|
کدخبر: 201975

اختصاصی گسترش نیوز:

AMD Ryzen یا Intel؛ کدام برند CPU را برای گیمینگ انتخاب کنیم؟

اگر به دنبال بهترین CPU برای گیمینگ هستید، تنها دو گزینه برای انتخاب وجود دارد: AMD و Intel. این امر باعث شده است که طرفداران هر دو شرکت جبهه بگیرند که دریافت مشاوره بی طرفانه در مورد بهترین انتخاب برای پردازنده را دشوار می کند.

فناوری AMD Ryzen یا Intel؛ کدام برند CPU را برای گیمینگ انتخاب کنیم؟

در دنیای پردازنده های رومیزی، دو بازیکن اصلی اینتل و AMD هستند. اینتل در دهه ۸۰ تراشه پیشتاز بود ولی در چند سال اخیر وضعیت تغییر کرده و دیگر نمی توان آن را به راحتی صدر جدول CPUها دانست.

AMD Ryzen و CPU های Intel Core عملکرد مشابهی را ارائه می دهند. به عنوان یک قاعده کلی، پردازنده های AMD Ryzen در انجام چند کار به طور همزمان بهتر عمل می کنند، در حالی که پردازنده های Intel برای کارهای تک هسته ای سریعتر عمل می کنند.

در سال ۲۰۱۷، AMD اولین پردازنده های Ryzen خود را عرضه کرد که توسط "تیم قرمز" شکل گرفته بود. اکنون سال ۲۰۲۱ است و نسل سوم Ryzen ثابت کرده است که رقیب خوبی برای پردازنده های نسل نهم Core اینتل است.

پس، کدام برند پردازنده برای بازی در سال ۲۰۲۱ بهتر است؟ این دقیقاً همان چیزی است که ما در گسترش نیوز در این راهنما پاسخ خواهیم داد.

سالهای اخیر

در گذشته معمولا اینتل انتخاب اولبود چون فناوری پیشرفته تر، عملکرد کلی بهتر و طیف رده بالاتری داشت. از آن طرف، AMD راه حل های مقرون به صرفه تری ارائه داد که متکی به قدرت خام بود تا بتواند با آنچه اینتل ارائه می داد رقابت کند.

با وجود اینکه AMD به طور کلی موفق شده بود جایگاه خود را در بازار پردازنده حفظ کند، اما پس از سال ۲۰۱۳ اوضاع بدتر شد. یعنی AMD بعد از اینکه سری CPU های FX خود را که منتشر کرد دیگر حرفی برای گفتن نداشت. لازم به ذکر است که بود که سری FX نه تنها با تعداد هسته های بالا (برای آن زمان) بلکه با پتانسیل اورکلاک بسیار خوبی وارد بازار شد.

پردازنده۱

سری CPU های FX در ابتدا برای راه اندازی گزینه های بسیار مناسبی بودند. با این حال، سال ها گذشت و AMD چیز جدیدی برای ارائه نداشت. در نتیجه فناوری AMD قدیمی شد و به سرعت از فناوری اینتل که CPU های آن سال به سال در حال پیشرفت بودند، عقب ماند.

تنها امید برای AMD، مدل جدید "Zen" بود. این شرکت در سال های نزول و افتش، در حال شکل دادن و ساخت این سری تراشه بود. بالاخره در سال ۲۰۱۷ نسل اول AMD Ryzen به بازار عرضه شد و تا الان که سه سال گذشته، این شرکت نسل سوم خود را هم معرفی کرده است.

AMD Ryzen

نسل سوم CPU های Ryzen را بر اساس معماری Zen ۲ ساخته اند. این دستگاه با استفاده از یک فرایند ۷ نانومتری ساخته شده است.

رایزن

به طور کلی، CPU های Ryzen را می توان به پنج گروه تقسیم کرد:

Ryzen ۳-برای کامپیوترهای شخصی مبتدی در نظر گرفته شده است. قدرت پردازش خوب با قیمت های مناسبی ارائه می دهد.

Ryzen ۵-این پردازنه از مدل های میان رده است که به قیمتش می ارزد. این دستگاه برای بسیاری از گیمرها گزینه های خوبی است.

Ryzen ۷-عملکرد بالای این تراشه، آن را برای گیمینگ نسبتا حرفه ای مناسب می کند.

Ryzen ۹-با قیمت بیشتری نسبت به دیگر اعضای خوانواده خود، Ryzen ۹ که عملکرد بالاتری ارائه می دهد، برای علاقه مندان و گیمرها از گزینه های فوق العاده است.  

Threadripper-این نوع پردازنده ها با تعداد زیاد هسته خود، عملکرد بی نظیری را ارائه می دهند. آنها بیشتر برای کارهای حرفه ای در نظر گرفته می شوند.

از سال ۲۰۱۷، AMD موفق شده است که رقابت بالایی با اینتل داشته باشد و سالانه تراشه های قدرتمندتری را با قیمت های مناسب ارائه دهد. در نتیجه، بسیاری از گیمرها دنیای Intel را ترک کردند و به سوی AMD رفتند.

در حال حاضر به عنوان یک خریدار، احتمالاً از خود می پرسید که آخرین پردازنده های نسل سوم Ryzen در مقایسه با پردازنده های اصلی نسل نهم اینتل چگونه هستند؟

AMD Ryzen در مقابل Intel Core

سرعت کلاک

در روزهای پردازنده های FX، معماری قوی تر AMD به پردازنده های آن اجازه می داد تا سرعت کلاک پایه بالاتری را بدست آورند. وضعیت امروز کمی متفاوت است چون این مقدار برای هردو شرکت به یک اندازه رسیده است.

سرعت کلاک روی کاغذ نمایش داده می شود و راهی بسیار ضعیف برای تخمین عملکرد هر پردازنده است. در واقع، آنها به حدی می توانند گمراه کننده باشند، به ویژه الان که CPU گیمینگ با سرعت کلاک پایه کمتر از ۳ گیگاهرتز پیدا نمی کنید.

اورکلاک

اورکلاک

همانطور که قبلاً نیز اشاره شد، پردازنده های AMD قبلاً به دلیل قابلیت اورکلاک خود مشهور بودند اما اکنون این طور نیست.

همه CPU های Ryzen قفل هستند و می توانند اورکلاک شوند، به شرطی که چیپست مادربرد از اورکلاک پشتیبانی کند. در مقابل، همه CPU های اینتل قفل نیستند. فقط مدل هایی که با "K" در انتهای شماره مدل مشخص شده اند را می توان با خیال راحت اورکلاک کرد.

نیازی به گفتن نیست که عملکرد اورکلاک به طور حتم از مدل به مدل دیگر متفاوت خواهد بود، هرچند CPU های اینتل در حال حاضر در این بخش برتری دارند.

پردازنده های سطح بالا اینتل نسبت به همتایان Ryzen خود فشار بیشتری را می توانند تحمل کنند و عملکرد بهتر تک هسته ای دارند. در حالی که این مسئله برای اکثر مردم مسئله مهمی نیست، علاقه مندان که می خواهند تا آنجا که ممکن است عملکرد CPU خود را افزایش دهند، بهتر است این مورد را در نظر داشته باشند.

شمارش هسته (core)

همانطور که قبلاً نیز گفته شد، تعداد بالای هسته های موجود در پردازنده های FX AMD همان چیزی است که به آنها کمک کرد که تا سال ها بعد، همچنان مرتبط و قابل استفاده باشند. هنگام عرضه، تعداد زیاد هسته و تعداد پردازنده های Ryzen نیز یکی از نقاط اصلی فروش آنها بود، به ویژه اینکه تقریباً از هر مدلی که اینتل در آن زمان ارائه می داد مقدار بیشتری ارائه می داد.

هسته

بنابراین تعداد core و thread در سال ۲۰۲۱ چگونه مقایسه می شود؟

برای پاسخ به این سوال اول باید به موضوع multithreading و hyperthreading بپردازیم.

این دو فناوری به ترتیب متعلق به AMD و Intel هستند که اساساً تکنولوژی های یکسان با اسامی متفاوت هستند. یک CPU با هسته های چندتایی/چند موضوعی دارای ویژگی هایی است که می تواند همزمان دو وظیفه را انجام دهد، بنابراین قابلیت های چند کاره آن را بسیار افزایش می دهد.

به عنوان مثال، اگر یک CPU دارای چهار هسته فیزیکی با multithreading باشد، یعنی به طور منطقی دارای هشت هسته.

اکنون اگر پردازنده های نسل سوم Ryzen و نسل نهم Core را مقایسه کنیم، تنها چیزی که بلافاصله آشکار می شود این است که همه پردازنده های رایزن دارای ویژگی multithreading هستند، در حالی که تنها مدل های Intel Core i۹ دارای hyperthreading هستند:

  • پردازنده Ryzen ۳ ۴ هسته و ۸ thread دارد، در حالیکه پردازنده i۳ دارای ۴ هسته و ۴ thread است.
  • پردازنده Ryzen ۵ دارای ۶ هسته و ۱۲ thread ولی در مقابل پردازنده دارای i۵ ۶ هسته و ۶ thread است.
  • پردازنده Ryzen ۷ با ۸ هسته و ۱۶ thread و پردازنده i۷ با ۸ هسته و ۸ thread عرضه می شود.
  • پردازنده Ryzen ۹ دارای ۱۲ هسته و ۲۴ thread است که از پردازنده i۹ دارای ۸ هسته و ۱۶ thread، بیشتر است.

بنابراین ، نیازی به گفتن نیست که AMD در بحث تعداد و چند وظیفه ای برتری قاطعی دارد، اگرچه اینتل قصد دارد این شکاف را با پردازنده های نسل دهم Core نسل آینده، که همه آنها دارای hyperthreading هستند، برطرف کند.

کارایی و عملکرد

Ryzen در زمینه چند وظیفه ای و چند کاره بودن پیشتاز است. این در حالی است که CPU های Intel Core هنوز هم می توانند عملکرد تک هسته ای بهتری ارائه دهند.حالا اینکه کدام یک برای گیمینگ مفیدتر است بسته به نوع گیم های خودتان دارد.

عملکرد

در گذشته، بازی ها معمولاً از چند هسته استفاده نمی کردند چون CPU های چند هسته ای چندان رایج نبودند. اما اکنون که CPUهای اصلی با تعداد هسته و تعداد thread بسیار بالا وجود دارد، شرکت های سازنده گیم هم محصولاتشان را داند با آن متابقت می دهند.

به عنوان مثال، بسیاری از توسعه دهندگان بازی های خود را بهینه کردند تا از این تعداد زیاد thread استفاده کنند تا به عملکرد بهتری برای برخی از بازی ها برسند. با این حال مزایای عملکرد دقیق از مدل به مدل دیگر و از بازی به بازی دیگر متفاوت است، بنابراین نمی توان کلیات را در این زمینه ارائه کرد.

سازگاری

وقتی صحبت از سازگاری می شود، دو عامل اصلی را باید در نظر گرفت که هر دو به مادربرد مربوط می شوند: سوکت و چیپست.

سوکت شکافی است که خود CPU در آن قرار دارد و از طریق آن با مادربرد ارتباط برقرار می کند. اگر CPU بتواند در سوکت قرار گیرد، با چیپست سازگار خواهد بود.

تراشه

لازم به ذکر است که همه چیپست ها از اورکلاک پشتیبانی نمی کنند. علاوه بر این، آنها از چند جنبه دیگر مانند پشتیبانی از چند GPU، تعداد پورت ها و اتصالات و فناوری های اضافی مانند Intel Optane یا AMD StoreMI هم با یگدیگر تفاوت دارند، پس در انتاب آن هم دقت کنید.

همه پردازنده های Ryzen (به جز مدل های Threadripper) در حال حاضر از سوکت AM۴ استفاده می کنند که با در نظر گرفتن سازگاری طراحی شده است.

آخرین پردازنده های اینتل از سوکت LGA ۱۱۵۱ استفاده می کنند که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد، اگرچه از آن زمان چندین اصلاحیه دریافت کرده است.

با این اوصاف ، بدیهی است که AMD در این زمینه نیز برتری دارد زیرا می توانید بدون نگرانی در مورد سازگاری، CPU ها را به راحتی عوض کنید.

پردازنده های نسل دهم Comet Lake اینتل از سوکت جدید LGA ۱۲۰۰ استفاده خواهند کرد. این بدان معناست که کسانی که مایل به ارتقا هستند به احتمال زیاد باید یک مادربرد جدید تهیه کنند. همچنین قرار است سوکت AM۴ CPU های Ryzen در نسل پنجم این پردازنده، به سوکت AM۵ ارتقا یابد.

نتیجه

در حال حاضر AMD Ryzen گزینه بهتری برای گیمینگ است اما باید منتظر ماند و دید که آیا وضعیت به تغییر خواهد کرد یا خیر.

با اینکه Ryzen در همه چیز اول نیست و پردازنده های سطح بالا اینتل به دلیل قابلیت های اورکلاک و عملکرد فوق العاده تک هسته ای، بیشتر برای علاقه مندان و برخی از افراد حرفه ای مناسب است، Ryzen در مورد گیمینگ بسیار مقرون به صرفه تر است.

پردازنده

با Ryzen نه تنها thread های بیشتر و عملکرد بازی خوبی دریافت می کنید، بلکه کمی ارزان تر نیز هستند. علاوه بر این، ارتقاء به CPU جدید بسیار آسان تر است زیرا نیازی به نگرانی در مورد مسائل مربوط به سازگاری ندارید. حتی خنک کننده های AMD نیز نسبت به آنچه اینتل ارائه می دهد بسیار بهتر هستند.

تمام این دلایل باعث می شود که Ryzen به یک راه حل بهتر و مقرون به صرفه تبدیل شود.

توجه داشته باشید که این بدان معنا نیست که اینتل انتخابی مناسب نیست. همانطور که قبلاً ذکر شد، CPU های اینتل هنوز عملکرد تک هسته ای و اورکلاک بهتر و برتری دارند که آنها برای گیمرها و کاربران حرفه ای گزینه خوبی می کند.

در نتیجه، CPU های اینتل وقتی ارزش خرید دارند که شما در حال ساختن یک کامپیوتر گیمینگ سطح بالا هستید و قصد دارید اورکلاک CPU خود را انجام دهید تا بتوانید تا آنجا که می توانید کار کنید. به غیر از این، در مورد گیمرهای رایج، AMD انتخاب قطعی است.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها