|
کدخبر: 163642

روز حساس مذاکرات در وین

تا ساعاتی دیگر وین میزبان نمایندگان کشورهای ایران و ۱+۴ است. گفت‌وگوهایی که به دلیل حضوری بودن و زمزمه هایی مبنی بر رفع تحریم‌ها و بازگشت امریکا به برجام داغ شده و رسانه‌های مختلف جهان منتظر هستند تا خبرهای مهمی را از وین مخابره کنند.

سیاست داخلی روز حساس مذاکرات در وین

تا ساعاتی دیگر وین پایتخت اتریش پس از ماه‌ها میزبان نمایندگان کشورهای ایران و ۱+۴ است تا برای نخستین بار بعد از شیوع کرونا در جهان به صورت حضوری گفت‌وگوهای خود را انجام دهند.

گفت‌وگوهایی که به دلیل حضوری بودن و زمزمه هایی مبنی بر رفع تحریم‌ها و بازگشت امریکا به برجام داغ شده و رسانه‌های مختلف جهان منتظر هستند تا خبرهای مهمی را از وین مخابره کنند، این فضا‌سازی رسانه‌ای در حالی است که به گفته مسئولان ایرانی، این مذاکرات هم همچون مذاکرات گذشته خواهد بود و با توجه به این که امریکا تحریم‌های ایران را رفع نکرده همچنان اجازه حضور مستقیم یا غیر مستقیم در مذاکرات برجام را ندارد. روز گذشته، خطیب زاده هم بر این موضوع تاکید کرد و بار دیگر گفت که هیچ طرح گام به گامی در این مذاکرات بررسی نخواهد شد.

 سخنگوی وزارت خارجه که نخستین نشست خبری خود در سال جدید را در فضای باز ساختمان وزارت خارجه برگزار کرده بود بارها و در پاسخ به سوالات متعدد خبرنگاران به موضوع مذاکرات امروز وین پرداخت و با بیان این که امریکا باید همه تحریم‌ها علیه ایران را بردارد، مجدد تاکید کرد: هیچ طرح گام به گامی هیچ وقت از سوی ایران مطرح نبوده و ایران هم هیچ طرح گام به گامی را نپذیرفته است.وی افزود: ما فقط یک گام داریم آن هم شامل برداشته‌ شدن همه تحریم‌های امریکاست و در مقابل، ایران آمادگی دارد اقدامات جبرانی خود را متوقف کند و به عقب برگرداند، آن چه فردا(امروز) اتفاق می‌افتد، هیچ فرقی با همه کمیسیون‌های مشترکی که تا الان بوده، ندارد.کمیسیون ادواری فصلی کمیسیون مشترک بین ایران و ۱+۴ است. کما این که در ماه‌های قبل و فصول قبل نیز این نشست را داشتیم. قرار بود این نشست در اسفند برگزار شود که تاریخ نهایی نشده بود و قرار شد در اوایل فروردین به صورت آنلاین برگزار شود که گفت‌وگوها ناقص بود و ادامه آن موکول شد به کمیسیون حضوری.خطیب‌زاده ادامه داد: دستورکار این جلسه، رفع تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه ایران و چگونگی اجرای تعهدات طرف‌های مقابل است. این موضوع کمیسیون مشترک این دفعه بوده است.وی در عین حال افزود: در نشست روز جمعه بحث جدی مطرح شد و فردا(امروز) معلوم‌ می‌شود آیا ۱+۴ می‌تواند منافع مد نظر ایران را تامین کند یا خیر و آن وقت می‌توانیم مسیر روشن‌تری را داشته باشیم.

 واشنگتن: در نشست وین درباره تسهیل برخی تحریم‌ها بحث خواهد شد

در سوی مقابل «جلینا پورتر» معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا در یک جلسه توجیهی درباره برجام به خبرنگاران گفت: ما قصد داریم درباره گام‌های هسته‌ای که ایران باید به منظور بازگشت به سازگاری با «برنامه جامع اقدام مشترک» بردارد بحث کنیم و لغو هیچ تحریم خاصی را مدنظر نداریم اما به طور قطع می‌گوییم که گام‌های تخفیف تحریم‌ها را که امریکا باید برای بازگشت به تعهدات خود در چارچوب برجام اتخاذ کند بحث و بررسی خواهیم کرد.

اما «رابرت مالی» نماینده امریکا در امور ایران روز یک شنبه در مصاحبه‌ای گفت هدف امریکا از حضور در نشست وین اتریش این است که امریکا چه گام‌هایی می‌تواند برای بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای اتخاذ کند و همچنین ایران چه گام‌هایی باید برای بازگشت به پایبندی به برجام بردارد.

خبرنگار پی‌بی‌اس از رابرت مالی پرسید که دولت بایدن با بیش از ۵۰۰ تحریمی که در دوران ترامپ علیه ایران اعمال شده چه خواهد کرد، که وی پاسخ داد: «ایران باید از مزایای توافق هسته‌ای بهره‌مند شود در صورتی که تهران تمامی گام‌هایی را که برخلاف برجام بوده بازگرداند، دولت بایدن باید تمامی این تحریم‌ها را که بر خلاف توافق هستند، لغو کند».

وی بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ توسط ایران و امریکا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران را ممکن دانست اما گفت که برای واشنگتن بازگشت صحیح به این توافق مهم است.با این حال گذشت زمان نشان خواهد داد که ‌آیا دولت جدید امریکا در راستای اهداف و منافع ملی این کشور به تعهدات خود عمل خواهد کرد یا لابی‌های ضد ایرانی و کشورهای منطقه‌ای مانع از ایفای این تعهدات خواهند شد. امروز و بعد از نشستی که در وین برگزار خواهد شد، می‌توان چشم‌انداز روشن‌تری در این زمینه ترسیم کرد.

 

منبع: خراسان

ارسال نظر