|
کدخبر: 164264

فیلترینگ جدید در راه است؟

جلسه بررسی سند الزامات پیشگیری و مقابله با نشر اطلاعات جعلی تشکیل و سه محور پیشگیری، هم افزایی و هماهنگی بین دستگاه ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

فناوری فیلترینگ جدید در راه است؟

جلسه بررسی سند الزامات پیشگیری و مقابله با نشر اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف واقع در فضای مجازی با حضور دبیر شورای عالی، وزرا و روسای دستگاه‌های مربوطه در مرکز ملی فضای مجازی تشکیل و سه محور مهم پیشگیری و بازدارندگی، هم افزایی و هماهنگی بین دستگاه‌ها و پشتوانه‌های قانونی و قضایی برای اجرایی‌سازی آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این سند با هدف صیانت از سلامت و امنیت روانی جامعه و کاهش آسیب‌های اخبار جعلی و خلاف واقع در شصت و هشتمین جلسه شورای عالی فضای مجازی کشور مصوب شد که براساس آن کارگروه اجرایی‌سازی این سند تشکیل و آخرین تحقیقات و دستاوردهای بین المللی در خصوص تاثیرات خبر جعلی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تشریح شد.

بنابراین گزارش، در تحقیقات و پژوهش‌های تخصصی مرکز ملی فضای مجازی در حوزه اخبار جعلی، میزان تاثیرگذاری محتوای خبری خلاف واقع بر حوزه‌های مختلف بررسی و در این جلسه تبیین شد که چالش مقابله با اخبار جعلی در گستره جهانی و سطوح حاکمیتی، اجرایی و بخش خصوصی برای فعالان این حوزه وجود داشته و نیاز است تا به صورت مشارکتی با همکاری بین دستگاهی، نهادی و همچنین بین المللی پیگیری و اقدامات لازم انجام شود.

طبق این گزارش به دلیل اهمیت سرعت در پاسخگویی و شفاف‌سازی موضوعات منتشر شده خلاف واقع برای تنویر افکار عمومی، دستگاه ها، سازمان‌ها و نهادهای مسئول نقش بسزایی در مقابله با این چالش ایفا خواهند کرد که برای تحقق این مهم تقسیم کار ملی در نظر گرفته شد. همچنین طراحی سامانه‌های صحت سنجی، اطلاع‌رسانی و آموزش آحاد جامعه برای ارتقای سطح آگاهی و سواد رسانه‌ای مصوب و مقرر شد ظرف دو ماه آینده راه حل عملیاتی شدن سامانه مذبور توسط وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی ارایه شود.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها