|
کدخبر: 130783

کرونا کوتاه آمد!

نتایج تحقیق جدید بر اساس همه‌گیری کووید-۱۹ نشان می‌دهد که در ماه‌های اخیر سیر تکاملی ویروس آهسته شده و این مورد برای کارایی واکسن علیه تمامی جهش‌های ویروسی امیدوارکننده است.

سبک زندگی  کرونا کوتاه آمد!

این تکامل آهسته حداقل در این زمان بیانگر این است که ویروس بهترین راه برای آلوده کردن افراد ایجاد کرده است. اگر دانشمندان بدانند چگونه نسخه فعلی را متوقف کنند می‌توانند گزینه‌های بیشتری برای مقابله با علائم نگران‌کننده‌ تغییر جهش‌های دیگر ایجاد کنند.دانشمندان در ایالات‌ متحده ۱۵ هزار و ۳۰۰ ژنوم مختلف سارس-کوو-۲(SARS-CoV-۲) از نخستین ژنوم منتشرشده توسط دانشمندان چینی در ژانویه تا برخی از آنها در ماه مه را بررسی کردند.آنان دریافتند که در ماه آوریل سرعت جهش کاهش می‌یابد، زمانی که جهش بدنام D۶۱۴G پروتئین سنبله عملا کل جمعیت ویروس را به خود اختصاص داده است.

محقق این تحقیق، تری توماژوسکی، دانشجوی دکترا کالج کشاورزی، مصرف‌کننده و محیط‌زیست دانشگاه ایلینوی گفت: "این سنبله در ابتدای آلوده‌سازی کاملا پروتئین متفاوتی بود و اکنون به‌سختی می‌توانید آن نسخه اولیه را پیدا کنید. "جهش D۶۱۴G موجب عفونت بیشتر و در برخی موارد کشنده‌تر شده بود. مطالعه اخیر دو جهش دیگر را در همان زمان بررسی کرده است که یکی RNA ویروس را کپی و دیگری رشته‌های RNA تکراری را تصحیح می‌کند.

دکتر کایتانو انولیس، استاد بیوانفورماتیک و محقق ارشد این تحقیق گفت: "به نظر می‌رسد هر سه جهش با یکدیگر هماهنگ هستند. آنها در مولکول‌های مختلفی هستند اما همان روند تکاملی را دنبال می‌کنند. "وی ادامه داد: "خبر بدی است. ویروس در حال تغییر و تغییر است و چیزهایی را که بیشترین کاربرد در آلوده کردن را دارند حفظ می‌کند. "

این تحقیق همچنین قسمت دیگری از ویروس را کشف کرد که به نظر می‌رسد جهش بیشتری نسبت به قبل دارد و نشان می‌دهد درحالی‌که انتخاب طبیعی تقریبا پروتئین سنبله را متصل می‌کند، اکنون سایر قسمت‌های ویروس برای زنده ماندن انتخاب می‌شوند، ازجمله دو پروتئین که می‌توانند با آنها سیستم ایمنی بدن را آلوده کند.

وی گفت: برای ردیابی جهش‌های آینده بسیار مهم است که یک‌قدم جلوتر باشیم یا حداقل خیلی از ویروس عقب نمانیم.با توجه به اینکه این ویروس مدت‌زمانی در میان ما خواهد بود، امیدواریم با کشف مسیرهای جهشی بتوانیم اهداف برای درمان سریع و تولید واکسن را هنگام آماده شدن برای موج بعدی پیش‌بینی کنیم.در اوایل همه‌گیری، دانشمندان به‌سرعت متوجه شدند که کووید-۱۹ به‌سرعت برخی ویروس‌های دیگر مانند آنفلوآنزا جهش نمی‌کند. هرچند خوب نیست که ویروس زودبه‌زود آلوده شود، اما درواقع همه‌سویه‌های ویروس اکنون دارای پروتئین سنبله‌ای یکسان هستند، به این معنی که دانشمندان مشغول کار بر روی واکسن‌ها با اهداف واضح و مشخص هستند.توماژوسکی گفت: "به‌عنوان‌مثال، در تولید واکسن باید بدانید که آنتی‌بادی‌ها به چه چیزهایی متصل می‌شوند. ""جهش‌های جدید می‌توانند همه‌چیز از جمله نحوه ساخت پروتئین‌ها و شکل آنها را تغییر دهند. هدف آنتی‌بادی می‌تواند از سطح پروتئین به درون آن رانده شود که دیگر نمی‌توان به آن دست یافت. دانستن اینکه کدام پروتئین‌ها و ساختارها به اطراف آن متصل می‌شوند بینش مهمی برای واکسن‌ها و سایر روش‌های درمانی فراهم می‌کند. "

منبع: بهار نیوز

ارسال نظر