|
کدخبر: 187740

آغاز صادرات نخستین محموله نفت خارج از تنگه هرمز

با بهره‌برداری از مرحله نخست طرح ملی و راهبردی انتقال نفت خام گوره به جاسک روز پنج‎شنبه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۰ با دستور رئیس‌جمهوری صورت ویدئوکنفرانسی، صادرات نخستین محموله نفت خارج از تنگه هرمز آغاز شد.

سیاست داخلی آغاز صادرات نخستین محموله نفت خارج از تنگه هرمز

استاندارهرمزگان در این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به تزریق نفت در مسیر طرح راهبردی انتقال نفت گوره-جاسک و پایانه صادرات نفت در سواحل مکران در شرق هرمزگان، گفت: با بهره‌برداری مرحله نخست طرح ملی و راهبردی انتقال نفت خام گوره به جاسک که با سرمایه‌گذاری ۵۳ هزارمیلیارد تومان، در مرحله نخست این طرح امکان دریافت و بارگیری نخستین محموله و صادرات نفت از این منطقه استراتژیک فراهم می‌شود.

فریدون همتی در هشتاد و سومین برنامه بهره‌برداری از طرحهای بزرگ ملی در جاسک هرمزگان افزود: در مرحله نخست این طرح راهبردی، روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام از گوره به جاسک صادر می‌شود.

استاندارهرمزگان با اشاره به عملیات انجام شده به منظور بهره‌برداری از مرحله نخست این طرح ملی، گفت: برای نخستین بار در کشور، یک‌هزارکیلومتر لوله‌ مقاوم در برابر خوردگی توسط مهندسان داخلی تولید شد که سنگ معدن، تختال ورق و حتی پوشش آن کاملا تولید داخل است.

همتی عنوان کرد: اجرای هزار کیلومتر خط لوله، احداث یک واحد تلمبه خانه و دو ایستگاه توپک رانی، احداث ۲ پست برق و ۲۳۰ کیلومتر خط انتقال برق، ساخت داخلی ۸۰ دستگاه شیرآلات بین راهی چند ده‌تُنی برای نخستین بار در کشور، ساخت پمپ‌های بسیار عظیم ۲.۵مگاواتی سازگار با سرویس ترش برای نخستین بار در کشور، احداث پایانه صادراتی و گوی شناور برای بارگیری نفت خام از سواحل مکران، از جمله ظرفیت‌های ایجاد شده برای تحقق این طرح راهبردی است.

استاندارهرمزگان، مجموع سرمایه‌گذاری طرح انتقال نفت گوره به جاسک در فاز نخست را ۵۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اعتبارات دولتی این طرح سه‌هزار و ۴۵۳میلیارد تومان و یک میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این طرح، ۲۱۷میلیون یورو است.

همتی با اشاره به اشتغال ۱۰هزارنفر اشتغال به دنبال بهره‌برداری از این طرح ملی نفتی، اضافه کرد: این طرح با ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام متشکل از ساخت یک خط لوله ۴۲ اینچی به طول یک هزار کیلومتر به همراه ساخت پنج تلمبه‌خانه، ۲ ایستگاه توپکرانی و پایانه و ۲۰ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه نفت و تاسیسات دریایی برای صادرات نفت خام است.

مبدا این خط لوله منطقه گوره از توابع شهرستان گناوه استان بوشهر است که پس از عبور از استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان از ۶۰ کیلومتری غرب شهر جاسک به پایانه و تأسیسات دریایی صادرات و واردات که احداث آن برنامه‌ریزی شده است، متصل می‌شود.

در ایجاد زنجیره تولید لوله NACE، تبدیل تختال به ورق و سپس لوله که برای نخستین بار اتفاق افتاده است، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت فولاد اکسین خوزستان، لوله‌سازی اهواز و ایران آروین، لوله‌سازی ماهشهر و لوله‌سازی صفا فعالیت می‌کنند.

در این طرح حلقه اول توسط شرکت فولاد مبارکه تولید می‌شود و در حلقه دوم ورق مورد نیاز توسط شرکت فولاد اکسین تولید خواهد شد و سپس لوله‌سازان داخلی این ورق‌ها را تبدیل به لوله می‌کنند.

این طرح راهبردی و ملی با هدف انتقال نفت خام از گوره به جاسک، ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغالزایی در سواحل مکران است.

سواحل مکران نیز در محدوده آب‌های ساحلی و اقیانوسی دریای عمان از ایستگاه‌های مهم و اصلی تجارت، اقتصاد و گردشگری ایران است و این منطقه از حوزه گواتر و پسا بندر چابهار آغاز و تا منطقه جاسک هرمزگان ادامه دارد.

شهرستان جاسک دارای ۶۰ هزار نفر جمعیت، ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در فاصله ۳۰۰ کیلومتری شرق بندرعباس واقع شده است.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها