|
کدخبر: 126783

جنجال جدید فائزه هاشمی این‌ بار با موضوع رئیس‌جمهور شدن زنان

سیاست جنجال جدید فائزه هاشمی این‌ بار با موضوع رئیس‌جمهور شدن زنان

فائزه هاشمی رفسنجانی، فعال حوزه زنان و از اعضای بنیانگذار حزب کارگزاران سازندگی در پاسخ به این پرسش که یک زن چه مراحل مدیریتی را باید طی کرده باشد تا برای ریاست جمهوری آماده کاندیداتوری باشد؟ گفت: قانون اساسی شرایط یک ریاست جمهور را مدیر و مدبر پیش‌بینی کرده است. همچنین قانون اساسی از رجل سیاسی نام برده است. به نظر می‌آید که شخصیت برجسته سیاسی منظور این عبارات باشند.

وی تصریح کرد: به نظر می‌آید فردی که می‌خواهد رئیس‌جمهوری باشد ( چه زن چه مرد) باید دوره هایی از مدیریت را گذرانده باشد. باید بتوان تحقیق کرد که آنجا که مدیر بوده است، کارآمد بوده است یا خیر؟ منظور مدیر و مدبر این است که یک فرد به اصطلاح صفر کیلومتر و بدون سابقه اجرایی بر بالاترین مسند اجرایی کشور ننشیند. سوال این است؟ آیا ما چنین زنانی داریم یا خیر؟ بله داریم.

فعال حوزه زنان ادامه داد: برای نمونه ما خانم ابتکار را داریم. که اکنون معاونت رئیس‌جمهوری در حوزه زنان و خانواده را بر عهده دارند و قبلا رئیس سازمان محیط‌زیست بودند. دوره‌های متعددی در هیات دولت بودند. به هر حال سمت‌های مدیریتی کلان داشته‌اند. دقت کنید که این موضوع فراجناحی است. فرقی نمی‌کند زن اصولگرا یا زن اصلاح طلب باشد. خوشبختانه اصولگرایان هم در این قضیه وارد شدند. در یکی دو تا مصاحبه دیدم که آنها هم به موضوع ورود کرده‌اند. یا خانم دکتر وحید را داریم. یک دوره وزیر بوده است. چندین دوره رئیس مجلس بوده است. ایشان هم می‌تواند چهره مناسبی برای کاندیداتوری باشد.

هاشمی افزود: به نظر بنده خانم هایی که چندین دوره نماینده مجلس بودند، می‌توانند کسانی باشند که ویژگی‌های مذکور در قانون اساسی را داشته باشند. یا چندین خانم معاون وزیر داریم. به هرحال، فرد که فی البداهه معاون وزیر نشده است. حتما مدیریت هایی داشته است که معاون وزیر شده است. آقایان فی البداهه می‌روند بر مسند‌ها می‌نشینند، اما خانم‌ها را معمولانمی گذارند. بنابراین هستند خانم‌های زیادی که شرایط ذکر شده در قانون اساسی را داشته باشند.

شرکت در انتخابات با حضور زنان به عنوان کاندیدا

عضو بنیانگذار حزب کارگزاران سازندگی، به این پرسش که برخورد جامعه زنان با این مبحث چطور خواهد بود، پاسخ داد: خود من از کسانی بودم که در انتخابات قبلی شرکت نکردم. به اصلاح طلبان و اصولگرایان و کل مجموعه معترض بودم. فکر کردم که شاید با رای ندادن بتوانم اعتراضم را نشان دهم. گمان می‌کردم رای دادن در سرنوشت ما مردم ایران اثری ندارد. در رابطه با شرکت در انتخابات، حتی برای خود من هم تعارضی ایجاد شد. نمی‌دانستم که چه باید بکنیم. نمی‌دانستم باید وارد این بحث بشویم. آیا می‌خواهیم در انتخابات شرکت بکنیم یا خیر؟ یا نه این معنا را نمی‌دهد. ایا ما باید شرکت در انتخابات را از موضوع کاندیداتوری یک زن جدا کنیم. به نظرم می‌توانیم این دو موضوع را از هم تفکیک کنیم. شرکت در انتخابات در جای خودش. کاندیداتوری زنان در جای خودش. برای شرکت در انتخابات می‌شود در وهله بعد فکر کرد.

از فرصتی که آقای کدخدایی ایجاد کرده استفاده کنیم

فائزه هاشمی در ادامه افزود: بنابراین موضوع انتخاب یک زن به عنوان نامزد ریاست جمهوری و تایید آن از سوی شورای نگهبان با حضور در انتخابات مباحث متفاوتی در این مقطع زمانی است. آقای کدخدایی حرف خوبی زده‌اند. نه مشکل فقهی و نه مشکل قانونی وجود دارد. آقای الهام، که سخنگوی سابق شورای نگهبان بود، نظری منفی در این مورد داشت. باید از فرصتی که سخنان آقای کدخدایی ایجاد کرده است بهره‌برداری کرد. باید این را تا قسمت اول ( یعنی کاندیداتوری یک زن ) ادامه بدهیم. تا بعدا در مورد انتخابات تصمیم بگیریم.

این فعال سیاسی در ادامه گفت: شاید آقای کدخدایی با این نیت این اظهارات را داشته که موج منفی عمده جامعه ( امتناع از رای دادن را که در انتخابات مجلس اخیر دیدیم ) را خنثی کند. بر فرض هم اگر آن باشد، ما نباید نیت خوانی کنیم. باید از این فضا بهره‌برداری کنیم و گول هم نخوریم. یعنی نباید این فضا را از دست بدهیم. اما یک موضوع را نباید فراموش کنیم. این حرف‌ها قبلا هم زده شده است. قانون و روند قانونی موضوعی دیگر است. این اظهار نظر باید تبدیل به یک تفسیر مدون و مطلوب شود. لازم است این تفسیر در شورای نگهبان محفوظ باقی بماند که برای همیشه باشد. این طور نشود که در دوره‌های بعد تا حرف از کاندیداتوری زنان شد، بگویند ما که نگفتیم حتما باشند، ما گفتیم می‌شود که باشند. دوباره حرف‌ها عوض نشود و شرایط را تغییر ندهد. جامعه مدنی و کسانی که دغدغه مند هستند و دوست دارند این قضیه را پیگیری کنند، باید تفسیری را که شورای نگهبان باید ارائه دهد دنبال کنند. برای این کار باید تفسیر سند شود و سند ثبت شود.

انتظار جامعه زنان از رئیس‌جمهوری و قالیباف

فائزه هاشمی در ادامه تاکید کرد: این تفسیر را ما از رئیس‌جمهوری انتظار داریم. همچنین این انتظار را از مجلس داریم. هم از خود اعضای شورای نگهبان انتظار داریم. در آیین نامه شورای نگهبان هم آمده است که رئیس جمهور، رئیس مجلس یا یکی از اعضای شورای نگهبان می‌تواند متقاضی این تفسیر باشد، تا این موضوع را دنبال بکند. همه باید دست به‌دست هم بدهند که این اتفاق بیافتد.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که اگر زنانی از طیف‌های مختلف بتوانند در این انتخابات حضور پیدا کنند، نگاه مردم متفاوت شود، گفت: این خیلی محتمل نیست. این را بخاطر سوابقی می‌گویم که تا الان دیده ام. مگر اتفاقی در آینده رخ دهد. شما همین انتخابات اخیر مجلس را ببینید. رد صلاحیت‌ها وحشتناک بود. خیلی از زنان و مردانی که در مجلس قبلی بودند و هیج خطایی جز نقد سیستم و مطالبه حقوق مردم نداشتند رد صلاحیت شدند. چه برسد اینکه فرد بخواهد در موضع رئیس‌جمهوری قرار بگیرند. با این روند فعلی و به‌خصوص عملکردی که شورای نگهبان ( به‌ویژه در این اواخر انجام داشته ) بعید می‌دانم. مثلا شورای نگهبان چند دوره است که دنبال احراز صلاحیت است به جای احراز عدم صلاحیت.

وی افزود: این دو از نظر حقوقی بسیار متفاوت هستند. اگر به قانون اساسی برگردیم، نگاه خودی و غیر خودی را برداریم، اگر فراجناحی به موضوع نگاه کنیم، تا هرکس شرایط مدیریتی و ویژگی‌های خاص کاندیداتوری را دارد کاندیدا شود، بله محتمل است. اما ما نشانه‌ای ندیدیم که امید چنین چیزی را داشته باشیم. حتی هر چه پیش آمدیم شرایط بسته تر شده است. احتمالش از نظر من ضعیف است.

طرح مجلس در خصوص اختیارات شورای نگهبان خطاست

فائزه هاشمی اشاره کرد: متاسفانه مجلس طرحی را برای اصلاح آیین نامه ریاست جمهوری در دست دارد که اختیارات فراقانونی شورای نگهبان را چند برابر می‌کند. آن طرح ایرادات اساسی دارد. یک بند نشان می‌دهد که نگاهی به ریاست جمهوری زنان ندارند. اگر به تصویب برسد، یا حتی اگر بخش هایی از آن به تصویب برسد، فاجعه است و کار را سخت و سخت تر می‌کند. در آن طرح معافیت دائم از سربازی یا داشتن کارت پایان خدمت، یکی از مفاد است. از آن جهت که آنجا نوشته نشده است برای مردان، یعنی زنان هم باید کارت پایان خدمت داشته باشند که طبیعتا ندارند و یعنی در این قانون به آنها فکر نشده است. یک بند دیگر و خطرناک هم داشت که کلا شرکت زنان را بلغی می‌کند.

مگر الان روحانی خیلی کارآمد است؟

فائزه هاشمی، در پاسخ به این پرسش که « زنانی که به عنوان نماینده زنان به مجلس راه یافتند با تمام تلاش‌ها نتوانستند لوایح حمایتی از جامعه زنان را به نتیجه برسانند و لایحه‌ها پشت درهای بسته گیر کرد. با این شرایط اگر زنی بتواند هفت خوان رستم را رد کند و رئیس‌جمهوری شود، می‌تواند کارآمد باشد؟ » گفت: این ربطی به زن یا مرد بودن رئیس‌جمهوری ندارد. مگر الان روحانی خیلی کارآمد است؟ کارآمد بودن یک زن در جایگاه رئیس‌جمهوری آنهم در کشور ایران با شرایط سیاسی و اجتماعی نکته‌ای در مرحله دوم اهمیت این مبحث مطرح شده است. باز تاکید می‌کنم که اصل ماجرا درحال‌حاضر این است که یک زن را به عنوان نامزد ریاست جمهوری تایید کنند در خصوص مراحل بعدی باید در ادامه تصمیم گرفت.

مجلس بی‌اثر، دولت بی‌اثر، شورای شهر بی‌اثر

فائزه هاشمی تاکید داشت: طیفی از جامعه در انتخابات مجلس رای نداد چون دید نمایندگان مجلس با تمام تلاشی که داشتند کاملا بی‌اثر بودند. اما باید توجه کنیم که نماینده مجلس، یک نفر است و تصمیمات مجلس با رای است. نمایندگان اصلاح طلب اکثریت نبودند. حتی برخی از مردان اصلاح طلب در تصمیمات زنان همپای زنان نبودند. نباید فعالیت زنان مجلس دهم را زیر سوال برد.

وی در پایان گفت: حداقل من آگاهم که آنها چه کارهایی کردند. معتقدم خیلی بیشتر از دوره ما کار کردند. اما نتیجه آن چیزی است که می‌گویم. مجلس بی‌اثر، دولت بی‌اثر، شورای شهر بی‌اثر که هیچ کدام از انتظارات را ایجاد نکرد. بنابراین مرد و زن ندارد. زن یا مرد در مجلس یا دولت باشد بی‌اثر است. همینی است که است. البته اگر شرایط همین بماند. اگر شرایط تغییر کند و سیاست‌های داخلی و خارجی ما، سطح مدیریت ما تغییر کند، هر گزینه‌ای می‌تواند نتایج دیگری بدهد.

منبع: رکنا

  • ناشناس ارسالی در

    فائزه هاشمی،برو به فکر ذخیره آخرتت باش،م املت ایران رئیس جمهور زن نمی خواهیم،مردا ظرفیت ندارند،زن ریاست جمهوری به عهده بگ یره ننگ به بار بیاره،زنهای هوس چران،مثل شماوامثال شما،بروجمع کن

ارسال نظر