|
کدخبر: 235290

احتمال تخلف در انتصاب علی عسگری به مدیرعاملی هلدینگ خلیج فارس

باید دید علی‌عسگری و وزارت نفت و نهادهای بالادستی که اصرار بر حضور او در این جایگاه را دارند، نهایتاً پاسخ قانع کننده‌ای برای سازمان بازرسی کشور دارند، یا به زودی شاهد کناره‌گیری رئیس سابق صداوسیما از هلدینگ خلیج فارس خواهیم بود.

سیاست داخلی احتمال تخلف در انتصاب علی عسگری به مدیرعاملی هلدینگ خلیج فارس

ماجرای زیر ذره‌بین رفتن انتصابات اگر چه در همه دولت‌ها وجود داشته اما در دولت سیزدهم شکل و شمایل جنجالی‌تری به خود گرفته است. انتقادات گسترده‌ای درباره انتصابات دولت وجود دارد که عمدتاً به دلیل سیاسی و فامیلی بودن آنهاست.

 جدیدترین جنجال هم بر سر انتصاب عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس سابق صداوسیما، به عنوان مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس برپا شده است. اگرچه بعد از انتشار خبر انتصاب علی‌عسگری و حواشی‌ای که ایجاد شد، اخباری مبنی بر استعفای او به وسیله خبرگزاری‌های وابسته به دولت منتشر شد، اما این خبر بلافاصله توسط او تکذیب شد و تولیدکنندگان خبر استعفا را باندهای ثروت و قدرت عنوان کرد که نگران منافع‌شان هستند.

گفته می‌شود اگرچه حکم انتصاب علی‌عسگری به دست جواد اوجی، وزیر نفت، امضا شده، اما نهادهای بالادستی از جمله نهاد ریاست‌جمهوری در این انتصاب نقش اصلی را بازی کرده‌اند. هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در این باره گفته: «اگر این انتصاب از جانب وزیر نفت صورت گرفته بود و او در این خصوص تصمیم‌گیر بود، مجلس به بحث ورود می‌کرد و در قالب احضار، پرسش یا حتی استیضاح موضوع را پیگیری می‌کرد. اما در ظاهر دستور استفاده از این شخص را نهادهایی بالاتر از وزارت نفت صادر کرده و به وزیر نفت دیکته کرده‌اند.»

در این میان، منتقدان نیز عدم تخصص لازم را ایراد اصلی انتصاب علی‌عسگری عنوان می‌کنند. 

اما با وجود همه انتقادات و فشارها به نظر می‌رسد علی‌عسگری مصر به حضور در جایگاهی است که به او پیشنهاد شده. او در مراسم معارفه خود راه برون‌رفت کشور از معضلات و مشکلات اقتصادی را جهاد فی‌سبیل‌الله خواند و گفت: معتقدم کار در هلدینگ خلیج‌فارس، جهاد فی سبیل‌الله است.

از طرفی دیگر، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بزرگ‌ترین هلدینگ تخصصی پتروشیمی کشور است که از جایگاه استراتژیکی در شرایط تحریمی حال حاضر کشور، برای اقتصاد برخوردار است.

با وجود انجام معارفه علی‌عسگری، سازمان بازرسی کل کشور اخیرا به عنوان مدعی اصلی احتمال تخلف در این انتصاب وارد ماجرا شده است. این سازمان روز یکشنبه 26 دی‌ماه در نامه‌ای به جواد اوجی، وزیر نفت، از او خواسته تا حداکثر ظرف سه روز، درباره انتصاب علی‌عسگری به عنوان مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس توضیح دهد. طبق نامه سازمان بازرسی، انتصاب علی‌عسگری دارای محدودیت‌های قانونی است.

با وجود همه این حواشی باید دید علی‌عسگری و وزارت نفت و نهادهای بالادستی که اصرار بر حضور او در این جایگاه را دارند، نهایتاً پاسخ قانع کننده‌ای برای سازمان بازرسی کشور دارند، یا به زودی شاهد کناره‌گیری رئیس سابق صداوسیما از هلدینگ خلیج فارس خواهیم بود.

 

منبع: اعتماد آنلاین

ارسال نظر