|
کدخبر: 174173

چگونه درد پشت سر را درمان کنیم؟

درد پشت سر احتمالاً به علت سردرد تنشی، میگرن، اضطراب و سایر عوامل هست. با ورزش و مصرف آرام ‌بخش‌های طبیعی می‌توانید این درد را کنترل کنید.

سبک زندگی چگونه درد پشت سر را درمان کنیم؟

درد در ناحیه سر موضوع آزار دهنده‌ای است که همه ما با این درد دست و پنجه نرم کرده‌ایم. درد در سر همیشه قابل تشخیص نیست و ممکن خیلی هم جدا نباشد. بر اساس آمارها بیش از ۵۰ درصد مردم سردرد را تجربه می‌کنند. اگر با مشکل درد در پشت سر مواجه شده‌اید و علل و درمان آن را نمی‌دانید، همراه ما باشید تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید.

عوامل ایجاد درد در پشت سر

درد در پشت سر به دلیل عوامل فیزیکی و روحی زیادی ایجاد می‌شود. در ابتدا با این عوامل آشنا می‌شویم تا درمان این مشکل را هم برای شما بگوییم.

کشش ماهیچه‌ای و خستگی

اگر کارمند هستید و زمان زیادی در یک موقعیت می‌شنید، احتمالاً درد پشت سر را تجربه کرده‌اید. این درد به واسطه کشش ماهیچه‌ای و خستگی ایجاد می‌شود.

سردردهای تنشی

درد در ناحیه راست پشت سر عموماً به واسطه تنش و اضطراب شکل می‌گیرد. معمولاً خفیف هستند و زمان زیادی ماندگار نیستند.

میگرن

سردردهای ناشی از میگرن عموماً با درد و احساس ضربه درد در پشت سر مشخص می‌شود.

سردرد ناشی از مصرف بیش از حد داروها

اگر درد در پشت سر شما تداوم داشت، احتمالاً به واسطه مصرف زیاد دارو هست. این دردها بیش از یک روز دوام دارند و بعد از قطع مسکن افزایش پیدا می‌کنند.

ورزش از علل دردهای پشت سر

فشار به رگ‌های خونی بعد از ورزش ممکن برای شما درد در پشت سر ایجاد کند. البته این موضوع در ورزش‌های سنگین و به ندرت شکل می‌گیرد.

سردردهای آرتروزی

سردردهای ناشی از آرتروز به علت ورم مفاصل، نخاع و گردن ایجاد می‌شود و با حرکت بدتر می‌شوند.

تومور مغزی

در بدترین حالت درد پشت سر به واسطه تومور مغزی ایجاد می‌شود. این درد عموماً تیز و در سمت چپ مغز احساس می‌شود.

درمان سردرد پشت سر

به صورت کلی باید درد پشت سر با مصرف مسکن آرام شود اگر این دردها آرام نشد، حتماً به پزشک مراجعه کنید. البته چند راهکار هم هست که کنار مصرف مسکن به شما کمک می‌کند.

برای درمان از ورزش‌های گردنی مثل خم کردن گردن به سمت کنار، خم کردن سر به سمت عقب و جلو، خم کردن سر و نگه داشتن و سایر حرکات نرم استفاده کنید. همچنین استفاده از زنجبیل،‌ نعناع، فلفل، ریحان، کمپرس آب سرد، بادام، سرکه سیب و دارچین نیز توصیه می‌شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر سردرد شدید دارید و سردرد شما همراه با جوش¡ تب و سفتی گردن، چشم قرمز، تغییرات شناختی، یا تورم در فک همراه هست، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

اقدامات پیشگیرانه برای کسانی که درد پشت سر را تجربه کرده‌اند

توصیه می‌شود، در زمان درد از انجام فعالیت‌های زیر برای بهبود شرایط خودداری کنید.

تا زمانی که درد و ناراحتی در ناحیه پشت سر و گردن وجود دارد، لازم است از وارد شدن آسیب جدید به ناحیه مورد نظر خودداری گردد.

اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا نور شدید زیرا این شرایط می‌تواند سر درد بیمار را افزایش دهد.

مصرف مقدار زیاد کافئین می‌تواند شدت سر درد را افزایش دهد. به هر حال توجه داشته باشید توقف مصرف کافئین به‌طور کامل نیز می‌تواند علائم مشابه برای فرد به همراه داشته باشد.

جویدن آدامس یا مصرف شکلات نرم می‌تواند باعث سفت شدن عضلات فک و گردن شود.

مصرف نمک و منو سدیم گلوتامات (MSG) به عنوان عوامل محرک سر درد شناخته شده‌اند. به همین خاطر بهتر است تا حد ممکن از مصرف این چاشنی‌ها خودداری گردد.

سیگار کشیدن و مصرف الکل هر دو می‌توانند باعث ایجاد سر درد و سایر آسیب‌های احتمالی برای بدن شود. به همین خاطر لازم است در صورت امکان این عادت‌ها ترک شده یا مقدار آنها به حداقل کاهش پیدا کند.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها