|
کدخبر: 191650

این ژل پارکینسون را درمان می کند

محققان دانشگاه ملی استرالیا، با همکاری انستیتوی علوم اعصاب و سلامت روان فلوری، نوع جدیدی از هیدروژل را اختراع کرده‌اند که می‌تواند نحوه درمان بیماری پارکینسون را به طور اساسی تغییر دهد. این ژل همچنین برای بیمارانی که از سایر بیماری‌های عصبی مانند سکته مغزی رنج می‌برند‌، امید آفرین است.

سبک زندگی این ژل پارکینسون را درمان می کند

محققان دانشگاه ملی استرالیا (ANU) ، با همکاری انستیتوی علوم اعصاب و سلامت روان فلوری، نوع جدیدی از هیدروژل را اختراع کرده‌اند که می‌تواند نحوه درمان بیماری پارکینسون را به طور اساسی تغییر دهد. این ژل همچنین برای بیمارانی که از سایر بیماری‌های عصبی مانند سکته مغزی رنج می‌برند‌، امید آفرین است.

این ماده جدید از اسیدهای آمینه طبیعی – بلوک‌های سازنده پروتئین‌ها - ساخته شده است و به عنوان دروازه‌ای عمل می‌کند تا انتقال ایمن سلول‌های بنیادی به مغز را تسهیل کرده و با آزادسازی یک پروتئین تقویت‌کننده رشد به نام GDNF، بافت آسیب دیده را ترمیم کند.

با قرار دادن سلول‌های بنیادی در ژل، هنگام تزریق به مغز در معرض استرس کمتری قرار می‌گیرند و با ملایمت و موفقیت بیشتری یکپارچه می‌شوند.

پروفسور دیوید نیسبت، از دانشکده تحقیقات پزشکی (ملی استرالیا) جان کرتین، می‌گوید: "هنگامی که ما به هیدروژل انرژی می‌دهیم یا آن را تکان می‌دهیم، این ماده به مایع تبدیل می‌شود که به ما امکان می‌دهد آن را از طریق یک مویرگ بسیار کوچک با سوزن به مغز تزریق کنیم."

ژل به محض ورود به مغز، به حالت جامد خود باز می‌گردد و از سلول‌های بنیادی برای جایگزینی سلول‌های عصبی دوپامین از دست رفته پشتیبانی می‌کند. "

پروفسور کلر پریش، رئیس آزمایشگاه سلول‌های بنیادی و توسعه عصبی در موسسه فلوری، می‌گوید: "با استفاده از تکنیک هیدروژل، ما افزایش بقای نورون‌های دوپامین پیوندی و حرکت مجدد در مدل حیوانی بیماری پارکینسون را نشان دادیم."

اگرچه داروهای مرتبط با دوپامین به راحتی برای افرادی که با بیماری پارکینسون زندگی می‌کنند استفاده می‌شود، اما بسیاری از آنها عوارض جانبی نامطلوبی دارند که با گذشت زمان تشدید می‌شوند.

پروفسور پریش گفت: "پیوند سلول‌های بنیادی تحویل داده شده در این هیدروژل از بسیاری از این عوارض جانبی جلوگیری می‌کند و می‌تواند یک مداخله یکبار را ارائه دهد که می‌تواند سطح دوپامین را در دهه‌های آینده حفظ کند."

پروفسور نیسبت گفت که هیدروژل می‌تواند بیمارانی را که دچار سکته مغزی شده‌اند و حتی می‌تواند برای درمان زانوها یا شانه‌های آسیب دیده، پس از آزمایش موفقیت‌آمیز حیوانات مورد استفاده قرار گیرد، درمان کند.

وی گفت: "هنگامی که فناوری ژل را با سلول‌های بنیادی رامعرفی کردیم، شاهد پیشرفت چشمگیری در حرکت هماهنگ پنجه حیوانات و بهبود کلی عملکرد حرکتی آنها بودیم."

فناوری هیدروژل مقرون به صرفه است و تولید آن در مقیاس وسیع آسان است و امید است که درمان به زودی در بیمارستان‌ها در دسترس قرار گیرد، اما ابتدا باید آزمایشات بالینی را انجام دهد.

پروفسور پریش گفت: "ما باید دقت لازم را انجام دهیم و اطمینان حاصل کنیم قبل از اینکه بتوانیم این فناوری را به کلینیک ببریم، تمام جعبه‌های مربوط به ایمنی، اثربخشی و مقررات را بررسی می‌کنیم، اما امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور بتوان از آن استفاده کرد."

 

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

ارسال نظر