|
کدخبر: 221854

درمان بی اشتهایی در بیماران کرونایی

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا، از دست دادن اشتها را تجربه می‌کنند که در صورت عدم درمان و کنترل، عواقبی مانند ضعف شدید، سوء تغذیه و افزایش دوره بهبودی را به دنبال خواهد داشت.

حامد جعفری، بیان کرد: بی اشتهایی به دلیل عملکرد سایتوکاین های پیش التهابی در مغز از جمله TNF-alpha و اینترلوکین-6 ایجاد می شود که بسیاری از افراد مبتلا به بیماری کرونا کاهش و از دست دادن اشتها را در کنار سایر علایٔم دستگاه گوارش نشان داده اند.

وی با اشاره به اینکه راهکارهای تغذیه ای در کنترل علایم بسته به شرایط مختلف بیمار متفاوت است، به این گروه از بیماران توصیه کرد: مواد غذایی را در حجم کم و با تعداد وعده های زیاد مصرف کنند، از مصرف مواد غذایی به صورت سرد و با دمای پایین بپرهیزند، عدم مواجهه با بوی مواد غذایی و عدم ارائه مواد غذایی با بوی تند و غلیظ را در دستور کار خود قرار دهند.

وی ادامه داد: میوه ها و آب میوه های طبیعی، انواع سالادها و سبزیجات به صورت خام، میان وعده هایی نظیر انواع مغزها و خشکبار و همچنین میان وعده های مقوی نظیر شیر برنج، فرنی و شله زرد، چای لیمو و زنجبیل، مکمل های غذایی پر کالری و پر پروتئین به صورت محلول و مایع را در سبد غذایی خود قرار دهند و مواد غذایی را بیشتر به صورت پوره و نرم مصرف کنند و از مصرف مواد غذایی خشک و سفت اجتناب نمایند.

جعفری در پایان تاکید کرد: در صورت عدم رفع بی اشتهایی و بدتر شدن شرایط بیمار و وضعیت تغذیه او، نیاز به حمایت تغذیه ای و دریافت مواد مغذی از طریق تغذیه انترال (تغذیه با لوله) وجود دارد که می بایست تحت نظر متخصصین و کارشناسان تغذیه فرمول های مخصوص طراحی و از طریق لوله های بینی، معده ای یا روده ای به بیمار تزریق گردد.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر