|
کدخبر: 179310

برنامه جلیلی برای رونق بازار مسکن

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بدون تردید در دولت من باید از افرادی استفاده شود که بیشترین شایستگی‌ها را دارند.

سیاست برنامه جلیلی برای رونق بازار مسکن

سعید جلیلی با حضور در برنامه "آگاهانه" در پاسخ به ۲۰ سوال گفت: در بازار مسکن دو کار اساسی باید صورت بگیرد یکی سیاست اقتصادی مسکن است که باید شما حتما یک برنامه و سیاست را دنبال کنید که مسکن یک کالای مصرفی باشد نه کالای سرمایه ای؛ چون اگر مردم به عنوان کالای سرمایه‌ای خریدند و مدام رشد قیمت پیدا کرد، شما همیشه عقب خواهید ماند؛ این روند را باید تصحیح کرد که ما برنامه‌های جدی داریم.

وی افزود: در یک سال اخیر به مجلس نامه‌ای نوشتیم و اعلام کرده ایم که امروز در دستور کار مجلس است؛ مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند بازار مسکن را برای شما از حالت کالای سرمایه‌ای خارج کند و در کنار این البته باید افزایش تولید مسکن را بر اساس نیاز جامعه انجام دهید.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: باید سالی ۸۰۰ هزار ازدواج داشته باشیم که متاسفانه به دلیل همین ضعف در بخش مسکن به ۵۰۰ هزار ازدواج رسیده است و باید سالی ۲۰۰ هزار مسکن روستایی حداقل بسازیم و حداقل ۲۰۰ هزار مسکن را که بافت فرسوده است بازسازی و تجدید بنا کنیم، در مجموع شما حداقل در سال باید یک میلیون مسکن جدید بسازید؛ حالا خیلی از جوانان ما و کسانی که در ابتدای زندگی هستند یا حتی کسانی که زندگی تشکیل دادند حتی آن آورده اولیه را برای ساخت مسکن ندارند.

وی تاکید کرد: باید بخشی از تسهیلات بانکی اختصاص پیدا کند به مسکن. یک زمانی می‌گفتند چرا ۳۶ هزار میلیارد پول داده شده است به مسکن مهر که میلیون‌ها نفر با آن خانه دار شدند و عده‌ای می‌گفتند که این باعث تورم شد بعد همین الان متاسفانه روزانه دو هزار میلیارد دارد خلق پول می‌شود که این خلق پول نه در بخش کار تولیدی، مسکن و نه تسهیلاتی داده می‌شود به مردمی که نیاز دارند.

جلیلی افزود: بحث ما در بخش مسکن این است که برای ایجاد تحول باید برای کسانی که این امکان را ندارند بخشی از پول تسهیلات را تامین کنیم، زمین که در اختیار دولت است که باید تامین شود و بعد مدلی از ساخت مسکن که در مسکن مهر دنبال شد، اما به شکل جدید که نواقص مسکن مهر رفع شود، مد نظر خواهد بود.

وی در پاسخ به اینکه آیا اعضای کابینه خود را معرفی کردید و امکان دارد اسم بعضی از اعضای را اعلام کنید؛ گفت: ما هشت سال است که با تشکیل دولت سایه کارگروه‌های تشکیل دادیم و سعی کردیم نسبت به موضوع‌هایی که در این دولت می‌گذرد بی تفاوت نباشیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: سایه به سایه تحولات را دنبال کنیم این کارگروه‌ها متشکل از جوانان متخصص این کشور، اساتید برجسته دانشگاه‌ها و مدیران موفق پاکدست هستند که سال هاست تجربه داشتند، جمعی این‌ها یک گنج گران سنگی است که ظرفیت خوبی را برای قرار گرفتن در مسئولیت‌های اصلی دولت به ما معرفی کرده است.

وی گفت: ما در مراحل مختلف و برنامه‌های مختلف با همین جمع برنامه هایمان را ارائه کردیم و کار‌هایی را که می‌خواهیم دنبال کنیم معرفی کردیم.

جلیلی افزود: بدون شک حتما در آن دولت از کسانی استفاده می‌شود که بیشترین شایستگی‌ها را دارند.

جلیلی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه مرکز آمار ایران در اردیبهشت امسال نرخ تورم سالیانه را ۴۱ درصد و در همین ماه تورم نقطه به نقطه ۴۶.۹ دهم اعلام کرده شش ماه یا یکسال پس از انتخاب احتمالی جنابعالی به عنوان رییس جمهور این نرخ چقدر کاهش پیدا خواهد کرد؟ گفت: چیزی که مشهود است نرخ تورم در ایران متاسفانه بسیار قابل تاسف است یعنی متوسط نرخ تورم در دنیا زیر ۵ درصد است و حتی برخی جا‌ها دو نیم درصد است.

وی ادامه داد: اینکه نرخ تورم ما ۴۶ درصد است حتماً یک اشکالی دارد و مهم این است که شما بتوانید علت را برطرف کنید برخی از قول‌هایی که داده می‌شود من ظرف یک سال این کار را می‌کنم یا حتی ظرف دو سال این کار را می‌کنم و ما داشتیم در دولت اول آقای روحانی تورم زیر ۱ رقمی هم شد خوب این مناسب بود، اما براساس پرداختن به علت نبود این مثل یک فنری دوباره در می‌رود و می‌شود ۴۰ درصد که امروز با آن مواجه هستیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: فکر می‌کنیم برای نرخ تورم باید به علت اصلی پرداخت و علت اصلی خلق نقدینگی بیخود است، تورم چه وقت پیش می‌آید؟ وقتی که پول از کالا بیشتر باشد. در ۴۷ سال گذشته پول در ایران ۴۲ هزار برابر شده، اما تولید کالا چند برابر شده است؟ یک آمار می‌گوید یک و هفت دهم برابر و ۴۲ هزار کجا - یک و هفت دهم کجا؟

وی افزود: می‌توان تورم را حتی در یک مدت کوتاه به یک عدد یک رقمی هم رساند، اما این چه وقت ارزشمند است؟ وقتی که پایدار باشد نه اینکه دوباره مثل فنر ۴۰ درصد برسد.

جلیلی گفت: برآورد ما برای یک سال آینده این است حتما به نصف برسد و بعد باید هدف گذاری شود و به زیر نرخ متوسط جهانی برسد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برنامه شما برای کنترل قیمت‌ ها و گرانفروشی چیست؟ افزود: بنده خود اواخر اسفند برای خرید چایی رفته بودم روی چای ایرانی نوشته بود ۱۲۰ هزار تومان و می‌فروخت ۸۴ هزار تومان. این خیلی اختلاف است اتفاقاً همان روز فروشگاه دیگری رفتم همین جنس و کالا و با همان تاریخ تولید دیدم قیمت آن ۴۲ هزار تومان است؛ این اختلاف نشان دهنده این است که بازار ایراد جدی دارد که کالایی روش خورده ۱۲۰ هزار تومان در همان روز فروخته می‌شود ۸۰ هزار تومان و در یک فروشگاه دیگر ۴۲ هزار تومان فروخته می‌شود.

نامزد ریاست جمهوری افزود: باید حتما مدیریت شود و حتما چرخه تولید تا چرخه توزیع برنامه داشته باشد و نظارت کامل داشته باشیم، امروزیک فرصت بسیار خوبی در اختیار است این بحث می‌شود که از فضای مجازی استفاده اش همین است دولت الکترونیک بحثش همین است و ما فکر می‌کنیم و روی این‌ها بررسی کردیم وجلساتی را تشکیل دادیم که چگونه می‌توان کالا را در چرخه تولید تا چرخه توزیع به گونه‌ای قرارداد که همه چیز شفاف تحت نظارت باشد و این گونه نباشد که هرکس با یک قیمت متفاوت همان کالا را بخواهد بفروشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آمار رسمی نرخ بیکاری ۱۰ درصد اعلام می‌شود، در سال اول ریاست جمهوری اگر رای مردم به جنابعالی باشد فکر می‌کنید چقدر این نرخ با ایجاد اشتغال پایدار کاهش پیدا خواهد کرد؟ گفت: ما نباید با مردم چه در موضوع نرخ تورم کاهش پیدا می‌کند یا افزایش یا نرخ بیکاری با آمار بازی و اعداد بازی کنیم. ممکن است یکی بگوید من نرخ را اینقدر می‌آورم پایین و سوال این است که چگونه می‌آورد پایین.

جلیلی ادامه داد: ممکن است بگوید این عدد را به نصف رسانده ام در تعریف شغلش این است که یک ساعت در هفته هم شغل حساب شود که این شوخی است باید دقیق بگوید این چیست. ما بررسی کردیم که چگونه می‌توانیم این را کاهش دهیم و ایجاد اشتغال با گلخانه‌های جدید با تولید باغی و بخش کشاورزی با صنایع تبدیلی و تکمیلی با تولیدات دامی تولیدات زراعی و شیلات هر کدام از این‌ها باید برآورد دقیقی داشته باشد.

وی افزود: ایجاد اشتغال را در صنعت نفت، پتروپالایشگاه، طرح‌های پتروشیمی، بهینه سازی مصرف انرژی، توسعه معادن، ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن و ما این‌ها همه را مشخص کردیم که با همه این‌ها چه میزان شغل پایدار و قابل اتکا برای خانواده ایجاد می‌شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: این کار‌ها نشان می‌دهد که شما در یک روند چهار ساله چه میزان شغل می‌توانید ایجاد کنید که مشخص است در هر بخش چه کاری است که قابل اتکا باشد و نه شغل یک ساعت در هفته.

وی افزود: اگر صحبت از اشتغال زایی می‌شود باید صحبت دقیق باشد.

سعید جلیلی گفت: کشور را نباید فقط اداره کنیم بلکه باید جهش پیدا کند همراه با پیشرفت علمی.

 سعید جلیلی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال مجری درباره رونق تولید و رفع موانع در حوزه تولید گفت: در موضوع موانع تولید ۱۶ تا مساله تبیین شده است که مشترک بود و حالا یک موضوعاتی بوده که خواسته یک صنف بوده است، اما چیز‌هایی که همه اصناف برای تاکید کردند ۱۶ تا مساله است که این ۱۶ مساله را برایش دقیق بررسی کردیم که چگونه می‌شود این‌ها را رفع کرد.

جلیلی گفت: یک مورد همین کمبود نقدینگی است و تامین مالی راه حل دارد، وقتی روزی دو هزار میلیارد خلق پول می‌شود اگر چه اصلش هم غلط است بحث این است که همین هم که دارد خلق می‌شود کجا می‌رود؟.

وی افزود: تولیدکننده می‌گوید به من نرسیده است یا بخشنامه‌های متعدد متعارض و در یک موضوع مثلا در شش ماه ۱۰ بخشنامه متفاوت می‌بینید و در موضوع بیمه مجوز‌های کسب و کار نیز همین طور است.

 

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها