|
کدخبر: 133774

اینورتر چیست و نقش آن در زندگی روزمره!

سبک زندگی اینورتر چیست و نقش آن در زندگی روزمره!

اینورترها نوعی مبدل الکتریکی هستند که قادر به تغییر جریانات DC به AC خواهند بود. در این صورت بسیاری از تجهیزات و لوازم الکترونیکی توانایی استفاده از ولتاژهای متنوع را دارند. معمولا این ولتاژ در مدار توسط ترانسفورماتور هدایت می‌شود. این سیستم‌ها که قطعات متحرکی را شامل نمی‌شوند، می‌توانند به عنوان یک واحد مستقل و منبع تغذیه استفاده شوند.

در ادامه قصد داریم شما را با ماهیت اینورتر و کاربردهای آن در زندگی رومزه آشنا کنیم. گاهی این کاربردها به اندازه‌ای وسیع است که قابل تصور نیست. گاهی نیز اینورترها در قالب سیستم‌های بزرگ‌تری قرار می‌گیرند و در راستای تأمین نیازهای سیستم کار می‌کنند. همچنین این مجموعه نقش بسزایی در کاهش مصرف انرژی خواهند داشت. در انتهای مقاله شما را با برندهای مطرح در طراحی و ساخت این محصول آشنا خواهیم کرد.

کاربردهای اینورتر در یک نگاه!

اینورترها انواع بسیار متنوعی دارند که هر یک برای بهبود کارآیی و عملکرد سیستم‌های مختلفی به کار گرفته می‌شوند. به‌عنوان مثال بسیاری از تجهیزات و وسایلی که در اتوماسیون صنعتی استفاده می‌شوند، از اینورترهای سه فاز یا تک فاز بهره می‌برند. اما این موتورهای قدرتمند و حرفه‌ای چه کاربردهایی دارند؟

قابلیت کنترل دور موتور

یکی از مهم‌ترین کاربردهای اینورتر در قالب سیستم‌های مختلف امکان کنترل و تغییر دور موتور یا سرعت است. بدین معنا که بسته به نیازها و خواسته‌های هر دستگاه، معمولا از انواع اینورترها استفاده می شود. این موتورها قابلیت دارند که سرعت خود را بر اساس درخواست کاربر کاهش یا افزایش دهند.

کاهش مصرف انرژی

اینکه دستگاه‌های مختلف نیازی ندارند همواره و در حداکثر قدرت و سرعت خود فعالیت کنند، به خودی خود باعث کاهش مصرف انرژی خواهد شد. در واقع دستگاه می‌داند که چه میزان نیرویی را برای دستیابی به عملکرد بهینه خود نیاز دارد و از صرف انرژی مازاد جلوگیری می‌کند.

افزایش طول عمر تجهیزات

از آنجایی که موتور اینورتر خود را با نوسانات الکتریکی تطبیق می‌دهد و نیازی به استارت‌های ناگهانی در سیستم کاهش می‌یابد، طول عمر قطعات ناشی از عملکرد موتور ارتقا می‌یابد. چنین سیستم‌هایی تنش‌های کمتری را تجربه می‌کنند که همین مسئله باعث افزایش طول عمر متوسط دستگاه‌های مختلف می‌شود.

از طرفی این مسئله همچنان سبب کاهش نیازهای کاربر به تعمیرات و نگهداری دستگاه شده‌است. به همین علت طرفداران سیستم‌های مجهز به موتورهای اینورتر به مراتب بیشتر است که غالبا بالا بودن میزان خرید اینورتر به دلیل وجود چنین ویژگی‌هایی است.

اینورتر۲

نقش اینورتر در کاهش مصرف انرژی

در بخش‌های پیشین عنوان کردیم که وجود اینورترها مستقیما باعث کاهش مصرف انرژی در دستگاه‌های مختلف می‌شود. اما عملکرد اینورتر به چه صورت است که چنین نتیجه‌ای را حاصل می‌کند؟

خلاصه عملکرد اینورترها به این صورت است که با یک‌طرفه کردن جریان در دیودهای شش گانه در سیستم‌ها میزان جریان انرژی در مجموعه‌های مختلف را کنترل می‌کنند. در این صورت تنها زمانی اجازه برقراری جریان داده می‌شود که مورد نیاز سیستم باشد. امکان ایجاد نوسان در سیستم به طور مستقیم در میزان مصرف انرژی در مجموعه‌ها نقش دارد.

درحقیقت سرعت اصلی سیستم‌های مجهز به اینورتر نسبت به باری که تحمل می‌کنند تعیین می‌شود. بهینه شدن موتورهای الکتریکی در این جنبه‌ها در واقع باعث کاهش 65 درصدی میزان مصرف انرژی شده‌است. گفتنی است که به کارگیری موتورهای اینورتر تا حدود 70 درصد از مصرف انرژی را در سیستم‌ها کاهش می‌دهد. نقش اینورتر در کاهش مصرف برق غیر قابل انکار است و باعث کاهش مصرف انرژی و بسیاری از هزینه‌های مرتبط شده‌است.

برندهای مطرح اینورتر

مدل‌های بسیار متنوعی از اینورترها در بازار یافت می‌شود که قابلیت‌های منحصربه‌فردی را عرضه می‌کنند. برندهای بزرگ و کوچکی نظیر یونیک، زیمنس، دلتا، ال اس و غیره در حال فعالیت هستند. از جمله این مدل‌های مطرح و پرطرفدار برند یونیک عبارت است از:

  • مدل LX3100
  • مدل SLX1100
  • مدل LX1100

هر یک از این مدل‌های اینورتر دارای محدوده توان منحصربه‌فردی هستند. به‌عنوان مثال اینورتر LX3100 توان حداکثری ۳۰ کیلووات را عرضه می‌کند؛ در حالیکه سایر محصولات محدوده کمتری را عرضه می‌کنند. اینورترهای یونیک در بسیاری از مشخصات به یکدیگر شباهت دارند؛ اما تعداد ورودی خروجی‌های رله، دیجیتال و آنالوگ آن‌ها متفاوت است.

تمامی این برندهای مطرح اینورتر دارای ویژگی‌هایی نظیر اتصال کوتاه و گرمای بالا هستند. این قابلیت‌ها باعث می‌شود سیستم‌ها در برابر تنش‌های مختلف مقاومت بالایی داشته باشند. همچنین این سیستم‌ها مجهز به پارامترهای کنترلی و حفاظتی بسیار دقیقی هستند که از آن‌ها در برابر اضافه‌ بار مجموعه مراقبت می‌کند.

اینورتر۱

ویژگی‌های اینورتر

پس از درک این مسئله که اینورترها چه مزایا و ویژگی‌هایی دارند، شناخت بهترین مدل‌های اینورتر نیز اهمیت دوچندانی می‌یابد؛ چراکه استفاده از سیستم‌هایی با اینورتر نامرغوب و چینی عملا ناکارآمد خواهد بود. شناخت و خریداری اینورتر باکیفیت به شما کمک می‌کند به شکل موثری در مصرف انرژی و هزینه قبض‌های خود صرفه‌جویی کنید. اما بهترین برندهای اینورتر کدام‌اند؟

اینورترهای یونیک که نمونه‌ای از باکیفیت‌ترین اینورترها مسحوب می‌شوند، دارای انواع بسیار متنوعی هستند که برای مصارف صنعتی و حتی خانگی نیز به کار گرفته می‌شوند. انواع مختلف اینورترها شامل تک فاز و سه فاز هستند که امکان هدایت سرعت را در اختیار کاربران دستگاه‌های مختلف قرار داده‌اند. معمولا نمونه‌های سه فاز اینورترها برای کارکردهای سنگین در نظر گرفته می‌شود و مدل‌های تک فاز در دو نوع سبک و سنگین استفاده می‌شوند.

این مجموعه‌ها همچنین با قابلیت‌هایی نظیر هدایت PID، تایمر و کانتر درونی، مد کنترلی و وکتور، PLC داخلی و ویژگی‌های نظیر sleep و Wake up از انواع یونیک اینورترها محسوب می‌شوند. در صورتی که قصد خرید اینورتر یونیک با این مشخه‌ها را دارید، جالب است با برندهای مطرح در این زمینه کمی آشنا شوید.

نگاه اجمالی

اینورترها نوعی موتور الکتریکی هستند که برخلاف نسل‌های گذشته خود قادر به کنترل و هدایت سرعت در سیستم‌ها و مجموعه‌های مختلف هستند. گاهی اینورترها به‌عنوان کاملا مستقل مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما در بیشتر مواقع بخشی از ساختارهای بزرگ‌تر خواهند بود. وجود اینورتر باعث کاهش مصرف انرژی و هزینه‌ها می‌شود؛ از طرفی طول عمر قطعات به شدت افزایش می‌یابد. سیستم‌های مجهز به اینورتر قادر به کنترل سرعت هستند.

این موتورها با قابلیت‌ و ویژگی‌های فراوان خود می‌توانند تا حدود 70 درصد از مصرف انرژی تجهیزات را کاهش دهند. برندهای بزرگی نظیر زیمنس، یونیک، ال اس و دلتا در این زمینه فعال هستند و محصولاتی با کیفیت و درجه یک را طراحی و عرضه می‌‌کنند. پینیون در زمینه تامین و فروش انواع اینورتر فعالیت دارد.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها