|
کدخبر: 233824

مدیرعامل شرکت نصیرلوازم خبر داد؛

خودکفایی تولیدکنندگان در تولید قطعات با تکنولوژی‌های جدید

مدیرعامل شرکت نصیرلوازم گفت:شرکت نصیرلوازم نیز با پاسخگویی به نیاز و خواسته مصرف‌کنندگان، اعتماد آنان را جلب کرده و اکثر مشتریان با رضایت کامل از قیمت‌ها، آماده پیش‌خرید هستند.

صنعت خودکفایی تولیدکنندگان در تولید قطعات با تکنولوژی‌های جدید

شرکت نصیر لوازم به عنوان اولین تولیدکننده OEM (تامین‌کننده خط تولید خودروساز ) مجموعه قفل‌های سوئیچی و نوارهای آب‌بندی خودرو در ایران نزدیک به ۴۰ سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و در این راستا با افزایش ظرفیت و کیفیت محصولات خود توانسته بخش عمده نیاز خودروسازان کشور از جمله ایران‌خودرو، سایپا، پارس‌خودرو، گروه بهمن، زامیاد و ... را تامین نماید. همچنین به دلیل حساسیت فراوانی که به موضوع ارتقاء کیفیت محصولات خود نشان داده و نیز در سایه تلاش و پشتکار خود توانسته است سیستم‌های مدیریت کیفی OHSAS18001، ISO14001 ،ISO/TS 16949  را دریافت کند. در گفت‌وگو با مهندس جعفر نصیری، مدیرعامل شرکت نصیرلوازم که در زمینه تولید قفل‌های سوئیچی خودرو فعالیت دارد به بررسی مشکلات موجود در صنعت قطعه‌سازی خودرو و همچنین اقدامات انجام‌شده در حوزه تولید محصولات جدید این شرکت پرداختیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

طراحی و تولید مدل‌های جدید سوئیچ خودرو

مهندس نصیری، مدیرعامل شرکت نصیرلوازم درباره فعالیت ها و برنامه های توسعه‌ای این شرکت گفت: با توجه به تغییر تکنولوژی‌های روز در تولید خودرو و سابقه 40 ساله این شرکت در صنعت قطعه‌سازی، داشتن واحد R&D فعال و تیم فنی و مهندس، تغییرات زیادی را در روند تولید خود ایجاد کرده است.

وی افزود: چهار مدل از خودروهای جدید گروه صنعتی ایران‌خودرو و سایپا به جای سیستم‌های قفل سوئیچی قدیمی از مدل‌های جدید اسنیکی که در شرکت نصیر لوازم به صورت تک سورس ایجاد شده است استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر این شرکت مدل‌های جدید قفل سوئیچ "کِیلِس" و "اِسنِیکی" را پس از طی مراحل طراحی، ساخت، تولید انبوه و ... به بازار عرضه کرده تا روند استفاده از آنها برای مصرف‌کنندگان راحت باشد. البته باید دانست که فرآیند تولید قفل‌های سوئیچ جدید با توجه به استفاده از سازه‌های مکانیکی و الکترونیکی، پیچیده و فوق ایمنی بوده و طراحی و تولید آن حدود 2 سال زمان برده است. در حال حاضر نیز ماهانه حدود 5 هزار عدد از این محصولات عرضه می‌شود و مدل‌های جدید نیز در خردادماه سال آینده وارد بازار خواهد شد.

نصیری با تاکید بر اینکه شرکت نصیر لوازم در شمار شرکت‌های باسابقه و اصلی تولید قطعه قرار گرفته و نسبت به رشد صنعت قطعه‌سازی و فعالیت‌های آن تعصب ویژه‌ای دارد گفت: این شرکت اهداف خود را متناسب با تغییرات تکنولوژی و کاربردهای آن تقسیم‌بندی کرده تا با سرعت بیشتری محقق شود اما باید دانست که به دلیل شرایط بد اقتصادی و کاهش تیراژ دو خودروساز بزرگ، میزان تولید قطعه نیز کاهش خواهد یافت.

توجه ویژه نصیرلوازم به بازار یدکی خودرو

مدیرعامل شرکت نصیرلوازم با اشاره به اینکه بخش دیگر اهداف این شرکت به موضوع بازار یدکی بازمی‌گردد اظهار کرد: با برگزاری جلسات متعدد، سرمایه‌گذاری در بخش تکنولوژی و منابع انسانی در دستور کار قرار گرفته و بررسی‌های زیادی از سوی شرکت نصیرلوازم به منظور شناسایی کامل بازار لوازم یدکی، واردکنندگان این کالاها، میزان تقاضا و عرضه صورت گرفته و در این راستا مرکز پخشی را در بازار ایجاد کرده‌ایم تا تیم فعال شرکت نصیرلوازم ضمن آشنایی با خلق‌وخوی بازار و نیاز و خواسته مصرف‌کنندگان، اعتماد آنان را نیز جلب کند. خوشبختانه راه‌اندازی این مرکز پخش، بازخوردهای مناسبی داشته و ضمن شناسایی محصولات جدید، بر افزایش کیفیت و تیراژ محصولات تاثیر مثبتی داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که تولیدات شرکت نصیرلوازم بیشتر برای چه مدل‌هایی از خودرو کاربرد دارد؟ گفت: این محصولات که شامل قفل سوئیچی، درب خودرو، داشبورد و ... می‌شود در تمام خودروهای قدیمی و جدید مانند دنا پلاس، شاهین و ... کاربرد دارد. بر اساس آمارهای موجود، قفل‌های سوئیچی این شرکت حدود ۸۵ درصد از بازار افترمارکت را پوشش می‌دهد. این در حالی است که پیش از این ۷۵ درصد محصولات لوازم یدکی از کشور چین وارد می‌شد. خوشبختانه امروزه استفاده از محصولات شرکت نصیرلوازم در بین خودروسازان و شرکت‌های متقاضی این محصولات رواج پیدا کرده است. کیفیت بالای این محصولات به یکی از موانع اصلی واردات بی‌رویه قطعه از کشور چین تبدیل شده است. بسیاری از فعالان اقتصادی چینی نیز این موضوع را به صراحت در نمایشگاه‌ها اعلام می‌کنند.

تاثیر افزایش نرخ دلار بر کیفیت محصولات داخلی

نصیری در خصوص نوسانات نرخ دلار و تاثیر آن بر روند فعالیت شرکت نصیرلوازم گفت: پیش از این نرخ دلار بسیار پایین و غیرواقعی بود، به همین دلیل در مقایسه با تولیدکنندگان کالاهای چینی، حتی امکان پوشش هزینه بسته‌بندی قطعات نیز وجود نداشت. به اعتقاد بنده، پایین نگه داشتن نرخ دلار سیاست غلطی بود که با وجود درآمدزایی و سودآوری آن‌چنانی برای عده‌ای خاص، به صادرکنندگان آسیب جدی زده و بازاری کاملا غیررقابتی ایجاد کرده بود، اما در حال حاضر با قیمت نرخ دلار کنونی، تولیدکنندگان می‌توانند با افزایش کیفیت محصولات خود و تعیین قیمت مناسب با یکدیگر رقابت کنند.

وی در ادامه افزود: شرکت نصیرلوازم نیز با پاسخگویی به نیاز و خواسته مصرف‌کنندگان، اعتماد آنان را جلب کرده و اکثر مشتریان با رضایت کامل از قیمت‌ها، آماده پیش‌خرید هستند. البته تاکید می‌شود که قیمت محصولات این شرکت به‌گونه‌ای تعیین شده تا پس از رفع تحریم‌ها و باز شدن درهای کشور به روی دیگر محصولات ارزان‌قیمت خارجی نیز خریدار داشته باشد. بر همین اساس شرکت نصیرلوازم به‌طور منظم برنامه‌ریزی کرده و با وجود بحران‌ها و چالش‌های موجود، منابع مالی خود را تکمیل کرده است.

مدیرعامل شرکت نصیرلوازم با بیان اینکه صادرات قطعه، زمانی معنی پیدا می‌کند که کشورهای دیگر نیازمند و متقاضی آن باشند افزود: اگر خوب دقت کنید اکثر خودروهای تولیدی در کشورمان متعلق به دهه‌های گذشته بوده و در کشورهای دیگر تولید نمی‌شود. از این‌رو قطعات تولیدی داخل به جز بازارهای عراق، سوریه و آذربایجان که خودروهای ایرانی دارند، در دیگر کشورها متقاضی ندارد. با این وجود شرکت نصیرلوازم در تلاش است تا مدل‌های جدیدی مانند کلید اسنیکی را تولید کند که با توجه به ورود خودروهایی با سیستم جدید و افزایش آن طی دهه‌های آینده، طرفداران زیادی داشته و در آینده‌ای نه‌چندان دور نیز بازار صادراتی خوبی خواهد داشت.

این قطعه‌ساز خودرو به مهمترین اهداف شرکت نصیرلوازم اشاره کرد و گفت: با توجه به تولید خودروهای جدید که اکثرا مجهز به سیستم‌ها و قطعات مدرن هستند، یکی از مهمترین اهداف شرکت نصیرلوازم، تولید قطعات مطابق با استانداردها و تکنولوژی‌های روز است، بر همین اساس از قفل‌های سوئیچی کیلس و اسنیکی استفاده کرده و در تلاش است که با پیشبرد برنامه‌های تولید، از سیستم‌های مدرن دنیا عقب نماند.

نصیری یکی از مهمترین موانع صادرات را موضوع نقل و انتقالات پولی دانست و اظهار کرد: در شرایط فعلی تعاملات مالی با شرکت‌های اروپایی از مسیرهای غیررسمی ممکن نبوده و روند بازگشت پول به کشور دشوار است. با توجه به این مسائل و مشکلات مربوط به LC، شرایط مناسبی برای صادرات وجود ندارد. با این حال شرکت نصیرلوازم در تلاش است تا با انجام فعالیت‌های مرتبط در بخش بازاریابی و فروش، بستر لازم برای صادرات را فراهم سازد.

اثرات تحریم و آینده صنعت قطعه‌سازی

مدیرعامل شرکت نصیرلوازم با تاکید بر اینکه اعمال تحریم علیه ایران به موفقیت شرکت‌های داخلی و افزایش اعتماد به نفس آنان برای داخلی سازی کمک کرده است گفت: بسیاری از محصولات عرضه‌شده به بازار، نه‌تنها از نظر کیفیت، بلکه از نظر قیمت نیز با محصولات خارجی قابل رقابت بوده است. با توجه به این موضوع امیدوارم مسئولان از تجربه فعلی برای بهبود شرایط اقتصادی در آینده‌ای نزدیک بهره گیرند و در مواقع رفع تحریم، حامی و پشتیبان صنعتگران باشند، چراکه توسعه اقتصاد کشور در گروی رونق صنایع و تولید است.

وی در ادامه تصریح کرد: هر واحد تولیدی ظرفیت‌هایی دارد که برای دستیابی به توسعه کامل باید از آن بهره گرفت. به اعتقاد بنده باید ضمن ایجاد فضای کافی، زمینه مناسب برای ورود فناوری‌های روز و تامین مواد اولیه مرغوب فراهم شود و مشکل تامین سرمایه را به عنوان چالش اصلی اکثر بنگاه‌ها، حل کرد.

نصیری در پایان گفت: از آنجایی که رشد و توسعه اقتصادی کشور از مسیر تولید می‌گذرد، دولت و نهادهای مسئول باید چاره‌ای برای رونق این بخش در نظر گرفته و زمینه را برای استفاده درست از ظرفیت‌های آن به منظور تامین بازار داخلی و صادرات به بازارهای خارجی فراهم سازند. از سوی دیگر، مسئولان باید توجه داشته باشند که در روزهای سخت تحریم، تولیدکنندگان داخلی نیازهای کشور را تامین و از خروج ارز جلوگیری کرده‌اند، بنابراین انتظار داریم که در صورت لغو تحریم‌ها و توافقات و در اثر آن، ایجاد درآمدهای ارزی برای کشور، این منابع به صورت درست مدیریت شده تا زیرساخت‌های تولیدی کشور تقویت شود.

 

ارسال نظر