|
کدخبر: 187254

گسترش نیوز گزارش می دهد:

صفر تا صد تعمیر و نگهدای کنسول های بازی

هر چند سال یک بار نسخه های جدید کنسول های بازی وارد بازار می‌شود اما شاید نیازی به تعویض نباشد و بتوانید عمر دستگاه خود را تا حد امکان بالا ببرید.

فناوری صفر تا صد تعمیر و نگهدای کنسول های بازی

با این قیمت‌ها حتی تعمیر کنسول‌های بازی هزینه زیادی دارد چه برسد بخواهید مدل جدید را بخرید، پس باید از کنسولتان نهایت استفاده را بکنید. راز این که کنسول بازی شما با گذر زمان از بین نرود فقط مراقبت است. چه Xbox ۳۶۰ باشد و چه Nintendo DS یا انواع پلی استیشن ها؛ اگر به سادگی از آن مراقبت کنید کنسول بازی می‌تواند شما سال‌ها دوام بیاورد.

۱. کنسول خود را خشک نگه دارید

ریختن آب یا هر نوع مایعی روی کنسول بازی می‌تواند به قطعات ظریف که در عملکرد آن خیلی مهم هستند آسیب برساند. مایعات قطعه‌های درون آن را می‌سوزاند به طوریکه ممکن است غیر قابل جبران باشد. دفعه دیگر که با دوستان خود دورهمی داشتید و نوشیدنی‌ها را نزدیک کنسول بازی ویدیویی بود فکر کنید چه اتفاقی می‌افتد وقتی تلفن خود را در یک گودال آب می‌ریزید، بعد نوشیدنی‌ها را از کنسول دور کنید و از وسایل ارزشمند خود نگهداری کنید.

۲. کنسول خود را نیاندازید

لحظه‌ای که کنسول بازی شما از بین انگشتان لیز خورد و به زمین برخورد کرد لحظه‌ای است که باید با کنسول خود خداحافظی کنید و به فکر خرید یک کنسول جدید باشید. کنسول‌های بازی ممکن است محکم به نظر برسند اما از لوازم الکترونیکی ظریف ساخته شدند. انداختن کنسول موجب صدمه دیدن قطعاتی می‌شود که عملکرد صحیح دستگاه به آن وابسته است. اگر کنسول بازی شما قابل حمل است انداختن آن می‌تواند به صفحه نمایش، دکمه‌ها یا گیرنده wifi آسیب برساند. علاوه بر این، از کنترل کننده‌های کنسول خود مراقبت کنید. آنها دقیقاً به اندازه دستگاه بازی شما ظریف هستند.

۳. به لنز دست نزنید

لنز کنسول بازی ویدیویی غیر قابل تعویض است و از نظر اهمیت جایگاه خیلی بالایی دارد. شکستن لنز کنسول به این معنی است که کنسول شما دیگر قادر به خواندن دیسک‌های بازی نخواهد بود. شما باید کنسول را برای تعمیرات ارسال کنید و اگر ضمانت فعال نداشته باشید هزینه آن را زیاد خواهد بود.

۴. کنسول را روی یک سطح سخت نگه دارید

مانند هر وسیله الکترونیکی دیگر، کنسول‌های بازی ویدیویی بسته به مدت زمان روشن بودن یا داشتن جریان هوای کافی می‌توانند بیش از حد گرم شوند. به عنوان مثال، روشن گذاشتن لپ تاپ هنگام نشستن روی تخت مانع از جریان هوا می‌شود و می‌تواند با گذشت زمان رایانه شما را بسوزاند. هنگام بازی هم حتما کنسول خود را روی یک سطح سخت و یکدست مانند یک کابینت چوبی یا میز قرار دهید. فرش‌ها حالت پوششی دارند و خیلی سریعتر از سطوح سخت گرما را جذب می‌کنند و مکان مناسبی برای کنسول شما نیست. علاوه بر این، مطمئن باشید که کنسول شما از هر طرف فضای تنفسی زیادی دارد. فضای خالی امکان جریان بیشتر هوا را فراهم می‌کند.

کنسول-میز

۵. از بازی‌های ویدیویی خود مراقبت کنید

مراقب بازی‌های خود باشید، بدون آنها کنسولتان به هیج دردی نمی‌خورد!

بازی-کنسول

همیشه به یاد داشته باشید که پس از پایان کار دیسک‌های خود را از کنسول خود خارج کرده و آنها را در قاب‌های خود قرار دهید. با کنار گذاشتن بازی‌ها روی زمین یا مبل مطمئنا آنها خراش برمی دارند و غیرقابل پخش می‌شوند. با قیمتی که برای بازی‌هایتان می‌پردازید، حداقل کاری که باید انجام دهید این است که آنها را به جای خود برگردانید.

چگونه از گرم شدن بیش از حد جلوگیری کنیم؟

۱. به کنسول خود فضا بدهید

همانطور که در بالا ذکر شد، کنسول‌های بازی ویدیویی می‌توانند بیش از حد گرم شوند. بسیاری از مردم نمی‌دانند که کنسول هایشان به فضای تنفسی نیاز دارند. بهترین مکان برای کنسول بازی، میز یا قفسه مخصوص خودش است و با چیزی جز فضای خالی احاطه نشده است. اگر تلویزیون شما زیر آن کابینت چوبی یا شیشه‌ای دارد، جایگاه ویژه‌ای را به کنسول خود اختصاص دهید و آن را با بازی‌ها یا DVD‌های مورد علاقه خود احاطه نکنید.

۲. کنسول خود را گردگیری کنید

گرد و غبار قاتل کنسول شماست. چه هفته‌ای یک بار آن را تمیز کنیم و چه ماهی یکبار، گرد و غبار راهی برای ورود به شکاف و خنک‌کننده فن‌ها دارد. گرد و غبار داخل کنسول شما با مسدود کردن دریچه‌های هوا باعث گرم شدن بیش از حد آن می‌شود. برای جلوگیری از آن گرد کنسول خود را مرتبا گردگیری کنید و اگر می‌توانید هر چند وقت یکبار هوای فشرده را به داخل منافذ بپاشید (مثلا با حالت سرد سشوار) تا خاک داخل آن هم پاک شود. همانطور که گفته شد گرد و غبار را به عنوان یکی از بدترین دشمنان کنسول بازی خود در نظر بگیرید.

ایکس-باکس-کثیف

۳. آن را در معرض نور مستقیم خورشید یا گرما قرار ندهید

قرار دادن کنسول بازی در معرض نور مستقیم خورشید یا یک منبع حرارتی قدرتمند می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد آن و سایر آسیب‌های الکترونیکی شود. نمای بیرونی کنسول بازی شما ممکن است تاب بخورد یا قسمت‌های داخلی آن قرمز شود.

از طرف دیگر سرمای شدید نیز می‌تواند به کنسول شما آسیب برساند. فقط تا زمانی که کنسول شما در دمای اتاق باشد هیچگونه آسیب داخلی ناخواسته به آن وارد نمی‌شود. هنگام ذخیره کنسول بازی ویدیویی خود در انباری یا هر جی دیگری این نکته را بخاطر بسپارید.

۴. هر چند ساعت یکبار بازی به آن استراحت بدهید

اگر کنسول بازی طولانی مدت روشن باشد و از آن استفاده کنید، بیش از حد گرم می‌کند مخصوصاً اگر ساعت‌های ریادی پشت سر هم بازی کنید. به خودتان و کنسولتان خود لطف کنید و هر چند ساعت یکبار استراحت کنید. همچنین فراموش نکنید که کنسول را در زمانی که از آن استفاده نمی‌شود خاموش کنید.

اگر دیدید کنسول شما نسبت به شما بیش از حد گرم است در خاموش کردن آن تردید نکنید و فراموش نکنید که کنسول شما برای خنک شدن به زمان نیاز دارد.

رعایت این نکات اساسی باعث تمیز بودن کنسول بازی ویدیویی شما و در نهایت افزایش عمر آن می‌شود و کنسول قدیمی شما خراب نمی‌شود.

تعمیر کنسول بازی

حالا اگر با این همه تاکید کنسولتان باز هم خراب شد چه کنیم؟ اول بگذارید بگویم چه کار نکنید! اگر کنسولتان یک باره کار نکرد روی سر آن نزنید! دوباره تاکید میکنیم به کنسولتان ضربه نزنید.

ایکس-باکس-پلی-استیشن

به علت تنوع کنسول‌ها فقط نحوه تعمیر X box x و ps۵ در زیر آمده است. امیدوارم که به دردتان بخورد ولی اگر حداقل کمی درباره سیم کشی و قطعات کنسولتان اطلاع ندارید ریسک نکنید و دستگاهتان را برای تعمیر به بیرون ببرید.

X box x

اگر دستگاهتان خراب شده آن را را باز کنید و هر کدان از قطعاتی که سوخته را جیگزین کنید. در قدم اول برچسبش را بکنید تا دو پیچ سبز روشنی که زیر آن پنهان شده بودند را ببینید. آن پیچ‌های T۸ نشان دهنده استقبال رسمی Xbox از ورودمان است.

x1

این پیچ‌ها فقط کسی را که به کیت راننده ماکو ما مسلح باشد متوقف نمی‌کنند. آنها را باز کنید و وارد شوید.

x2

اول یک پنکه ی ۱۳۰ میلیمتری می‌بینید که برای تمیز کردن خیلی خوب است. اگر فنتان خراب است آن را جایگذاری کنید.

x3

x4

با در آوردن فن دیسک درایو دیده می‌شود. اگر مشکل شما از آن است تعویض آن به این راحتی نیست. تعداد انگشت شماری از آنها هستند که با کنسول شما مچ می‌شوند.

x5

بعد کل سیستم را در آورید.

x7

نگران آن قطعه مشکی رویش نباشید. آن برای از بین بردن نویز‌ها و لرزش هاست.

x8

حالا بروید سراغ جعبه ی توسی. این PSU شماست، عملا این همه کار‌ها را انجام می‌دهد.

x9

آن را باز کنید.

x10

داخلش دو برد قرار دارد. این سیستم برای هوا گیری آنهاست.

x11

داخل یکی از این برد‌ها دیسک حافظه قرار دارد. اگر حافظه شما پر شده بود، الان وقت آن است که عوضش کنید.

x13

x14

حالا که همه قطعات را از هم جدا کردید و قطعه‌های سوخته را جایگذاری کردید همه این کار‌ها را برعکس انجام دهید. تبریک می‌گویم، کنسولتان درست شد!

PlayStation ۵

هرچه قدر هم این کنسول فضایی به نظر می‌آید روش باز کردنش کاملاً انسان دوستانه است. هر دو صفحه سفید با حرکت آرام فشار دادن به کنار و بالا کشیدن از جا در می‌آید.

p1

حالا فن قابل رویت شد. آن را بیرون آورید.

PS۵ با این فن ۱۲۰ میلی متری خنک‌سازی "چند جهته" انجام می‌دهد. این فن قابلیت انتقال هوای زیادی دارد اما آنقدر سریع نمی‌چرخد که سر و صدای زیادی ایجاد کند.

p2

خوشبختانه محفظه ذخیره‌سازی M.۲ بسیار در دسترس است. یک پیچ فیلیپس و محافظ فلزی را بردارید و آن را ارتقا بدهید.

p3

نیمه اول پوسته پلاستیکی سیاه را جدا کنید تا درایو نوری را ببینید. درست مانند Xbox Series X درایو نوری PS۵ با مادربرد خود جفت شده است و جایگزین کردن آن سخت است اما غیر ممکن نیست.

p4

p5

p6

حالا می‌توانید جفت برد‌ها را بردارید.

p7

p8

اگر کارتان با تعمیر تمام شد تمام این مراحل را از آخر به اول انجام دهید و کنسولتان را سر هم کنید.

آن را روشن کنید تا مطئن شوید که کار می‌کند.

در آخر دوباره تاکید می‌کنبم که از کنسول بازی ویدیویی خود مراقبت کنید و هرگز نگذارید بیش از حد گرم شود تا دوباره به این روز نیفتید!

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها