|
کدخبر: 231496

بعد از پنجاه سالگی این ویتامین را بیشتر مصرف کنید

متاسفانه با افزایش سن، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان، سرطان‌ها و فشار خون بالا افزایش پیدا می کند. به عبارت دیگر، شرایط بدن انسان‌ها در دهه ۵۰ سالگی نسبت به دهه سنی ۲۰ سالگی واقعا متفاوت است.

متاسفانه با افزایش سن، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان، سرطان‌ها و فشار خون بالا افزایش پیدا می کند. به عبارت دیگر، شرایط بدن انسان‌ها در دهه ۵۰ سالگی نسبت به دهه سنی ۲۰ سالگی واقعا متفاوت است.

در ادامه این مطلب، به اثرات مثبت مصرف مکمل ویتامین D بعد از ۵۰ سالگی اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از:

۱. استخوان‌های قوی‌تری خواهید داشت

خطر ابتلا به پوکی استخوان همراه با افزایش سن هم بیشتر می‌شود، درحالی که با مصرف مکمل‌های ویتامین D می‌توانید تراکم مواد معدنی در استخوان‌ها را بیشتر کنید و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش بدهید. تمرکز بر حفظ سلامت استخوان‌ها برای خانم‌های یائسه اهمیت بیشتری دارد، زیرا خطر شکستگی استخوان‌ها پس از یائسگی بیشتر می‌شود.

۲. احتمال مبتلا شدن به افسردگی را کاهش می‌دهید

بیش از نیمی از موارد ابتلا به افسردگی در سنین بالاتر شکل می‌گیرند. در ضمن افسردگی دیررس با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف، ا‌فزایش خطر خودکشی، کاهش فعالیت‌های بدنی، تضعیف عملکردهای شناختی و اجتماعی و همچنین افزایش بی‌توجهی نسبت به خود مرتبط است، درحالی که همه این موارد نهایتا خطر مرگ‌ومیر را افزایش می‌دهند. امروزه معلوم شده است که چندین مورد از گیرنده‌های ویتامین D در مغز مستقیما بر خلق‌وخو تاثیر می‌گذارند و درنتیجه عجیب نیست که کاهش سطح ویتامین D در بدن می‌تواند با زوال شناختی و بروز علائم افسردگی مرتبط باشد.

۳. خطر ابتلا به سرطان‌ها را کاهش می‌دهید

افزایش سن یکی از مهم‌ترین عوامل خطر در ابتلا به بعضی از سرطان‌هاست. پس همان‌طور که نرخ ابتلا به سرطان با افزایش سن انسان‌ها جهش پیدا می‌کند، یافتن راهکارهای مناسب برای کاهش این خطر هم ضروری خواهد بود. یافته‌های منتشرشده در مجله BMJ نشان داده‌اند که بالا بودن سطح ویتامین D در بدن با کاهش ۲۰ درصدی خطر ابتلا به سرطان‌های مختلف در میان زنان و مردان مرتبط است.

۴. فشار خون را در محدوده سالم حفظ می‌کنید

محققان در سال‌های اخیر دریافته‌اند که کاهش سطح ویتامین D در بدن با بسیاری از بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مانند فشار خون بالا ارتباط دارد. ضمن این‌که خطر ابتلا به بیماری پُرفشاری خون یا فشار خون بالا همزمان با افزایش سن انسان‌ها بیشتر می‌شود. به همین دلیل هم مصرف منظم مکمل‌های ویتامین D به حفظ فشار خون در محدوده سالم و طبیعی کمک می‌کند، اگرچه همچنان پیروی از رژیم غذایی سالم و استاندارد هم ضرورت دارد.

۵. به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنید

همزمان با افزایش سن انسان‌ها، سیستم ایمنی بدن هم به‌تدریج ضعیف می‌شود. محققان نیز در مطالعات مختلفی دریافته‌اند که کاهش سطح ویتامین D در بدن با افزایش خطر ابتلا به چندین مورد از بیماری‌ها و اختلالات مرتبط با سیستم ایمنی (مانند کووید-۱۹) ارتباط دارد. بنابراین در شرایطی که پاندمی جهانی کرونا ویروس همچنان ادامه دارد، مصرف مکمل ویتامین D تحت نظر پزشکان می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

منبع: سلامت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها