|
کدخبر: 170372

اظهار نظر ربیعی در مورد لغو تحریم‌های آمریکا

سخنگوی دولت گفت: ملاک برای تعهدات همه طرف‌ها متن برجام بوده و مطابق آن کلیه تحریم‌های آمریکا باید به صورت موثر و قابل راستی آزمایی رفع شود.

سیاست اظهار نظر ربیعی در مورد لغو تحریم‌های آمریکا

علی ربیعی سخنگوی دولت با تسلیت شهادت حضرت امیرالمومنین علی(ع)، ایشان را الگوی اخلاقی و انسانی و نماد عدالت و حریت دانست و گفت: در این شبهای قدر، ضمن طلب عفو و بخشش برای خود و همه انسانها از خدای بزرگ، خیر و برکت در دوجهان را برای همه هموطنان‌مان مسالت می کنم.

وی به دلیل ایام سوگواری به صورت مکتوب پاسخگوی سوالات تعدادی از رسانه‌ها بود.

اهم سخنان ربیعی را می‌خوانید؛

*{درباره اینکه یکی از رسانه‌های آمریکایی مدعی شده «در مذاکرات وین، ایران با آمریکا در مورد لغو تحریم اشخاص و نهادها به توافق رسیدند اما تحریم شرکت‌ها در ازای انجام تعهدات هسته‌ای ایران رفع خواهد شد، آیا ایران زیر بار انجام تعهدات هسته ای پیش از راستی آزمایی اقدامات آمریکا خواهد رفت و آیا تعلیق تحریم‌ها، با تمدید ۱۲۰ تا ۱۸۰ روزه، به جای لغو کامل آنها مورد پذیرش خواهد بود؟} موضع مذاکراتی ما از مدت ها پیش و بر اساس سیاست قطعی  اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری و تصمیمات نهادهای بالادستی تعیین شده و مذاکره کنندگان ما با جدیت و بدون تسامح بدنبال اجرای این دستور کار مذاکراتی از پیش تعیین شده هستند.

 ملاک برای تعهدات همه طرف‌ها متن برجام بوده و مطابق آن کلیه تحریم های آمریکا باید به صورت موثر و قابل راستی آزمایی رفع شود. در همین راستا، از نظر جمهوری اسلامی ایران، دولت آمریکا مسئول قطعی انجام‌تعهدات این کشور بوده و لذا سیاست داخلی ایالات‌متحده موضوع توجه ما نیست. لازم است تاکید شود اختلاف نظرهایی درباره لیست رفع تحریمی وجود دارد ولی ما موفق شدیم این اختلافات را کاهش دهیم و رایزنی ها و گفتگوها ادامه دارد.

 طرف‌های مذاکره چهارشنبه به علت داشتن جلسه G۷ جلسه را برگزار نمی کنند و بنا شد روز جمعه جلسه برگزار شود فعلا در همین حد می توانم بگویم که مذاکرات در حال پیشرفت هست و وزارت خارجه در زمان مقتضی اطلاع رسانی کامل را خواهد کرد.

{در پاسخ به سوالی درباره آخرین جزئیات بررسی شناسایی عوامل سرقت فایل صوتی ظریف} بعد از مشخص شدن سرقت فایل، رییس جمهور محترم بلافاصله به وزارت اطلاعات دستور پیگیری و مشخص کردن عوامل انتشار و همچنین روشن شدن ابعاد مسئله را دادند. این موضوع در دبیرخانه شورای امنیت ملی بررسی و مجددا بر مسئولیت وزارت اطلاعات در این زمینه تاکید شد. انگیزه های مختلفی می‌تواند این جریان را به وجود آورده باشد و سنایورهای مختلفی مطرح هست، به هر حال هنوز گزارشی داده نشده  و موضوع در دست پیگیری است و قطعا بنابر نظر رییس جمهور به موقع اطلاع رسانی خواهند کرد.

{ در پاسخ به سوالی مبنی براینکه رهبر انقلاب فرمودند ما نباید حرف آمریکا را تکرار کنیم و این خطای بزرگی است، واکنش دولت به خطای بزرگ صورت گرفته توسط برخی کارگزارانش چیست؟} مواضع حکیمانه رهبر معظم انقلاب مثل همیشه فصل الخطاب و راهگشای همه است. صحبتهای رهبر معظم انقلاب نشان داد تمام مباحث خروجی سیاست خارجی ما،‌ نتیجه تجمیع دیدگاه‌ها و حتی چال‌شهای تضارب آرا بوده و تصمیم نهایی با خرد جمعی صورت می گیرد.

همانگونه که در جلسه سخنگویی قبلی توضیح دادم، وجود اختلاف نظر بین مسئولان امر در حوزه‌های سیاست‌گذاری‌های مختلف از جمله اقتصادی، دفاعی و دیپلماسی کاملا طبیعی است و در همه دنیا امری رایج است. حتی کشور ما در سالهای قبل نیز در موارد متعددی شاهد این امر بوده است. مواردی چون حمله اول آمریکا به عراق، حمله صدام به کشور کویت، واکنش ایران بعد از حملا یازده سپتامبر و شهادت دیپلمات‌های ایرانی در مزار شریف همگی از جمله مواردی بود که در جلسات عالی دیدگاه‌های مخالف و متفاوت بیان می‌شد.اما مهم این است که این اختلاف نظرها در مرحله عمل، هرگز به منصه ظهور نرسیده و همه دستگاه‌ها در نهایت تابع تصمیم های نهایی‌ای هستند که توسط مسئولان عالی و طی فرایند خرد جمعی اتخاذ می شوند.

دیپلماسی و سیاست دفاعی، ‌دو بال سیاست خارجی هستند نه تنها هیچ تعارضی با هم ندارند ‌بلکه با تقویت یکدیگر از ابزارهای اعمال سیاست خارجی هستند، تجمیع و اولویت بندی این دو عنصر نیز، ‌از طریق خرد جمعی اتفاق می‌افتد و وزیر امور خارجه موظف هست از اجرای درست آن اطمینان پیدا کند.

 همانگونه که مقام معظم رهبری در خصوص اظهارات پخش شده از نوار مسروقه به درستی تاکید فرمودند همه رسانه ها، مسئولان و نخبگان باید مراقب نتایج سخنان ناخواسته خود باشند. آنچه رهبری معظم گفتند، یک خط و مشی روشن و عمومی بود و برای همه امور است و همه اعضای دولت خود را موظف به توجه و رعایت این فرمایش می دانند.  پاسخ سوال شما را ظریف، ‌در متنی که بلافاصله بعد از سخنان رهبری معظم منتشر کردند، داده‌اند.

{ درباره اینکه نمایندگان طرح تفحص از نحوه هزینه‌ کرد اعتبارات نهاد ریاست جمهوری را کلید زده‌اند؛ واکنش دولت به این اقدام چیست؟} این ادعای اخیر در مرحله یک ایده در مجلس مطرح شده است و هنوز فرآیند تصویب خود را طی نکرده است بنابراین هیچ موردی رسمی به دولت ارسال نشده است.مجلس در چارچوب وظایف قانونی خودش می‌تواند این موضوع را مصوب کند و نهاد ریاست جمهوری در چارچوب قانون مجلس پاسخگوی است و اتفاقا این دوره از یکی شفاف‌ترین دوره‌های عملکرد مالی است.

{ درخصوص اینکه معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهور در توئیتی اعلام کرد، صدا سیما به علت حساسیت در روزهای انتخابات فقط سه برنامه رئیس جمهور را از آنتن زنده پخش می‌کند، با توجه به اینکه بودجه صدا سیما را دولت تعیین می کند واکنش دولت به این اقدام صدا سیما چیست؟} به طور کلی بودجه صداوسیما متعلق به زندگی و معیشت همه کارکنان صداوسیما است. دولت خود را در قبال کارکنان همه نهادها و دستگاهها مسئول می داند،من در جریان پخش زنده برنامه های صداوسیما نیستم. اما اگر چنین چیزی صحت داشته باشد اتفاق نادر و بی سابقه ای است.

حتی در سال ۱۳۹۶ که روحانی بنا بود کاندیدا شوند، همچنین رویه ای در صداوسیما رخ نداد. اتفاقا روحانی تنها رئیس قوه ای هستند که هیچ شائبه ای از کاندیدا شدنشان وجود ندارد و امیدوارم این موضوع صحت نداشته باشد.

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها