|
کدخبر: 236362

سنگ نمک صنعتی چیست و چه فرقی با نمک خوراکی دارد؟

درصد خلوص مواد شیمیایی نقش تعیین کننده‌ی بسیار زیادی در کاربرد آنها دارد. وجه تمایز و فرقی که بین نمک صنعتی و نمک خوراکی نیز وجود دارد در همین مسئله است که درصد خلوص متفاوتی دارند.

سبک زندگی سنگ نمک صنعتی چیست و چه فرقی با نمک خوراکی دارد؟

معمولا مواد شیمیایی با درصد خلوص پایین دارای مصارف صنعتی و آزمایشگاهی هستند و از مواد شیمیایی با درصد خلوص بالا در زندگی روزمره استفاده می‌شود. نمک صنعتی که هیچ گونه تصفیه‌ای روی آن صورت نگرفته و همچنین بر خلاف نمک خوراکی فاقد ید است، درصد ناخالصی بیشتری داشته و برای همین در صنایع از آن استفاده می‌شود.

سنگ نمک صنعتی چیست؟

به محض اینکه نمک توسط دستگاه‌های استخراج نمک از معادن خارج می‌شود بدون اینکه وارد فرآیند خرد شدن و دانه‌بندی در کارخانه شود به آن سنگ نمک گفته می‌شود. سنگ نمک در بخش مش‌بندی نمک جایی نداشته و بزرگ‌ترین ابعاد را در بین نمک صنعتی دارد. هیچگونه تصفیه‌ای بر روی این نمک انجام نشده و درصد خلوص ان نیز همان مقداری است که در معادن داشته است. از بیشترین کاربردهای سنگ نمک صنعتی می‌توان به صنایع تولید نمک صنعتی اشاره کرد.

با انجام استخراج از معادن نمک، قطعه‌های بزرگی از نمک با اندازه‌های گوناگون استخراج می‌شود که به آن سنگ نمک گفته می‌شود. دانه بندی این نوع نمک یکسان نبوده و بهتر است بگوییم که هیچ دانه بندی و مش برای این نوع نمک انجام نمی‌گیرد؛ چرا که به محض استخراج، کوه نمک به هر ابعادی که سنگ‌ها توسط دستگاه‌های استخراج آن را بشکنند در خواهد آمد.

این نوع نمک دارای ابعاد گوناگونی بوده و ناخالصی آن نیز همان مقداری است که به صورت طبیعی وجود دارد. سنگ نمک در واقع محصولی اولیه برای تولیدی نمک صنعتی است که پس از خرد کردن و مش بندی از طریق سرند، به انواع مختلفی از نمک صنعتی در ابعاد گوناگون تبدیل می‌شود.

 نمک سنتی خوراکی یا نمک دریایی چیست؟ 

در سال‌های اخیر موج عظیمی به راه افتاده که توصیه می‌شود به جای استفاده از نمک خوراکی از نمک دریایی که طبیعی بوده و فرآیند تصفیه که روی آن انجام می‌گیرد زیاد هم پیچیده نیست استفاده کنید.  نمک سنتی از دریا تهیه می‌شود. همانطور که می‌دانید آب دریا شور است که در کشور ما ایران دریاچه خزر نیز به عنوان یکی از شورترین دریاهای دنیا شناخته شده است. برای تولید نمک دریایی آب دریا را به حوضچه‌های کوچکی انتقال داده و با فرآیند تبخیر از طریق نور آفتاب آب موجود در حوضچه‌ها پس از مدتی بخار شده و چیزی که باقی می‌ماند نمک است.

فرق نمک صنعتی و سنتی خوراکی چیست؟

حال که با انواع مختلفی از این دو نمک آشنا شدید و دانشتسد که بیشترین تفاوت نمک صنعتی و سنتی در چیست؟ در ادامه جدایی از این تفاوت اصلی که مربوط به درصد خلوص آنها می‌شود، به دیگر تفاوت‌ها، قیمت نمک صنعتی و خصوصیات دیگر آنها می‌پردازیم.

تفاوت در موارد استفاده

نمک خوراکی یا سنتی همانطور که از نامش مشخص است برای مصرف مستقیم خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در غذای مصرفی روزانه ما مقدار خاصی از نمک وجود دارد که به منظور طعم‌دار کردن و از طرفی دیگر افزایش ماندگاری برخی غذاها استفاده شده است. نمک بخشی جدایی ناپذیر از خوراک انسان را تشکیل می‌دهد. برای همین آن را ید دار می‌کنند تا از مشکلاتی که نمک خام می‌تواند بر روی سلامتی جسم داشته باشد جلوگیری نمایند.

اما نمک صنعتی بر خلاف نمک خوراکی مصرف صنعتی دارد. یعنی از این نمک با هدف تولید استفاده می‌شود و از این نظر که مصرف خوراکی داشته باشند بسیار ناچیز است. شاید تنها مورد مصرف این نمک از نظر خوراکی استفاده از نمک صنعتی پودری باشد که آن هم به صورت بسیار محدود در صنایع تولید آجیل و خشکبار استفاده می‌شود.

تفاوت در اندازه و شکل ساختاری

سنگ نمک به صورت مستقیم از کوه‌های نمکی و معادن نمکی ایران که در شهرهای گرمسار، شیراز، قم و... وجود دارند استخراج می‌شود. ابعاد این سنگ‌ها بزرگ بوده و قبل از استفاده نیاز است که از طریق مش بندی آنها را به ابعاد دلخواه تغییر داد که همین دانه بندی سنگ نمک از طریق سارن موجب ایجاد انواع مختلفی از سنگ نمک می‌شود.

در حالی که نمک خوراکی از دریا تهیه می‌شود. در فرآیند استخراج این نمک آب دریا را به حوضچه‌هایی هدایت می‌کنند که در هوای آزاد قرار داشته و پس از گذشت چند روز که آب این حوضچه‌ها تبخیر شد چیزی که باقی می‌ماند نمک خواهد بود. حال این نمک را به کارخانجات تصفیه منتقل کرده و در نهایت با یددار کردن از ان برای مصارف خوراکی استفاده می‌شود.

تفاوت در روش‌های نگهداری

نمک خوراکی به دلیل ید دار بودن لازم است که در ظرف‌های مخصوص شیشه‌ای و در بسته به دور از نور خورشید نگهداری شود. چرا که تابش مستقیم نور آفتاب سبب از بین رفتن ید موجود در نمک می‌شود که مصرف نمک بدون ید برای انسان خطرناک خواهد بود.

در حالی که فرآیند تولید نمک صنعتی و سنگ نمک به دلیل ناخالصی که داشته و از سویی دیگر اصلا فرآیند یددار کردن روی آن انجام نمی‌شود ساده‌تر نگهداری می‌شود. شاید تنها مشکلی که برای نگهداری از این نمک وجود داشته باشد، نگهداری آن در یک محیط کاملا خشک است که رطوبت موجب گلوله شدن و سنگ شدن نمک نشود. البته این مورد هم برای زمانی است که مش بندی روی نمک انجام گرفته و در ابعاد مختلف نمک شیلاتی، پودری، شکری و صدفی مش بندی شده است.

تفاوت قیمت نمک صنعتی و سنتی

قیمت نمک صنعتی بر خلاف نمک خوراکی کمتر است. دلیل این موضوع هم به خاطر موارد استفاده از این نمک و همچنین عدم فرآیند ید دار کردن و تصفیه کردن آن است. این نمک را می‌توان در حجم بسیار زیاد با تناژ مختلف خریداری کرده و در صنایع مورد نیاز استفاده کرد.

خرید نمک صنعتی و سنگ نمک از میعاد بازرگانان رازی

شرکت میعاد بازرگانان رازی با در اختیار داشتن امکانات بسیار مناسب شامل بهره برداری از بزرگترین معدن سنگ نمک گرمسار خاورمیانه با درصد خلوص بالای ۹۸ درصد و تولید انواع نمک دانه بندی شده در کارخانه‌ای با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن در سال، آمادگی همکاری و تامین محصولات مورد نیاز شما را در صنایع مختلف شیلات، شوینده، دارم و طیور، آبزیان، پتروشیمی و… دارد.

این شرکت با سابقه تولید و تامین محصولات برای انواع بازارهای داخلی و خارجی، همواره به دنبال جلب رضایت مشتری و برقراری همکاری بلند مدت با آنها بوده است. بسته به سفارش مشتری، انواع نمک صنعتی تصفیه شده و دانه بندی شده شامل شیلاتی، مش ۱۱۰، مش ۱۲۰(شکری)، مش ۱۳۰(صدفی)، پوردی و میکس در وزن‌های مختلف آماده تولید و ارسال است.

جهت بررسی انواع نمک صنعتی موجود این شرکت می‌توانید به آدرس شرکت به نشانی mbrgroup.ir مراجعه کرده و از طریق صفحه محصولات مقدار نمک صنعتی مورد نیاز خود را برای صنایع مختلف بر اساس وزن بسته بندی آماده یا تناژ خریداری کنید.

 

ارسال نظر