|
کدخبر: 208302

خبرهای جدید از سفر تفریحی روحانی به اتریش + جزییات

پانزدهم مردادماه امسال همزمان با مراسم تحلیف سیدابراهیم رئیسی در بهارستان ، آخرین باری بود که رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم مشاهده شد.

سیاست داخلی خبرهای جدید از سفر تفریحی روحانی به اتریش + جزییات

تاکنون از او جز دو پیام، یکی تسلیت به مناسبت درگذشت علامه حسن زاده آملی و دیگری تبریک موفقیت کشتی گیران ایرانی در جام جهانی و دوتوئیت درباره کشتار قندوز وتاسیس شورای عالی امنیت ملی که همین دیروز توسط او منتشر شد هیچ خبری از روحانی حتی در محافل سیاسی و سایر تشکیلات نبوده است.

اما به نظر می رسد حسن روحانی تصمیم گرفته کنش های سیاسی خود را در دوره پساریاست جمهوری آغاز کند. روحانی غیبت خود در سپهر سیاسی کشور را به معنای پایان یافتگی ارزیابی می کند از همین رو حساب توئیتری خود را فعال ساخته و گویا اولین گفت وگوی رسانه ای خود پس از ترک پاستور را با نشریه «محمد قوچانی» انجام داده که البته هنوز منتشر نشده است.

دیروز رئیس جمهور دولت های یازدهم و دوازدهم، در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: ۲۰ مهر ۳۲ سال پیش، شورای عالی امنیت ملی تاسیس شد. سیاست «بی طرفی فعال» در حمله ائتلاف به عراق در سال ۶۹ و خارج کردن ایران از ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل در سال ۹۴ از تصمیمات سرنوشت ساز این نهاد است. هوشیاری نسبت به تحولات منطقه/ جهان و تدبیر شجاعانه  برای صلح و امنیت ملی لازمه پیشرفت کشور است.

همزمان کاربری نوشت:«جناب روحانی در دومین توئیت، پس از پایان دوره ریاست جمهوری اش سعی کرده (به مناسبت سالروز تاسیس شورای عالی امنیت ملی)، هم برای خودش به عنوان یکی از دبیران و روسای سابق آن شورا دستاورد سازی کند، هم به نحوی برجامش را تطهیر کند و هم مثلا یک واژه سازی در برابر «نرمش قهرمانانه» کرده باشد؛ آن هم درحالی که اولا اتخاذ سیاست «بی طرفی فعال» در سال ۶۹ (در زمان حمله ائتلاف به عراق)، تدبیر شجاعانه رهبری در برابر فشارها و توصیه‌های اصلاح طلبان به منظور پذیرش توبه صدام و حمایت از او در برابر ائتلاف آمریکایی بود و ثانیا کاش جناب روحانی تا وقتی هنوز جای تدبیرهای هشت ساله و رفتارهای منفعلانه شان خوب نشده، لااقل صحبت از شجاعت نمی کردند!»

در عین حال کاربر دیگری نوشت: بازگشت روحانی به فضای سیاسی  را می توان به فال نیک گرفت، حداقل می تواند به انتقادها از عملکردش فارغ از  ملاحظات پست ریاست جمهوری پاسخ دهد.

روحانی کجاست؟

با این که حسن روحانی گفته بود پس از پایان مسئولیت خود به کار فرهنگی و علمی مشغول خواهد شد، همچنان تحرکی از سوی وی  حداقل در محافل سیاسی و جلسات کشوری دیده نمی شود.دو روز پیش تابناک نوشته بود برخی روایات‌ حکایت از این دارد که رئیس جمهور سابق مدتی برای استراحت به شهر‌های شمالی کشور سفر کرده و در منزل شخصی خود به استراحت مطلق می‌پردازد و اجازه دیدار و حضور نیز به کسی نمی‌دهد.

در عین حال، روایتی هم در باره سفر وی به کشور اتریش و استراحت در منزل دخترش در این کشور وجود دارد. برخی روایات‌ هم حکایت از این دارد که حسن روحانی برای پاره‌ای توضیحات به دادسرا احضار شده است. این گزاره در حالی مطرح می‌شود که طرح محاکمه رئیس دولت اعتدال به یکی از موضوعات داغ چندی پیش فضای سیاسی کشور تبدیل شد و واکنش‌هایی را نیز از سوی مخالفان، منتقدان و طرفداران حسن روحانی به دنبال داشت.

در بین همه این روایات، «محمد قوچانی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و دبیر دفتر حفظ و نشر آثار «حسن روحانی» از دیدار با رئیس جمهور سابق خبر داده بود که البته به جز طرح یک نکته طنز، جزئیات دیگری از این دیدار را اعلام نکرده است.

بر خلاف سال های گذشته که روسای جمهور بعد از پایان مسئولیت خود با پیشنهاد رهبر انقلاب در مجمع تشخیص عضویت می‌یافتند، این پیشنهاد در باره حسن روحانی تاکنون نفیا و اثباتا چیزی اعلام نشده است. در عین حال، این سوال اکنون برای کنشگران سیاسی و حتی افکار عمومی به وجود آمده که رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم ـ که انتقادها به او همچنان ادامه دارد ـ اکنون کجاست و مشغول چه فعالیتی است؟


 

منبع: خراسان

ارسال نظر