|
کدخبر: 234375

مواد غذایی خطرناک برای مبتلایان به میگرن

سازمان جهانی بهداشت (WHO) میگرن را از ناتوان کننده ترین بیماری های انسانی شناخته است. در این بخش نیز با عوامل تشدید کننده میگرن آشنا می شویم.

در بخش نخست این مطلب با بیماری میگرن آشنا شدیم و اینکه سازمان جهانی بهداشت (WHO) میگرن را از ناتوان کننده ترین بیماری های انسانی شناخته است. در این بخش نیز با عوامل تشدید کننده میگرن آشنا می شویم.

عوامل غذایی تشدید کننده میگرن

گلوتامات: این ماده در محصولات آماده شده به میزان زیادی وجود دارد. بنابراین باید برچسب روی محصولات را به دقت مطالعه کرد. این ماده در انواع کنسرو و غذاهای یخ زده وجود دارد.

آسپارتام: آسپارتام که به عنوان قند جانشین در بعضی از نوشابه های رژیمی و یا شیرین کننده های مصنوعی به کار می رود، از محرک های میگرن است.

آمین ها: بعضی غذاهای حاوی آمین ها، فعال کننده رگ ها هستند و به نظر می رسد آغازگر انقباض رگ های خونی در مغز باشند. «تیرامین» و «فنیل اتیل آمین» دو ماده اصلی عامل این مشکل است. اگرچه سایر آمین ها نیز ممکن است اثرات مشابهی داشته باشد. «تیرامین» در الکل، برخی پنیرها به ویژه پنیرهای مانده، میوه ها و سبزی های کال و فاسد، مخمرها، انواع آجیل، ماهی شور، کنسرو شاه ماهی، خامه ترش، آووکادو، سوسیس های تخمیری و گوشت های مانده یا چرب وجود دارد. «فنیل اتیل آمین» نیز در کاکائو، شکلات، پنیر و مواد غذایی حاوی این سه ماده غذایی، یافت می شود.

مس: آجیل ها، شکلات و جوانه گندم از منابع غذایی حاوی مس به شمار می رود. پرتقال، گریپ فروت و نارنگی باید از رژیم غذایی حذف شود، زیرا مرکبات جذب روده ای مس را افزایش می دهد و ممکن است در فرآیند آغاز حمله های میگرن نقش داشته باشد.

توجه داشته باشیم که اگر ساعات تغذیه نامرتب باشد و یا مصرف قند و شکر و یا کربوهیدرات ها در وعده های روزانه زیاد باشد، احتمال بروز سردرد و میگرن نیز بیشتر می شود. اگر چه توصیه می شود افراد مستعد ابتلا به میگرن سعی کنند همیشه مقداری خوراکی سالم به همراه داشته باشید تا به محض گرسنگی مصرف کنند، زیرا گرسنگی شدید نیز با تشدید میگرن همراه است.

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها