|
کدخبر: 233392

کشوری که به داشتن عمر طولانی معروف است + دلیل

مردم کشور ژاپن به داشتن عمر طولانی معروف هستند، و عوامل تاثیرگذار در این موضوع راز هایی است که در سبک زندگی آنها پنهان است.

ژاپنی ها رژیم‌ های غذایی متفاوتی دارند. سبک زندگی آن ها هم خاص است و شاید با سبک زندگی ما ایرانی ها خیلی فرق داشته باشد اما چیزی که خیلی واضح و مشخص است، اینست که ژاپنی ها به طور میانگین عمر طولانی دارند.

مردان ژاپنی معمولاً به طور میانگین تا سن ۸۱ سالگی عمر می کنند و زنان آنها هم به طور میانگین به سن ۸۷ سالگی می رسند. در صورتی که در بسیاری از کشور ها چنین اتفاقی نمی‌ افتد‌. مهم ترین مزیت شان این است که آن ها در سنین بالا هم بدن سالمی دارند. به نظر شما راز طولانی بودن عمر ژاپنی ها چیست؟ با ما در این بخش از بهداشت و سلامت همراه شوید تا پاسخ این سوال را بیابید.

رژیم غذایی سالم

اگر بخواهیم ژاپن را با کشور های مختلف مانند ایران، کانادا، فرانسه، ایتالیا و آمریکا مقایسه کنیم، متوجه می‌ شویم که ژاپنی ها گوشت قرمز کم تری مصرف می‌ کنند. مقدار مصرف لبنیات، شکر، شیرین کننده، سیب زمینی و حتی میوه در آن ها کمتر است. بیشتر به سراغ غذاهای دریایی، ماهی، برنج، سویا و چای رفته اند. مطالعات و نظرسنجی‌ های سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که ژاپنی ها به طور میانگین در طول روز ۲۶۹۷ کیلو کالری مصرف می کنند که این عدد برای کشور های بزرگ دیگر بسیار بیشتر است.

مصرف کم گوشت قرمز در مقایسه با مصرف بالای ماهی

بالاتر هم اشاره کردیم که ژاپنی ها بیشتر به دنبال غذاهای دریایی می روند‌. به جای این که بخواهند گوشت قرمز مصرف کنند، ترجیح می دهند که گوشت ماهی بخورند. گوشت ماهی خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی و سکته را کاهش می دهد. مصرف کمتر گوشت قرمز هم باعث می شود که سطح چربی و تری گلیسیرید در بدن کاهش پیدا کند.

سویا

سویا یکی از مواد خوراکی اصلی در کشورهای آسیایی مخصوصاً ژاپن است و فواید بسیار زیادی دارد. همچنین یک منبع پروتئینی بسیار کامل محسوب می‌ شود و باعث افزایش سلامت قلب و عروق می گردد که ژاپنی‌ ها هم زیاد از آن استفاده می کنند.

شکر

ژاپنی ها سعی می‌ کنند که شکر و نشاسته کم تری مصرف کنند که از چاقی در آن ها جلوگیری می‌ کند. همچنین مصرف کم شکر عامل جلوگیری کننده برای ابتلا به بیماری هایی مثل بیماری قلبی یا سرطان سینه است.

چای سبز

ژاپنی ها معمولاً چای سبز می خورند و هیچ شکری به آن اضافه نمی کنند. مطالعات نشان می دهد که مردم ژاپن به چای سبز اهمیت زیادی می‌ دهند و معتقدند که خطر مرگ و میر و بیماری‌ های عروقی را کاهش می‌ دهد.

سه وعده غذایی ژاپنی ها شامل موارد زیر است:

غذای گیاهی و ماهی

ژاپنی ها در یکی از وعده های غذایی خود حتما از سبزیجات، میوه، حبوبات، سیب زمینی، قارچ، غذاهای دریایی، گوشت ماهی و برنج استفاده می کنند‌.

نان و لبنیات

یکی از وعده های ژاپنی ها از نان، لبنیات یا میوه و شکر تشکیل شده است که میزان شکر آن بسیار کم است‌.

غذاهای حیوانی و روغن ها

ژاپنی ها معمولاً در یکی از وعده های خود به مقدار کمی گوشت حیوانی یعنی گوشت قرمز استفاده می‌ کنند. تخم مرغ و روغن های سبزیجات هم در وعده غذایی آن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

تاثیر ژن و سبک زندگی

بیماری های قلبی و عروقی و سرطان تا حد زیادی ارثی هم هستند و به سبک زندگی افراد مانند رژیم غذایی، میزان استفاده از سیگار، ورزش و غیره هم بستگی دارد. ژاپنی ها معمولا سبک زندگی سالمی دارند و بیماری قلبی عروقی در آن ها بسیار کم است. سطح کلسترول بدن مردم ژاپن خیلی زیاد نیست. معمولاً مردم ژاپن به فشار خون هم کم تر دچار می‌ شوند و علت آن؛ سبک زندگیِ سالم شان است.

منبع: نمناک

ارسال نظر