|
کدخبر: 234393

امیکرون محدودیت ها را بر می گرداند؟

رئیس هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ، نسبت به بروز پیک ششم و احتمال اعمال محدودیت ها در سال نو، هشدار داد.

سیدموید علویان رئیس هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ گفت: روند قبلی مقابله و مدیریت کرونا روند چالش برانگیزی بود و منجر به بروز ۵ پاندمی در کشور شد. پاندمی پنجم هم با سویه دلتا بود که هم میزان ابتلاء و هم تلفات بالایی داشت.

وی افزود: همه این‌ها توسط محققین قابل پیش بینی بود اما سیاستمداران و مسئولین به آن توجه نمی‌کردند. در کشور ما دو اتفاق افتاد. اول اینکه در زمان شیوع نوع دلتا، عده زیادی از مردم مبتلا شدند و فاصله بین پیک دلتا و شیوع اومیکرون فاصله کمی است و آنتی بادی‌های افرادی که مبتلا شده بودند، کاهش پیدا نکرده است. از طرفی واکسیناسیون علیه کرونا هم در مدت کوتاهی و در حجم بالا انجام شد که همین مسئله باعث ایجاد ایمنی نسبت به سویه اومیکرون بود. در حالی که در اروپا به علت اینکه مدتی است از واکسیناسیون گذشته و آنتی بادی‌ها کاهش پیدا کرده، تعداد مبتلا به این سویه بیشتر بود. حالا سوال مهم این است که چه اتفاقی بعد از این خواهد افتاد؟

علویان ادامه داد: واقعیت این است که امروز باید هوشمند عمل کنیم. یک سناریوی خوشبینانه و یک سناریوی بدبینانه وجود دارد. شفاف به مردم می گویم، اگر می‌خواهید در تعطیلات عید به مسافرت بروید، یا می‌خواهید به دید و بازدید و مهمانی بروید، شرط دارد.

وی افزود: ما به علت شرایطی که پیش آمد توانستیم مقابل اومیکرون مقاومت کنیم و میزان مبتلایان افزایش جدی پیدا نکرده است، اما روندی که پیش می‌رود اگر دوز سوم واکسیناسیون انجام نگیرد و استفاده از ماسک و سایر پروتکل‌ها رعایت نشود؛ افزایش تلفات و فوتی مانند دلتا خواهد شد.

رئیس هیأت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ تاکید کرد: هرچه ابتلاء بالا برود، طبیعی است که بازهم در معرض خطر فوت و بستری قرار داریم. در سناریوی خوب، اگر به مردم واضح بگوییم که شرایط را ببینند و به تزریق دوز سوم تشویق کنیم و استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود، تعداد ابتلاء و فوتی‌های ما کمتر خواهد شد و کسانی مبتلا خواهند شد که احتمالاً واکسن نزده‌اند.

علویان افزود: اگر ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم در دو ماه پایانی سال دوز سوم واکسن کرونا را بزنند، همه می‌توانیم در تعطیلات عید خیال آسوده‌تری داشته باشیم. تعداد ابتلاء و تلفات پایین در ماه‌های آینده، فقط در گرو حفظ سطح ایمنی بالا است.

منبع: همشهری آنلاین

ارسال نظر