پیروزی ۶ بر صفر برای ایران

بهترین نتیجه‌ای که تیم ملی ایران در ۱۸ بازی دو تیم به‌دست آورده، پیروزی ۶ بر صفر بود که این نتیجه در دو بازی برای ایران تکرار شد.

نخستین ۶ صفر ایران مقابل بحرین در نخستین بازی دو تیم در روز ۱۶ شهریور سال ۱۳۵۳ به‌دست آمد. این بازی که در چارچوب بازی‌هایی آسیایی ۱۹۷۴ تهران انجام شد، در ورزشگاه امجدیه (شهید شیرودی) برگزار شد و غفور جهانی، پرویز قلیچ‌خانی، محمود اعتمادی، محمد دستجردی، کارو حق وردیان و مدافع تیم ملی بحرین (گل به خودی) زننده گل‌های این بازی بودند.

غفور جهانی با گلی که در دقیقه ۲۵ به ثمر رساند، نامش را به عنوان نخستین گلزن ایرانی مقابل بحرین در تاریخ دیدارهای دو تیم ثبت کرد.

تیم ملی ایران یک بار هم در ۱۹ مهر سال ۱۳۹۰ در چارچوب مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ مقابل بحرین به پیروزی ۶ بر صفر رسید و در این دیدار سید جلال حسینی، مجتبی جباری، هادی عقیلی، آندرانیک تیموریان، کریم انصاری فرد و غلامرضا رضایی گل‌های ایران را به ثمر رساندند.

ضعیف‌ترین نتایجی هم که ایران مقابل بحرین گرفته شکست‌هایی ۳ بر یک و ۴ بر ۲ است که اولی در سال ۸۰ در چارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ بود که تیم ملی ایران با این نتیجه از راهیابی به جام جهانی باز ماند و دومی یک دیدار دوستانه بود که در سال ۸۸ در بحرین برگزار شد.

علی دایی بهترین گلزن به بحرین

بهترین گلزن ایرانی به بحرین علی دایی با ۴ گل و بعد از او هادی عقیلی با ۳ گل است. مجتبی جباری، فریدون زندی، علی کریمی و غلامحسین مظلومی هم هر کدام ۲ بار در این دیدارها موفق به گلزنی شده‌اند.

مسعود شجاعی، احسان حاج صفی، غلامرضا رضایی، کریم انصاری فرد، آندرانیک تیموریان، جلال حسینی، مهرداد اولادی، محمد نصرتی، جواد نکونام، محمود فکری، کارو حق وردیان، علی پروین، محمد دستجردی، محمود اعتمادی، پرویز قلیچ‌خانی و غفور جهانی دیگر گلزنان ایرانی مقابل بحرین بودند. یک گل تیم ملی ایران مقابل بحرین هم گل به خودی بوده که توسط بازیکن بحرین به اشتباه به ثمر رسیده است.

در مقابل ۳۲ گلی که تیم ملی ایران در ۱۸ بازی مقابل بحرین به ثمر رسانده، بحرینی‌ها ۱۲ موفق به باز کردن دروازه تیم ملی ایران شده‌اند.

امشب ایران و بحرین در دیداری که برای هر دو تیم دیدار مرگ و زندگی است از ساعت ۲۱ در منامه به مصاف هم می‌روند که تنها پیروزی در این دیدار است که می‌تواند تیم ملی ایران را به صعود به عنوان تیم اول گروه امیدوار نگه دارد.

 

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها