|
کدخبر: 123598

اختراع یک دانش‌ آموز برای بیماران مبتلا به آسم

دانش‌آموز پاکدشتی پس از ۳ سال تلاش موفق به طراحی اسپره هوشمند شده که در هنگام اتمام، حمله آسمی، گم شدن و یا جا گذاشتن اسپره به بیماران تنفسی کمک می‌کند.

فرهنگ اختراع یک دانش‌ آموز برای بیماران مبتلا به آسم

اسپری هوشمند اختراع دانش آموز پاکدشتی در شاخه تجهیزات پزشکی است که برای کمک به بیمارن تنفسی در سازمان ثبت اختراعات ایران و مرکز مالکیت معنوی و همچنین انجمن جهانی مخترعین در سوئیس به ثبت رسیده است.

مجتبی جعفری دانش آموز پایه دوازدهم در رشته الکترونیک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره اختراع خود اظهار کرد: این اسپری به گونه‌ای است که با توجه به ظرفیت اسپری و میزان مصرف فرد بیمار، اگر در حال اتمام و یا چنانچه حمله آسمی برای فرد پیش‌اید و یا گمشده و جا گذاشته شود به وسیله سنسورهای طراحی شده روی اسپری و گوشی، به فرد و اطرافیان هشدار داده می‌شود.

وی در ادامه افزود: این ایده که جزء اختراعات هوشمند محسوب شده و برای بیماران آسمی که مشکل تنفسی دارند پرکاربرد است و درحال‌حاضر برای تولید انبوه در مذاکره با یک شرکت خصوصی آغاز شده است.

مجتبی با اشاره به سه سال و نیم زمان و تلاش خود و همچنین صرف هزینه برای به ثمر رسیدن این اختراع خاطرنشان کرد: از تمامی کسانی که در این راستا من را همراهی کرده تشکر و از مسئولان درخواست حمایت بیش از پیش را دارم.

محمد سیلسپور مدیر آموزش و پرورش شهرستان پاکدشت با اشاره به پشتکار این دانش آموز به خبرنگار فارس گفت: ایده ی ساده اما کاربردی این اسپری برای بیماران تنفسی میتواند آینده‌ای روشن برای مجتبی رقم زده و ما نیز در این امر او را همراهی خواهیم کرد.

وی در ادامه افزود: کمیته اجرایی فدراسیون جهانی اختراعات IFIA هر ساله با بررسی اختراعات جدید، مخترعانی که اختراعات آنها در زمینه نوآوری و برای بشریت مفید باشد انتخاب، و در فدراسیون جهانی اختراعات به ثبت می‌رساند.

مدیر آموزش و پرورش پاکدشت درباره گواهی انجمن جهانی مخترعین جهان بیان کرد: شرکت در تمامی جشنواره‌های بین‌المللی اختراعات و دادن لقب مخترع(INV) که برجسته‌ترین عنوان در زمینه اختراعات بوده و همچنین عضویت در فدراسیون جهانی اختراعات از جمله تسهیلاتی است که در این زمینه به مجتبی جعفری نیز اعطا شده است.

آسم یکی از بیماری‌هایی است که سلامت انسان را تهدید و آلودگی هوا و تاثیر آلاینده‌ها در دراز مدت انسان را با مشکلات حاد قلبی_تنفسی مواجه کرده و هر چند امروزه درمان کامل این بیماری کشف نشده اما راه‌هایی این بیماری را کنترل و شدت آنرا کم می‌کنند.

 

 

منبع: فارس

ارسال نظر