|
کدخبر: 166312

کرونا همدست نرخ ارز در افزایش قیمت گوشی شد؟

فعالان بازار می‌گویند افزایش نرخ ارز تنها عامل بالا رفتن نرخ گوشی موبایل نیست و تقاضای بالا و کمبود مدل‌های پرطرفدارتر‌ بازار این روند را تشدید کرده است. در کنار همه این عوامل سامانه همتا هم بازار گوشی تلفن همراه را آشفته کرد.

فناوری کرونا همدست نرخ ارز در افزایش قیمت گوشی شد؟

کرونا به چند دلیل تأثیرگذار بر نرخ تلفن همراه بود اما کرونا مقصر اصلی نیست و برخلاف سایر حوزه‌ها که نرخ ارز قیمت‌ها را مشخص می‌کند، تلفن همراه به چند دلیل گران شد و از سویی بحث تعمیرات گوشی رونق گرفت. دلایلی مثل سامانه همتا، قوانین لحظه‌ای، افزایش تقاضا و... منجر به افزایش نرخ تلفن همراه شد.

به دلیل شیوع ویروس کرونا، تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و نیاز دانش‌آموزان و دانشگاهیان به آموزش از راه دور، میزان تقاضای گوشی، تبلت و لپ‌تاپ در بازار افزایش یافت و قیمت‌ها نیز در این مدت رشد کردند.

همتا بازار گوشی را آشفته کرد

فعالان بازار می‌گویند افزایش نرخ ارز تنها عامل بالا رفتن نرخ گوشی موبایل نیست و تقاضای بالا و کمبود مدل‌های پرطرفدارتر‌ بازار این روند را تشدید کرده است. در کنار همه این عوامل سامانه همتا هم بازار گوشی تلفن همراه را آشفته کرد. سودجویی برخی فروشندگان از اسم رجیستری و یک بام و دو هوای واردات گوشی و مشکلات واردکنندگان و اختلال‌های چندباره در سامانه همتا، افزایش نرخ گوشی را پررنگ‌تر کرده و سریال گرانی این کالا هنوز هم ادامه دارد.

بحران کرونا به کسب‌وکار تعمیرکاران رونق داد

با افزایش نرخ موبایل، تقاضا برای تعمیرات گوشی موبایل افزایش یافت. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، میانگین خرابی‌ کالا ۲ درصد است؛ یعنی انتظار می‌رود از هر ۱۰۰ گوشی فروخته‌شده، ۲ تلفن همراه خراب باشد اما هم‌اکنون مراجعات مردم برای خدمات پس از فروش تقریبا ۲ تا ۳ برابر شده است و حداقل ۱۰۰ درصد رشد را تجربه کرده است. بررسی‌های میدانی هم نشان می‌دهد که واحدهای صنفی مستقر در خیابان جمهوری که به تعمیرات مشغول‌اند در شش‌ماهه نخست امسال حداقل ۶۰ درصد افزایش مراجعه را تجربه کرده‌اند. از سویی ضدعفونی غیر اصولی بازار تعمیرات موبایل را داغ کرد و خیلی‌ها از گوشی‌ها در این دوران دیگر قابل استفاده نیستند.

در دوران رونق تعمیر چه موضوعاتی اهمیت دارند؟

اگر می‌خواهید گوشی خود را به تعمیرکار بسپارید، به چند نکته کلیدی باید توجه کنید. در ابتدا اطلاعاتمان را در مورد گوشی بالا ببریم و کمی در مورد سخت‌افزار و نرم‌افزار گوشی‌مان مطالعه کنیم. در مرحله بعد اطلاعات شخصی و خصوصی خود را از روی گوشی به یک حافظه جانبی منتقل کنیم. همچنین بهتر است قبل از تحویل گوشی به تعمیرکار، عکس‌های شخصی، رمز همراه بانک، ایمیل‌ها و رمز فیس‌بوک و سایر شبکه‌ها را پاک کرد تا امکان سوءاستفاده از این اطلاعات وجود نداشته باشد. در صورتی که گوشی هنوز از گارانتی بهره‌مند است، بهترین کار این است که برای تعمیر سراغ شرکت گارانتی گوشی برویم. حتی در صورت تمام شدن مدت زمان گارانتی نیز بهتر است اول سراغ گارانتی برویم، زیرا اغلب شرکت‌ها گوشی‌های بدون گارانتی را نیز تعمیر می‌کنند و قابل اعتمادتر از تعمیرکاران شخصی‌اند.

شاید برای شما هم این سوال پیش بیایید که از کجا می‌توانیم بفهمیم گوشی تحویل داده شده گوشی خود ماست و با گوشی دیگری تعویض نشده؟ شماره IMEI برای هر گوشی متفاوت است. این شماره موقع تحویل گوشی به تعمیرکار روی رسید درج می‌شود و موقع دریافت گوشی هم می‌توانید آن را چک کنید تا اطمینان حاصل کنید که گوشی متعلق به خود شماست. شما می‌توانید با شماره‌گیری *#۰۶# از کد IMEI گوشی خود مطلع شوید و پس از دریافت گوشی با چک کردن مجدد کد IMEI از همین طریق، گوشی خود را چک کنید.

مصوبه مجلس گوشی‌های موبایل را گران می‌کند؟

براساس مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس، قرار بر این است تا سود بازرگانی واردات تجاری موبایل بالای ۶۰۰ دلاری از یک به هشت درصد افزایش یابد. به این ترتیب با احتساب چهار درصد حقوق و عوارض گمرکی، تعرفه واردات از ۵ به ۱۲ درصد افزایش خواهد یافت. به رغم آنکه گفته می‌شود تاثیر مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس بر گوشی‌های گران نرخ یا به اصطلاح لاکچری است، اما تجربه موضوع ممنوعیت واردات گوشی‌های بالاتر از ۳۰۰ یورو در تابستان امسال و طبع آن افزایش نرخ در بازار نشان داد هر تصمیمی در این زمینه می‌تواند بر نرخ تمام گوشی‌های موبایل تاثیر‌گذار باشد. هر چند جنجال‌های پس از آن موجب شد با تصمیم کمیته‌ای متشکل از وزارت صمت، بانک مرکزی و وزارت ارتباطات، این تصمیم لغو شود.

نکته پایانی در خصوص کرونایی تلفن‌های همراه

شرایط به حدی آشفته هست که با وجود آموزش مجازی و سامانه شاد گوشی نیاز ضروری دانش آموزان هست اما از سویی رضا قربانی رئیس کمیسیون تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل، سوءاستفاده دلالان از شرایط بحران کرونا را دلیل افزایش نرخ گوشی عنوان کرد و گفت: مردم تا واقعی شدن قیمت‌ها، برای خرید دست نگه دارند! این نابسامانی در شرایطی گسترده شده است که با شیوع کرونا، سبد خانوار کوچک‌تر شده است.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها