|
کدخبر: 136626

خطیب زاده: کاخ سفید راهی جز احترام به ملت ایران ندارد

خطیب زاده: هر کسی در حضور مستشاری ایران در سوریه خللی ایجاد کند، پاسخ کوبنده‌ دریافت می‌کند

سیاست خطیب زاده: کاخ سفید راهی جز احترام به ملت ایران ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هر کس در کاخ سفید باشد راهی جز احترام به حقوق ملت ایران ندارد، به حضور مستشاری ایران در سوریه اشاره و تصریح کرد: هر کسی در این حضور خللی ایجاد کند، پاسخ کوبنده دریافت می‌کند.

خطیب زاده: هر کسی در حضور مستشاری ایران در سوریه خللی ایجاد کند، پاسخ کوبنده‌ دریافت می‌کند

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و پس از آن به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی به احضار سفیر ایتالیا به عنوان حافظ منافع کانادا در هفته گذشته به وزارت خارجه اشاره کرد و افزود: انتظار داریم دولت کانادا به تعهداتش پایبند باشد و از استانداردهای دوگانه در رفتار و عمل دست بردارد. زمینه‌های مختلفی وجود دارد که دو طرف همکاری‌های مناسبی داشته باشند. رویکرد دولت کانادا طی این سال‌ها مخرب بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه به گفت‌وگوی تلفنی ظریف با همتای انگلیسی نیز پرداخت.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سوالی درباره بازگشت امریکا بعد از برجام بعد از ورود بایدن به کاخ سفید و شروط ایران افزود: تا دولتی در امریکا مستقر نشود نمی‌توانیم درباره آن اظهارنظر کنیم. آنچه برای ما مهم است رفتار امریکاست نه اظهاراتشان. با دقت و هوشیاری تمام تحولات و گفته‌ها را پیگیری می‌کنیم. ظریف در مصاحبه اخیر مواضع ایران را بیان کرد.

وی افزود: همه در دنیا و امریکا جز آن معدود افرادی که روان پریشانه جنگ علیه ملت ایران را پیگیری می‌کنند متوجه شدند این سیاست فشار حداکثری یک شکست حداکثری را به دنبال داشت. هر کس در کاخ سفید باشد راهی ندارد جز اینکه به حقوق ملت ایران احترام بگذارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اصابت یک راکت به محوطه سفارت ایران در کابل خاطرنشان کرد: ما نگران همسایه عزیز خودمان افغانستان بوده و هستیم. همسایه زخم خورده زخم جنگ و تروریسم و تجاوز امریکا هستیم. آنچه دیروز رخ داد حملات راکتی به نقاط مختلف افغانستان بود و گوشه‌ای از حیاط سفارت مورد اصابت قرار گرفت و خوشبختانه هیچ تلفاتی نداشت. از همان لحظات اول با سفارت و دولت افغانستان در تماس بودیم. مسئولیت را بر عهده کسانی می‌دانیم که همچنان بر مواضع غیر اصولی خود بدوت توجه به خواسته مردم افغانستان پافشاری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: تنها راه صلح پایدار و پیشرفت و توسعه افغانستان از مسیر گفت‌وگوهای بین الافغانی می‌گذرد. تمامی طرف‌های باید به شرایط گفت‌وگو پایبند باشند و امیدواریم این مسیر به صلح پایدار در افغانستان منتهی شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره سفر مایک پامپئو وزیر خارجه امریکا به منطقه و از جمله سرزمین‌های اشغالی نیز اظهارکرد: سفرهایی که از این دست می‌کند بیشتر از اینکه به پیگیری سیاست شکست خورده امریکا مربوط باشد، شاید برای برخی ماهیگیری‌های آینده سیاسی مرتبط باشد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: این سه چهار کشور بدنام و منزوی که در بین مردم خودشان منزوی هستند بعید است از این نمد کلاهی برای خودشان درست کنند. متاسفانه برخی از این حکام تمام حیثیت و آبروی خود را در سبد کسانی گذاشته‌اند که حتی مردم امریکا حکم به اخراج آنها داده‌اند. امیدواریم این کشورها هر چه زودتر به همکاری‌های منطقه‌ای برگردند.

خطیب زاده خاطرنشان کرد: سفر وزیر خارجه امریکا به سرزمین‌های اشغالی موضوع تلخی است و اگر نبود خیانت برخی حکام و سران کشورهای عربی امروز بی‌شرمانه وزیر خارجه امریکا به سرزمین‌های اشغالی نمی‌رفت و تمامی قطعنامه‌های سازمان ملل را زیر پا نمی‌گذاشت و این چنین سرکشانه هر اقدام ضد بشری اسرائیل را سفیدنمایی نمی‌کرد. خیانت برخی از این حکام و بی‌شرمی رژیم فعلی در کاخ سفید دو روی سکه است و آنهایی که این فضا را برای امریکا فراهم آوردند باید پاسخگو باشند. ایران هم اظهارات و هم سفر پامپئو را محکوم می‌کند و همه کشورها باید به آرمان فلسطین پایبند باشند.

وی در پاسخ به سوالی با بیان اینکه همکاری‌های ایران با سوریه با جدیت دنبال می‌شود، اظهارکرد: کمیته‌هایی این‌ها را پیگیری کردند و هر چه روند بازسازی سوریه سرعت بگیرد درد و رنج سوریه زودتر پایان می‌یابد.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره هشدار آلمان به اتباع ایرانی مقیم این کشور برای سفر به ایران گفت: ما تمامی افراد دوتابعیتی از مصونیت‌ها و حقوق و مسئولیت‌های یکسانی برخوردارند. اینکه دولت آلمان که خودش در برخی گروگانگیری افراد ایرانی نقش داشتند. افراد و شخصیت‌های ایرانی را در فرودگاه‌های کشور خود از جمله فرانکفورت دستگیر و به امریکا مسترد کرده است. دولتی که معاهدات دیپلماتیک را نقض کرده و نقش موثری در دستگیری دیپلمات ایرانی داشته و رویه غلطی را بنیان گذاشته از این اظهارات کند واقعا جای سوال دارد.

وی افزود: افرادی هستند در دولت آلمان که تذکرات لازم را به برخی که لازم نیست کشوری در اروپا به فکر افراد ما باشند. بیش از چندین میلیون ایرانی از کشورهایی که مقیم هستند به ایران می‌آیند و برمی‌گردند و هیچ مشکلی ندارند. همه ایرانی‌ها در برابر قانون مسئول هستند ولی اشک تمساح برخی دولت‌های اروپایی که در نقض حقوق بشر نقش دارند برای ما ارزشی ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره امارات و بحرین بیان کرد: بسیار حقیرانه در حال تلاش‌هایی هستند که دل صهیونیست‌ها را به‌دست بیاورند. ایران کشوری نیست که درباره امنیت ملی خود با کسی شوخی کند. حزب الله یک جریان بومی اصیل لبنانی در لبنان است و هیچ کشوری نمی‌تواند بخشی از جامعه لبنان را تحریم کند و هر چقدر در دامان صهیونیست‌ها بیفتند مردم این کشورها بهتر می‌دانند چه کسانی در عزت مسلمانان و جهان عرب می‌کوشد و چه کسانی به خواری مسلمانان نشسته‌اند. به ارباب آنها کسی وقعی نگذاشته است چه برسد به اینها که دنبال این هستند که اثبات کنند با رژیم صهیونیستی دوست هستند. این دوران گذراست.

وی تصریح کرد: حزب الله بوده و هست و خواهد بود چرا که حزب الله یک جریان بومی، واقعی و اصیل لبنانی است که جز اعتلا و عزت مردم لبنان نمی‌اندیشد.

خطیب زاده همچنین گفت که سیاست ایران صادرات سلاح نبوده است و ایران درباره همکاریهای دفاعی مسئولانه عمل کرده و می‌کند و هر کمک ما در راستای ثبات و امنیت آن کشور و منطقه آن انجام شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی بیان کرد: عربستان سعودی چندین سال است که مردم بیگناه یمن را می‌کشد و این کشور را در حالت قحطی سراسری قرار داده و صدها گزارش مستقل بین‌المللی اشاره کرده که چگونه با بمب‌های خوشه‌ای مثل فرش کشور یمن را بمباران کرده است و برخی شهرها و مناطق و محل‌های یمن بیش از ۱۷ بار بمباران شده‌اند امروز تمامی یمن را محاصره کرده و از هر تلاشی برای حل و فصل بحران یمن نه تنها استقبال بلکه تلاش می‌کند سنگ اندازی کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تنها راه‌حل و فصل بحران یمن را به رسمیت شناختن خواست مردم یمن و گفت‌وگوهای یمنی و استفاده از فرآیندهای بین‌المللی می‌داند و در کنار مردم یمن با افتخار ایستاده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بدهی کره جنوبی به ایران بیان کرد: مشکلات هنوز کاملا مرتفع نشده مذاکرات در جریانن است برخی پیشرفت‌ها بوده ولی مذاکرات باید به نقطه خود برسد متاسفانه برخی سنگ اندازی‌ها و عدم شناخت‌ها نسبت به تعهدات دولت کره مانع این کار شده البته بانک مرکزی و وزارت بهداشت و نهادهای مسئول به دقت جلو می‌روند وزارت خارجه از دولت کره دعوت می‌کند که به این روند تسریع ببخشد. آنچه به صورت جزیی اتفاق افتاده به هیچ وجه رضایت بخش نیست.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره اظهارات الهام علی اف و قدردانی از ایران مبنی بر اینکه اجازه ارسال سلاح از طریق مرزش به ارمنستان را نداده، سیاست ایران را اصولی و تداوم دار خواند و افزود: ما نسبت به هیچ درگیری بی‌تفاوت نیستیم و سعی می‌کنیم از طریق صلح آمیز این بحران‌ها حل شود و به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهیم به انتقال سلاح دست بزنند و این را به همه جهت‌ها گفتیم چون منطقه ما بیش از این تحمل جنگ و درگیری را ندارد. با توجه به آتش بس در منطقه همه تلاش کنند به یک مذاکره فراگیر وارد شوند که این بحران سه دهه‌ای در چارچوب قواعد بین‌المللی حل شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره لغو سفر ظریف به باکو و مسکو بیان کرد: سفر وزیر خارجه با توجه به اینکه دولت ارمنستان هم در سطح وزرات خارجه تغییراتی داشت قرار بود فقط به مسکو و باکو انجام شود ولی با توجه به اعلامیه دولت که همه اعضای هیأت دولت ملزم به حضور در جلسه بودجه هستند این سفر به تعویق افتاده است. این سفر دوباره برنامه‌ریزی خواهد شد و محوریت آن بحران قره باغ است البته با این کشورها مناسبات دوجانبه داریم. روابط ما با روسیه و آذربایجان رو به گسترش است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: سیاست ایران همواره شناخته شده است سیاست حسن همسایگی و تلاش برای به صفر رساندن مشکلات منطقه‌ای برای کشورهای همسایه است و ایران سعی دارد روابط متوازن با کشورها داشته باشد برخی کشورها با توجه به سوابق تاریخی و مشترکات از اهمیت قابل توجهی برخوردار هستند. امیدواریم این سفر زمانی که انجام شد به نتایج خود برسد.

شهادت سربازان و سپاهیان ایران را در سوریه تایید نمی‌کنم

وی شهادت سربازان و سپاهیان ایران را در سوریه تایید نکرد و افزود: رژیم اشغالگر قدس می‌داند فصل بزن دررویی خیلی وقت است تمام شده و با احتیاط حرکت می‌کند و خوی تجاوزکارانه این رژیم قابل درمان نیست و تنها راه آن مقاومت صد در صدی در تمام جبهه‌هایی است که این رژیم دست به ناآرامی می‌زند. حضور ایران در سوریه مستشاری است و اگر کسی در این حضور خللی ایجاد کند پاسخ کوبنده‌ای می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه روابط ترکیه با ایران و آذربایجان را مبتنی بر احترام متقابل خواند.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی عنوان کرد: گمانه زنی‌های رسانه‌ای بعضی در ایام فقدان خبر تبدیل به خبرسازی شده است. ایران درباره امنیت ملی خود با هیچ کس اهل مصالحه نبوده است. برای ما مهم نیست چه کسی در کاخ سفید است، برای ما منافع ملی و امنیت ملی مهم است و هر جا مورد تعرض قرار بگیرد در هر نقطه و زمانی پاسخ کوبنده دریافت خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی بیان کرد: رایزنان بازرگانی در کشورهای مختلف توسط وزارت صمت انتخاب و اعزام می‌شوند و وزارت خارجه تنها تسهیل‌کننده است. هیچ بخش اقتصادی در هیچ سفارتخانه‌ای کارش کاهش نیافته و در این ایام کار جدی‌تری انجام می‌دهند و این متفاوت از رایزنان بازرگانی است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره نقشه راه ۲۵ ساله ایران و چین عنوان کرد: در سفر ظریف به چین نقشه همکاری‌های بلندمدت بین ایران و چین است و گفت‌وگوهای جدی انجام می‌شود و به محض اینکه به متن مورد توافق برسد اطلاع رسانی خواهد شد. با جدیتی که در طرف چینی و خودمان سراغ داریم امیدوارم به زودی به نقاط جدی در این باره برسیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سوالی بیان کرد: سیاست خارجی جناحی نیست و ما سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را داریم و صداهای متعددی در کشور است و شکوه و زیبایی جامعه ایران همین چند صدا بودن آن است. در سیاست خارجی تک صدایی و واحد عمل می‌کنیم.

وی افزود: سیاست خارجی ایران یک امر حاکمیتی است و براساس منافع و اصول ایران تنظیم و اعلام می‌شود.

آینده روابط ایران و امریکا آینده ساده‌ای نیست

خطیب زاده درباره آینده روابط ایران و امریکا بیان کرد: آینده روابط ایران و امریکا آینده ساده‌ای نیست چون امریکا در ۴۰ سال گذشته جنایات مکرری بر ضد ملت ایران مرتکب شده و لیست جنایات امریکا در طول جنگ تحمیلی و کمک به رژیم صدام در شیمیایی کردن فرزندان این ملت و تحریم‌ها و شهادت سردار سلیمانی و... موجود است و این لیست نه کوچک و نه فراموش می‌شود. رژیم فعلی امریکا سیاست‌های شکست خورده خودش را بهتر از هر کسی می‌داند نمی‌تواند ادامه دهد.

وی افزود: ایران هیچ وقت این لیست را فراموش نمی‌کند و مطالبات ما از امریکا سر جای خودش است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی بار دیگر تصریح کرد که هیچ عضوی از گروهک تروریستی القاعده در ایران حضور ندارد.

منبع: فارس

ارسال نظر