|
کدخبر: 267187 رویا رئیسی

گزارش اختصاصی گسترش نیوز از سومین نمایشگاه شهر هوشمند

گردهمایی فعالان شهر هوشمند دنیا در پایتخت ایران

سومین نمایشگاه شهر هوشمند ایران ۱۲ تا ۱۴ تیرماه امسال در مصلی تهران میزبان عموم مردم است. ۲۳۰ شرکت ایرانی در این نمایشگاه مشارکت دارند.

فناوری گردهمایی فعالان شهر هوشمند دنیا در پایتخت ایران

احمد وحیدی وزیر کشور امروز یکشنبه ۱۲ تیرماه ۱۴۰۱ با حضور در مصلی امام خمینی (ره) تهران، نمایشگاه شهر هوشمند ایران را افتتاح کرد. در اولین روز از برگزاری این نمایشگاه نبود تهویه نامناسب در سالن برگزاری بزرگترین مشکل بود و خیلی از بازدیدکنندگان در کمترین زمان سالن را ترک کردند. این نمایشگاه میزبان ۲۳۰ شرکت استارت‌آپ، دانش‌بنیان و فناوری است. تعداد زیادی از شهرداری‌های کشور با حضور در این نمایشگاه خدمات خود را به عموم مردم ارائه کردند. همچنین هیئت‌هایی از کشورهای ترکیه، فلسطین، پاکستان، نیجریه، نیکاراگوئه، رومانی، استرالیا و کانادا در این نمایشگاه حضور دارند.

اهداف سومین نمایشگاه شهر هوشمند تهران

برنامه‌های بزرگ‌ترین نمایشگاه شهر هوشمند ایران که در شهر تهران افتتاح شد، به شرح زیر است:

۱.    مشارکت بالغ بر ۲۳۰ سازمان، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها

۲.    برگزاری کنفرانس شهر هوشمند با بیش از ۴۰ سخنران بین‌المللی و داخلی

۳.    برگزاری کارگاه‌های آموزشی

۴.    رونمایی از ۳۶ طرح نوین فناورانه شهری

۵.    حضور نمانام‌های روستایی کشور

۶.    حضور هیئت‌هایی از کشورهای ترکیه، فلسطین، پاکستان، نیجریه، نیکاراگوئه، رومانی، استرالیا و کانادا

دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی

غلامرضا رضاییان دبیر اجرایی نمایشگاه شهر هوشمند در گفتگو با گسترش نیوز گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه‌های شهری در نمایشگاه شهر هوشمند حضور دارند. یک نمونه از پروژه‌هایی که در این نمایشگاه رونمایی خواهد شد، امداد از زیر آوار است. البته این دستگاه خودش نجات نمی‌دهند اما آلارم به نیروهای امدادی می‌دهد که افرادی در این منطقه نیاز به کمک دارند.

رضاییان اظهار کرد: مشکلات ما در شهر هوشمند شاید زیاد باشد اما با این نمایشگاه به مدیران شهری اطلاع‌رسانی خواهیم کرد که دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار زیاد است. متأسفانه فاصله ما با استاندارهای جهانی در حوزه شهر هوشمند زیاد است. باید برای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه شهر هوشمند بودجه اختصاص داد.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان ضعیف هستند و باید از سمت دولت رسیدگی شود. صندوق نوآوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بودجه به این شرکت‌ها اختصاص داده‌اند. اگر این شرکت‌ها تقویت نشوند، به خواسته ۱۰ سال آینده نخواهیم رسید.

دبیر اجرایی نمایشگاه شهر هوشمند خاطرنشان کرد: مطمئناً در روز پایانی نمایشگاه به اهداف مدنظر دست خواهیم یافت. چند تن از وزرای کشورهای مختلف و ۱۳ هیئت در این نمایشگاه حضور دارند. کلیه مدیران شهری و استانداران از نزدیک دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان را مشاهده می‌کنند.

هوشمندسازی شهرها نیازمند فرهنگ‌سازی است

مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در گفتگو با گسترش نیوز گفت: برای هوشمند سازی شهرها در ایران باید در حوزه فرهنگ‌سازی فعالیت کرد. در بدنه شهرها و روستاها و دهیاری‌ها باید اعتقاد به هوشمند سازی ایجاد شود. نباید شرایطی ایجاد شود که بدنه شهرداری در برابر هوشمندسازی مقاومت کند.

جمالی‌نژاد

جمالی نژاد اظهار کرد: برای داشتن شهر یا روستای هوشمند باید شهروند و شهرداری هوشمند داشته باشیم. این حوزه‌ها لازم و ملزوم یکدیگر هستند. خوشبختانه از این نمایشگاه نه تنها مدیران شهری بلکه شهروندان نیز استقبال می‌کنند.

وی افزود: در حوزه شهری و روستایی از اواخر دهه ۸۰ به صورت جدی ورود کرده‌ایم. در کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ دستاوردهای خوبی داشتیم. در حوزه دهیاری‌ها ابتدای راه هستیم. در این حوزه باید اقدامات با سرعت بیشتری انجام شود.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تأکید کرد: امسال سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین است. در نتیجه به سمتی حرکت می‌کنیم که شهرها و روستاهای دانش‌پایه در ایران ایجاد شود. شهرها و روستاها باید کارآفرین باشند. همه این شرایط نیازمند فرهنگ‌سازی است که خوشبختانه نمایشگاه شهر هوشمند می‌تواند این کار پیش ببرد.

لازم به ذکر است که سومین نمایشگاه شهر هوشمند ایران Smart City Expo ۲۰۲۲ با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران و حمایت وزارت کشور (مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار)، دوازدهم الی چهاردهم تیرماه سال ۱۴۰۱ از ساعت ۹ تا ۱۷ در مصلی تهران برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها