|
کدخبر: 136948

اتفاقی شایع در مبتلایان به دیابت

کاهش دید گذرا و لحظه ای، اتفاقی شایع در مبتلایان به دیابت بوده که تغییرات قند خون از مهم‌ترین و شایع‌ترین عوامل زمینه‌ساز آن به شمار می‌رود.

پزشک متخصص چشم و رئیس بخش رتینوپاتی چشمی نوزادان نارس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این خبر گفت: درگیری چشمی ناشی از بیماری دیابت از عوارض مهم در جریان بیماری بوده که مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری و کاهش شدت درگیری و به تاخیر انداختن ایجاد بیماری، کنترل دقیق بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت، فشار خون بالا و غیره است.

دکتر محسن محمدزاده، کنترل قند خون را مهم‌ترین راه پیشگیری از عوارض دیابت برشمرد و افزود: هرچه کنترل قند خون و معاینات دوره‌ای در افراد دیابتی دقیق و منظم تر و با حساسیت بیشتری پیگیری شود، عوارض دیابت دیرتر ایجاد شده و در صورت درگیری شدت کمتری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه معاینات دیابت بر اساس نوع آن متفاوت است، اظهارکرد: افراد مبتلا به دیابت تیپ یک که سن ابتلای آنها کمتر از ۳۰ سال است سه تا پنج سال بعد از تشخیص اولیه دیابت باید معاینات چشم پزشکی برای آنها آغاز شود و به طور کلی با توجه به درگیری چشمی فواصل معاینات متفاوت می‌باشد، حتی در صورت عدم وجود تغییراتی به نفع رتینوپاتی دیابتی تکرار معاینات به صورت سالیانه ضروری است.

به گفته این پزشک متخصص در بیماران مبتلا به دیابت تیپ دو که سن درگیری آنها بالای ۳۰ سال است، بهترین زمان شروع معاینات در همان مرحله اولیه تشخیص است و اگر فرد مبتلا مشکل خاصی در معاینه چشمی نداشته باشد این معاینات باید حداقل سالیانه یکبار تکرار شود.

وی خاطر نشان کرد: در افراد دیابتی علائم کاهش یا افزایش قندخون باعث تغییراتی در قدرت انکساری چشم می‌شود که زمینه کاهش دید لحظه‌ای را در مبتلایان فراهم می‌آورد.

دکتر محمدزاده تغییرات ایجاد شده در میزان اشک و صفحه اشکی چشم را نیز در اختلال دید لحظه‌ای بیماران دیابتی موثر دانست و گفت: با کنترل قند خون بیمار و درمان‌های دارویی تغییرات ایجاد شده قابل درمان است.

 وی یادآور شد: بیماران دیابتی که بیماری زمینه‌ای کنترل شده و مراجعه منظم و مکرر به متخصصان غدد داخلی و چشم داشته باشند، به هیچ عنوان دچار نابینایی نخواهد شد.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها