|
کدخبر: 234387

چالش جدی سر راه بازار مسکن

افزایش قیمت مسکن در سالهای پاندمی چالشی جدی بود. چالشی که به نظر می رسد در شمار زیادی از کشورهای دنیا ایجاد شده است.

رشد قیمت مسکن در چند سالی که دنیا درگیر همه گیری کرونا بود به یک چالش جدی تبدیل شد. چالشی که ریشه در رشد قیمت فلزات و کالاهای اساسی داشت و رشد تورم هم به این روند دامن زد.

گزارش شاخص حباب قیمت مسکن که توسط بانک یو بی اس منتشر شده است به بررسی شاخص قیمت مسکن در ۲۵ شهر بزرگ دنیا پرداخت. این گزارش نشان داد که برخی از شهرها شاهد رشد سریع قیمت هستند و حباب قیمتی در بازار مسکن را تجربه می کنند و در برخی دیگر از این شهرها قیمت مسکن مازاد ارزش واقعی است ولی هنوز وارد فاز حبابی شدن قیمت مسکن نشده اند.

مهمترین سوالی که شاید در این جا پیش بیاید این است که حباب قیمتی مسکن چیست و در چه شرایطی می توان این طور ارزیابی کرد که بازار مسکن وارد فاز حباب شده است؟ طبق گزارش بانک یو بی اس حباب قیمت به معنای قیمت گذاری نادرست و بیشتر از ارزش واقعی برای چندین دوره پیاپی است و وجود این حباب را نمی توان اثبات کرد مگر اینکه عاملی زمینه را برای ترکیدن این حباب و افت دوباره قیمت فراهم کند.

پدیده ای که در تاریخ دنیا کمتر اتفاق افتاده است.در بازار مسکن نشانه هایی برای تایید حبابی شدن بازار وجود دارد.نشانه هایی از قبیل عدم توازن در اقتصاد، بر هم خوردن تعادل قدرت خرید مسکن و قدرت اجاره مسکن با قیمتهای اعلام شده در بازار و از بین رفتن قدرت وام گیری برای خرید مسکن.

بر مبنای این گزارش شاخص قیمت مسکن در شهرهای مختلف بین منفی ۱.۵ تا بیش از ۱.۵ تعیین شده است. زمانی که شاخص قیمت مسکن تهیه شده توسط این مرکز در فاصله بین منفی ۰.۵ تا مثبت ۰.۵ باشد، قیمت در وضعیت عادلانه و متناسب با شرایط اقتصادی قرار دارد در حالیکه وقتی این شاخص به ۰.۵ تا ۱.۵ برسد، می توان این طور ارزیابی کرد که ارزش مسکن در این شهر بیش از سطح عادلانه است. زمانیکه شاخص بیش از ۱.۵ باشد، ما وارد فاز حباب قیمتی در بازار مسکن می شویم.

شهرهای اروپایی بالاترین حباب قیمتی را تجربه کردند

این شاخص نشان داده است بیشترین حباب قیمتی مسکن در شهرهای اروپایی مشاهده شده است. درصدر این فهرست شهر فرانکفورت المان قرار دارد و قیمت مسکن در این شهر از سال ۲۰۱۶ تا کنون سالانه ۱۰ درصد رشد کرد.

این بالاترین نرخ رشد قیمت مسکن سالانه در میان تمامی شهرهای واقع در کشورهای صنعتی بود. شاخص قیمت مسکن در این شهر برابر با ۲.۱۶ گزارش شده است که بالاترین شاخی محاسبه شده در دنیا است. این شهر رکورد گران ترین قیمت مسکن در دنیا را به خود اختصاص داده است.

دومین شهر این فهرست، شهر تورنتو کانادا است که شاخص قیمت مسکن در این شهر برابر با ۲.۰۲ بود و در فاز حباب قیمتی قرار داشت. شهر هنگ کنگ سومین شهر این فهرست بود و شاخص ۱.۹ را به خود اختصاص بود. این سه شهر در سه سال اخیر شاهد رشد شاخص قیمت مسکن بودند و همین مساله باعث شده است تا در فاز حباب قیمتی قرار بگیرند.

تورنتو و ونکوور هم در فاز حبابی قیمت مسکن هستند

در رده چهارم این فهرست بازهم شهری از کشور المان قرار دارد. این شهر مونیخ است که شاخص قیمت مسکن آن برابر با ۱.۸۴ است ولی نسبت به سه سال قبل این شاخص کاهش داشته است. پنجمین شهر این فهرست شهر زوریخ واقع در کشور سوییس است که ضمن تجربه رشد قیمت مسکن طی سه سال اخیر توانست شاخص ۱.۸۳ را به خود اختصاص دهد.

ششمین شهری که در این فهرست قرار گرفته است شهر ونکوور کانادا است که طی سه سال اخیر رشد سریع قیمت مسکن را شاهد بود و شاخص قیمت مسکن در این شهر به مرز ۱.۶۶ رسید.

در جایگاه هفتم تا نهم شهرهای اروپایی قرار داشتند و به ترتیب عبارتند از شهرهای استکهلم پایتخت کشور سوئد، شهر پاریس پایتخت کشور فرانسه و شهر امستردام متعلق به کشور هلند. تمامی این شهرها در دسته شهرهایی قرار دارند که حباب قیمتی را تجربه می کنند و شاخص قیمت مسکن در این شهرها بالغ بر ۱.۵ است.

منبع: تحلیل بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها