|
کدخبر: 136639

مرگ هفت مادر باردار کرونایی در خوزستان

رئیس گروه سلامت مادران و جمعیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر خودداری از خروج غیرضروری مادران باردار از منزل گفت: در خانه ماندن زن باردار به معنی استراحت مطلق نیست؛ این گروه باید برای جلوگیری از لخته شدن خون، در منزل تحرک کافی داشته باشند. نوشیدن مایعات فراوان نیز هم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و هم برای جلوگیری از لخته شدن خون در زنان باردار توصیه می‌شود.

بهدیس عطایی با اشاره به وضعیت ابتلای زنان باردار به کووید - ۱۹ اظهار کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون، ۶۵۲ زن باردار مثبت کووید - ۱۹ در شهرهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز شناسایی شده‌اند که ۱۸۱ نفر از این تعداد جزو گروه‌های پرخطر بوده‌اند.

وی با بیان اینکه متوسط سنی زنان باردار مبتلا به کرونا ۳۰ سال بوده است، افزود: از مجموع زنان باردار مبتلا به کرونا ۱۵۶ مورد بستری و هفت نفر از زنان باردار مبتلا به کرونا در حوزه این دانشگاه فوت شدند.

رئیس گروه سلامت مادران و جمعیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط زنان باردار گفت: رعایت برخی از اصول پیشگیری و توصیه‌های بهداشتی در زنان باردار اهمیت زیادی دارد. پرهیز از روبوسی و دست دادن، شست‌وشوی مکرر دست‌ها هر بار به مدت ۲۰ ثانیه و خودداری از حضور غیرضروری در محیط خارج از منزل باید توسط این گروه رعایت شود.

وی افزود: البته در خانه ماندن زن باردار به معنی استراحت مطلق نیست؛ این گروه باید برای جلوگیری از لخته شدن خون، در منزل تحرک کافی داشته باشند. نوشیدن مایعات فراوان نیز هم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و هم برای جلوگیری از لخته شدن خون در زنان باردار توصیه می‌شود.

عطایی بیان کرد: ادامه مصرف مکمل‌ها طبق روال معمول و پرهیز از افزایش خودسرانه میزان مکمل‌ها و بدون نظر پزشک، باید مورد توجه قرار بگیرد. زنان باردار باید روزانه حرکات جنین خود را پایش کنند و اگر متوجه کاهش حرکت جنین شدند، موضوع را با مراقب سلامت خود در مراکز بهداشتی درمانی در میان بگذارند.

وی ادامه داد: مادر باردار در صورت پاک بودن هوا، می‌تواند به مدت کوتاه و محدود و با رعایت نکات بهداشتی در هوای آفتابی حضور داشته باشد. زنان باردار در برابر وسوسه خرید سیسمونی مقاومت کنند و در مراکز شلوغ و بسته حاضر نشوند.

رئیس گروه سلامت مادران و جمعیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر لزوم پرهیز از تماس با افراد دارای هر یک از علائم بیماری، بیان کرد: مادران باردار در صورت بروز سرفه، تنگی نفس، تب و لرز، کاهش حس بویایی و اسهال یا استفراغ به مراکز بهداشتی ۱۶ یا ۲۴ ساعته مراجعه کنند. در صورت بروز خونریزی و آبریزش، تاری دید و ورم ناگهانی نیز حتما با مامای مراقب خود در مراکز بهداشتی تماس بگیرند و مطابق با راهنمایی‌های وی عمل کنند.

وی افزود: مادران باردار برای انجام مراقبت بارداری در هفته‌های شش تا ۱۰، ۲۸ تا ۳۰ و ۳۱ تا ۳۴ و ۳۷ به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه و از مراجعات غیرضروری به مراکز درمانی پرهیز کنند و نتیجه آزمایش و سونوگرافی خود را به صورت تلفنی به مامای مراقب خود اطلاع دهند و از طبیعی بودن نتایج مطمئن شوند.

عطایی گفت: زنان باردار فرآورده‌های حیوانی را به صورت خام یا نیمه‌پخته مصرف نکنند و هنگام دست زدن به گوشت خام، شیر یا دل و جگر احتیاط کنند تا آلودگی مواد خام به آنها سرایت نکند.

وی بیان کرد: زنان باردار باید در این دوران از مسائل استرس‌زا پرهیز کنند زیرا استرس می‌تواند عوارض متعددی هم برای مادر و هم برای جنین در پی داشته باشد. کتاب خواندن، گوش دادن به موسیقی، عبادت و تماشای فیلم از راه‌های کاهش استرس هستند.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر