|
کدخبر: 159282

عامل اصلی مرگ کودکان کمتر از ۵ سال

در چند دهه اخیر پیشرفت قابل توجهی در زمینه کاهش مرگ و میر کودکان صورت گرفته است، با این وجود علی رغم این پیشرفت‌ها، بقای کودکان همچنان با یک نگرانی اساسی همراه است.

سبک زندگی عامل اصلی مرگ کودکان کمتر از ۵ سال

میزان ناخالص مرگ و میر کشور بر پایه داده‌های پایگاه اطلاعات جمعیت کشور در سال ۹۷، ۴.۷ به ازای هر هزار نفر جمعیت است. این میزان در تمام نقاط کشور وضعیت مشابهی ندارد و بستگی به ساخت سنی جمعیت استان‌ها و عوامل دیگری دارد که می‌تواند بر این میزان اثرگذار باشد.

بر پایه آمار مرگ و میر‌های جاری ثبت شده در سال ۹۷، میانگین سنی فوتی‌ها برابر با ۶۶.۰۹ که برای مردان ۶۴.۰۱ و برای زنان ۶۸.۸۴ سال بوده است. بر اساس سالنامه‌ای که سازمان ثبت احوال هر ساله منتشر می‌کند، در سال ۹۸، ۳۹۳هزار و ۹۸۲ نفر فوت کردند که از میان این آمار ۲۲۳ هزار و ۱۸۳ نفر مرد و ۱۷۰ هزار و ۷۹۹ نفر زن بودند.

این درحالی است که میزان فوتی‌ها در سال ۹۷، ۳۷۷ هزار و ۱۹۳ مورد بوده است که ۲۱۱ هزار و ۵۱۸ مرد و ۱۶۵ هزار و ۶۷۵ زن فوت کردند، همچنین در سال ۹۶، ۳۷۶ هزار و ۶۷۸ نفر فوت کردند که ۲۱۰ هزار و ۶۹۱ مرد و ۱۶۵ هزار و ۹۸۷ زن بودند.

با مقایسه میزان فوتی‌ها از سال ۹۳ تا سال ۹۸، بیشترین فوتی متعلق به سال ۹۳ به تعداد ۴۴۶ هزار و ۳۳۳ نفر بوده است که از این تعداد، ۲۲۲ هزار و ۲۲۱ مرد و ۲۲۳ هزار و ۷۳۹ زن بوده است. همچنین کمترین میزان فوتی‌ها در این ۵ سال، متعلق به سال ۹۶ با ثبت ۳۷۶ هزار و ۶۷۸ فوتی بوده است.

به صورت میانگین بیشترین میزان فوتی‌ها از سال ۹۳ تا ۹۷ مربوط به استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی و فارس بوده و همچنین کمترین میزان فوتی‌ها در این چند سال مربوط به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، قم، زنجان و قزوین بوده است.

از کل مرگ‌ و میرهای ثبت شده در سال ۹۷، ۵ عامل مرگ و میر عبارتند از بیماری‌های قلبی و عروقی با ۳۸.۶ درصد، سرطان و تومور‌ها با ۱۱.۳ درصد، بیماری‌های دستگاه تنفسی با ۹.۸ درصد، حوادث غیرعمدی با ۷.۱ درصد و بیمار‌های عفونی و انگلی با ۴.۷ درصد بوده است. این ۵ عامل، ۷۱.۵ درصد از مرگ و میر‌های به ثبت رسیده را شامل می‌شود.

همچنین میزان مرگ ومیر در نقاط شهری و روستایی متفاوت است، در سال ۹۷، ۲۶۷ هزار و ۳۸۴ نفر در شهر و ۹۰ هزار و ۳۰۳ نفر در روستا فوت کردند.

سهم مرگ ومیر‌های ثبت شده برای کودکان کمتر از پنج سال، نسبت به سال قبل حدود ۰.۶ درصد کاهش داشته است، همچنین سهم مرگ و میر کودکان کمتر از یک سال از کل مرگ و میر‌های کمتر از پنج سال در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۹.۰ درصد افزایش داشته است. به صورت میانگین عاملان اصلی مرگ کودکان زیر ۵ سال عبارتند از تولد زودرس، ذات الریه، عوارض مربوط به زایمان، اسهال، عفونت خونی نوزادان و مالاریا بوده است.

در چند دهه اخیر پیشرفت قابل توجهی در زمینه کاهش مرگ و میر کودکان صورت گرفته است، به گونه ای که این پیشرفت از سال ۲۰۰۰ زندگی ۵۰ میلیون کودک کمتر از پنج سال را نجات داده است. با این وجود علی رغم این پیشرفت‌ها، بقای کودکان همچنان با یک نگرانی اساسی همراه است.


 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها