|
کدخبر: 196930

اولین حضور اوجی در اجلاس اوپک‌پلاس

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که در ماه جاری میلادی تقاضا برای نفت تا سال ۲۰۲۱ با گسترش نوع دلتا کندتر خواهد شد.

سیاست داخلی اولین حضور اوجی در اجلاس اوپک‌پلاس

ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه امروز به وقت تهران جلسه وزیران نفت اوپک‌پلاس در حالی برگذار می‌شود که انتظار می‌رود اوپک و متحدانش برنامه افزایش تولید ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز تا دسامبر را تایید کنند.

این نشست به لحاظ اینکه اولین حضور وزیر نفت جدید در این اجلاس است، برای کشور ما حائز اهمیت است، آن هم در شرایطی که مقامات روس تمایل چندانی ندارند که برای ایران در توافق کاهش تولید استثناء قائل شوند. به طوری که چند هفته قبل میخاییل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اعلام کرده بود که ایران پس از احیای صادرات نفت خود، در اقدامات اوپک‌پلاس برای تثبیت قیمت‌ها در بازار جهانی نفت مشارکت می‌کند.

در همین حال جواد اوجی در آخرین اظهارنظر خود درباره نشست پیش‌روی ائتلاف اوپک‌پلاس و طرح موضوع بازگشت نفت ایران به بازار اظهار کرده بود: تقاضای نفت در جهان با توجه به واکسیناسیون در حال افزایش است. بی‌شک یکی از برنامه‌های ما این است جایگاه ایران در اوپک مستحکم شود و بازارهایمان را پس بگیریم.

به گفته او؛ شناسایی بازارهای جدید برای نفت نیز یکی از کارهای اصلی‌ ما خواهد بود و ما آنچه را حق جمهوری اسلامی ایران هست پس خواهیم گرفت.

این گزارش حاکی است؛ نظرسنجی رویترز روز سه‌شنبه نشان داد که قیمت نفت امسال از محدوده فعلی خارج می‌شود. زیرا سویه دلتای کرونا باعث کاهش سرعت تقاضا خواهد شد.

نظرسنجی از ۴۳ شرکت کننده نشان داد که قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۲۱ به ۶۸.۰۲ دلار برسد در حالی که در ژوئیه ۶۸.۷۶ دلار پیش‌بینی شده بود. این اولین تجدیدنظر نزولی در چشم انداز قیمت۲۰۲۱ از نوامبر ۲۰۲۰ است.

قیمت برنت در سال جاری به طور متوسط حدود ۶۷ دلار بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی هم اعلام کرد که در ماه جاری میلادی تقاضا برای نفت تا سال ۲۰۲۱ با گسترش نوع دلتا کندتر خواهد شد.

اوپک و متحدانش، اوپک پلاس، در ماه ژوئیه توافق کردند که از ماه آگوست تولید خود را تا ماهانه ۴۰۰۰۰۰ بشکه در روز افزایش دهند تا کاهش ۵.۸ میلیون بشکه‌ای فعلی آن به تدریج حذف شود.

برخی از تحلیلگران می‌گویند اوپک می‌تواند به دلیل تاثیر افزایش موارد ابتلا به کووید -۱۹ در روند پیش‌بینی تجدید نظر کند.

پیش‌بینی می‌شد که میانگین قیمت نفت خام آمریکا در سال ۲۰۲۱ به ۶۵.۶۳ دلار برسد در حالی که در ماه جولای ۶۶.۱۳ دلار بود.

کارستن فریچ، تحلیلگر Commerzbank نیز پیش‌بینی کرد که افزایش تدریجی و غیر قابل مشاهده در تولید ایالات‌متحده، آنقدر قوی نیست که باعث ایجاد دردسر برای اوپک‌پلاس شود.

بنا به اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا تولید روزانه نفت با کاهش ۱۶۰ هزار بشکه در سال۲۰۲۱ به ۱۱.۱۲ میلیون بشکه برسد.

منبع: ایلنا

ارسال نظر