|
کدخبر: 169780

بازار مسکن در آستانه فاجعه ای بزرگ؟

دو علامت نسبتا پررنگ درباره «رکود سنگین‌تر از سال۹۹» در بازار املاک ۱۴۰۰ دیده می‌شود؛ به‌طوری‌که بی‌تفاوتی سیاست‌گذار به این نشانگرها می‌تواند سرنوشت مسکن را به باتلاق بورس دچار کند.

راه و مسکن بازار مسکن در آستانه فاجعه ای بزرگ؟

صاحب‌نظران اقتصاد مسکن نسبت به آستانه «رکود فرسایشی» در بازار مسکن هشدار دادند. این نوع رکود می‌تواند در پی «خروج تقاضای سرمایه‌ای از بازار ناشی از تغییر انتظارات» و در عین حال، «مقاومت دسته‌ای از فروشنده‌ها برای کاهش قیمت اسمی» شکل بگیرد که نتیجه آن، طولانی‌شدن مسیر بازگشت به وضعیت عادی -رونق سرمایه‌گذاری ساختمانی و خریدهای مصرفی- به مدت حداقل یک‌سال خواهد بود. «رکود فرسایشی» همان وضعیتی است که در ماه‌های اخیر با سیاست معیوب «دامنه‌نوسان» در بازار سهام شکل گرفته و جریان اصلاح قیمت‌ها را کند کرده است. در بورس باید اجرای «سیاست نادرست» متوقف شود؛ اما در مسکن لازم است «سیاست درست» آغاز شود. سرنوشت بازار مسکن با دو حرکت- سیاست درست- می‌تواند تغییر کند.

صاحب‌نظران اقتصادی و کارشناسان مسکن در یک نشست مجازی با تشریح سه محور اصلی در خصوص سمت‌وسوی بازار معاملات ملک در سال ۱۴۰۰، نسبت به تکرار خطر «منگنه بورس» در بازار معاملات آپارتمان به سیاست‌گذار مسکن هشدار دادند. کارشناسان مسکن همچنین راه‌ گریز بازار ملک از «رکود فرسایشی» را بررسی و اعلام کردند. کارشناسان در این نشست مجازی در خصوص سمت‌وسوی پیش‌روی بازار معاملات مسکن بعد از انتخابات ریاست جمهوری و همچنین تعیین تکلیف برجام، بر «کاهش قیمت واقعی مسکن» در صورت کاهش پایدار انتظارات تورمی و از بین رفتن ریسک‌های غیراقتصادی به اجماع نظر رسیدند.

در این هم‌اندیشی، سه محور اصلی مورد بررسی قرار گرفت. اولین محور علت جهش قیمت مسکن در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ بود. گروهی از صاحب‌نظران جهش قیمت مسکن سال‌های ۹۷ تا ۹۹ را جهشی بی‌سابقه و متفاوت توصیف کردند اما گروهی دیگر اعتقاد داشتند این جهش قیمتی اگرچه شدید بود اما چندان تفاوتی با ادوار گذشته جهش قیمت در بازار مسکن نداشت و نمی‌توان آن‌ را جهشی متفاوت توصیف کرد. حسین عبده‌تبریزی، اقتصاددان با اشاره به نقش افزایش حجم نقدینگی به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل جهش قیمت در بازار مسکن و بازار سایر دارایی‌ها در سال گذشته، رشد نقدینگی را به عنوان عامل تعیین‌کننده قیمت دارایی‌ها مانند مسکن، سهام، ارز، طلا، خودرو و... اعلام کرد. در واقع در سال گذشته بیشترین رابطه و اثرگذاری بر قیمت دارایی‌ها از ناحیه رشد نقدینگی صورت گرفت و همچنین بازار ارز را می‌توان به عنوان پیشران تحولات قیمتی سایر بازارها از سال ۹۷ معرفی کرد. در واقع از سال ۹۷ تحت تاثیر جهش قیمت ارز، قیمت و نرخ در سایر بازارها نیز روند صعودی به خود گرفت هرچند در مقاطعی از سال‌های ۹۸ و ۹۹ این نقش پیشران از بازار ارز به بازار معاملات سهام منتقل شد. نرخ ارز در سال ۹۷ جهش حدود۱۶۶درصدی را تجربه کرد. در این مقطع زمانی مسکن و سایر بازارها با اضافه پرش قیمتی مواجه شدند.

آینده قیمت مسکن در دوره پساانتخابات

دومین محور مورد بحث در این هم‌اندیشی مجازی مربوط به آینده قیمت مسکن در دوره پساانتخابات و تعیین تکلیف برجام بود. در این بخش هم اگر چه هر دو گروه نسبت به آینده قیمتی بازار مسکن نظرات متفاوتی داشتند اما نگاه کلی هر دو گروه این بود که قیمت مسکن به شکل نامتعارف افزایش نخواهد یافت. یک گروه از کارشناسان به صراحت از وجود حباب قیمتی در بازار مسکن تحت تاثیر جهش‌های متوالی قیمت در فاصله سال‌های ۹۷ تا ۹۹ یاد کردند. یک گروه دیگر بدون اینکه اشاره مستقیم و صریح به موضوع حباب قیمت در بازار مسکن داشته باشند یا در نظرات خود از اصطلاح وجود حباب قیمتی در بازار معاملات خرید مسکن استفاده کنند اعلام کردند بازار مسکن به لحاظ قیمتی اشباع شده است و دیگر ظرفیتی از بابت افزایش نامتعارف سطح قیمت‌ها وجود ندارد. گروه دیگری نیز اعلام کردند بازار مسکن دچار اضافه پرش قیمتی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ شده است و جهش شدید قیمت را تجربه کرده است. با این حال کارشناسان به اتفاق اعلام کردند شرایط فعلی در بازار قابل ادامه یافتن نیست به خصوص اینکه متغیرهایی که بازار مسکن را به وضعیت موجود رسانده است در صورتی که در جهت مخالف حرکت کند می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت قیمت‌ها باشد.

این متغیرها مربوط به تغییر جهت انتظارات تورمی به انتظارات غیرتورمی و همچنین از بین رفتن ریسک‌های غیراقتصادی تحت تاثیر گشایش‌های سیاسی و بین‌المللی است.

محور سوم که شاید بتوان اعلام کرد اهمیت آن به مراتب از دو محور دیگر بیشتر است و به نوعی پیام دو محور قبلی را در خود منعکس می‌کند به هشدار کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی درخصوص سمت‌وسوی پیش‌روی بازارمسکن در سال ۱۴۰۰ برمی‌گردد. این کارشناسان در اظهارات خود نسبت به در پیش بودن یا قرار گرفتن بازارمسکن در مسیر شکل‌گیری «رکود فرسایشی» به سیاست‌گذار مسکن هشدار دادند. در واقع آنها اعلام کردند چنانچه در شرایط فعلی سیاست‌گذار بخش مسکن بی‌عملی پیشه کرده و راه‌حل جدی برای گریز از شرایط رکود در بازار مسکن به کار نگیرد این بازار می‌تواند سال‌ها دچار رکود فرسایشی شود.

واقع در صورتی که سیاست‌گذار راه گریز مناسب برای شرایط فعلی بازار مسکن که در آن تقاضای مصرفی به کلی توان خرید خود را از دست داده و به اجبار به حاشیه بازار رانده شده است، نیندیشد بازار در ماه‌های آینده به سرنوشت بازار معاملات سهام مبتلا خواهد شد که مدت‌هاست در منگنه تعیین «دامنه نوسان» قرار گرفته است.

بیش از یک‌سال است که منگنه دامنه نوسان باعث شده است جریان اصلاح قیمت‌ها در بازار سهام به بدترین شکل ممکن تحت تاثیر قرار گیرد. این منگنه که دامنه نوسانات مثبت و منفی قیمت سهام را به دلیل تعیین کف و سقف برای نوسان قیمت سهام، محدود کرده است مانع از آن شده است که جریان اصلاح قیمت‌ها در بازار سهام در کمترین یا مناسب‌ترین زمان ممکن انجام شود، بازار با تعدیل قیمت و بازدهی مواجه شده و به فاز رونق برگردد.

این موضوع منجر به بروز رکود فرسایشی در بازار معاملات سهام شده است. چرا که در شرایط فعلی که کاهش ریسک‌های غیراقتصادی ارزش سهام را تا سطحی پایین کشیده است، این دامنه نوسان مانع از آن می‌شود که خرید و فروش سهام براساس جریان حاصل از اثرگذاری انتظارات کاهشی در این بازار انجام شود.

این فرآیند دوره اصلاح قیمت‌ها را طولانی کرده و دوره رکود در این بازار را فرسایشی می‌کند.

در شرایط فعلی همین خطر بازار معاملات مسکن را تهدید می‌کند. به این معنا که همان‌قدر که تعیین دستوری دامنه نوسان در بازار معاملات سهام منجر به ایجاد رکود فرسایشی در این بازار شده است، بی‌عملی سیاست‌گذار مسکن در اتخاذ تصمیم و سیاست درست برای رونق‌بخشی به بازار مسکن هم می‌تواند رکود فرسایشی در بازار مسکن حتی به مراتب سنگین‌تر و شدیدتر از بازار معاملات سهام را رقم بزند.

ریزش تقاضای سرمایه‌ای در همه بازارها

صاحب‌نظران اقتصاد مسکن در بحث و بررسی پیرامون شرایط پیش‌روی بازار مسکن و در تشریح محور سوم، اعلام کردند در حداقل یک سال و نیم تا دو سال گذشته بازیگران اصلی معاملات مسکن در سمت تقاضا خریداران و متقاضیان سرمایه‌ای بوده‌اند. هم‌اکنون نشانه‌ها حاکی است از آنجا که انتظارات و بازدهی بازارها منجر به ریزش تقاضای سرمایه‌ای در همه بازارها از جمله بازارمسکن شده است این نوع تقاضا در بازار ملک نیز به شدت کم خواهد شد. ماه گذشته نیز از ناحیه کاهش تقاضا برای خریدهای سرمایه‌ای مسکن هم قیمت اسمی و هم حجم معاملات خرید واحدهای مسکونی در شهر تهران کاهش یافت. صاحب‌نظران اقتصادی همچنین اعلام کردند از این مقطع زمانی به بعد در سال ۱۴۰۰ احتمال بروز دو سناریو در بازار مسکن وجود دارد، مبنی بر اینکه یا قیمت اسمی کاهش خواهد یافت یا قیمت واقعی با کاهش مواجه خواهد شد.

حسین عبده‌تبریزی، اقتصاددان و صاحب‌نظر مسکن و جمعی از کارشناسان شرکت‌کننده در این هم‌اندیشی مجازی در این باره اعلام کردند: در خصوص بازار مسکن با شرایط متفاوتی روبه‌رو هستیم. این بازار ویژگی اصطلاحا «چسبندگی قیمت» دارد به این معنا که اگر در محله‌ای از شهر به واسطه انعقاد یک معامله با قیمتی بالاتر از میانگین قیمت منطقه، قیمت پایه منطقه تغییر کند و قیمت جدید مبنا قرار بگیرد در کوتاه‌مدت و به راحتی این سطح قیمتی پایین نمی‌آید. در نتیجه سایر مالکان آپارتمان‌های منطقه نیز تمایل به فروش ملک خود با قیمتی پایین‌تر از قیمت مبنا را ندارند. همین روند مدت‌ها ادامه پیدا می‌کند. در مورد مسکن معمولا عاملی که قیمت‌ها را اصلاح می‌کند «تورم» است.

توجه به چسبندگی قیمت‌ها در بازار مسکن مهم است. یعنی تعدیل قیمت صورت نگیرد. مالکان کاهش قیمت نخواهند داد بلکه تورم سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ لازم است تا قیمت‌ها تعدیل شود و بخش مسکن از رکود خارج شود. در واقع گروهی از مالکان با مقاومت در برابر کاهش قیمت تلاش می‌کنند تا اصلاح قیمت به سرعت رخ ندهد.

عبده‌تبریزی در این باره اعلام کرد: بنابراین و با توجه به این توضیحات، مالکان معمولا قیمت‌ها را کاهش نمی‌دهند و صبر می‌کنند تا تورم عمومی در حد ۲۵ تا ۳۰ درصد در سال آینده قیمت ملک را اصلاح کند. در واقع احتمال کاهش قیمت واقعی در بازار مسکن بیش از کاهش قیمت اسمی است.

از این رو می‌توانیم انتظار رکود سنگین در بازار مسکن و طولانی شدن آن برای سال‌های بعد را داشته باشیم. بنابراین به احتمال زیاد شاهدیم برای مدت طولانی قیمت‌ها ساکن بماند (ثبات قیمت اسمی) و متناسب با تورم قیمت‌ها تعدیل شود و رکود بلندمدت در این صورت به وقوع خواهد پیوست.

نتیجه مباحث مطرح شده از سوی کارشناسان نشان می‌دهد اگرچه مالکان واحدهای مسکونی به نبود خریدار و تقاضا برای مسکن در بازار واقف شده‌اند اما چسبندگی قیمت مانع بروز واکنش درخور مالکان و فروشنده‌ها که همان کاهش قیمت فروش است به این موضوع می‌شود. در صورتی که سیاست‌گذار مسکن با اتخاذ سیاست‌های موثر به مقابله با این وضعیت نرود و هزینه نگهداری و عدم فروش مسکن برای مالکان را افزایش ندهد، احتمال شکل‌گیری و طولانی شدن رکود فرسایشی در بازار مسکن بعید نیست. مهم‌ترین ابزار در این رابطه، تصویب و اجرای دریافت مالیات سالانه از واحدهای مسکونی است. با دریافت این مالیات هزینه نگهداری و عدم فروش ملک با انگیزه افزایش قیمت‌ها در اثر تورم، بالا می‌رود و ریسک‌زا شدن این اقدام برای فروشنده‌ها منجر به عرضه واحدها به بازار و از بین رفتن چسبندگی قیمت‌ها می‌شود. یعنی فروشنده‌ها به دلیل افزایش هزینه و ریسک نگهداری از ملک به امید افزایش قیمت ناشی از تورم، اقدام به عرضه واحدها با قیمت‌های پایین‌تر می‌کنند. در چنین شرایطی می‌توان به اتمام دوره رکود فرسایشی در بازار مسکن امیدوار بود.

بررسی‌ها با استناد به نظرات کارشناسان و صاحبنظران بازار مسکن نشان می‌دهد خریداران مصرفی، سازنده‌ها و فعالان صنایع بالا دست مسکن بازندگان اصلی شکل‌گیری رکود فرسایشی هستند.

همچنین صاحب‌نظران مسکن به سیاست‌گذار این بخش توصیه می‌کنند شرایط پرداخت وام خرید مسکن در استطاعت را برای متقاضیان مصرفی به خصوص زوج‌های خانه‌اولی فراهم کند. چرا که بازیگر اصلی در شکل‌گیری رونق پایدار در سمت تقاضا، خریداران مصرفی هستند.

این در حالی است که هم‌اکنون بنا بر اعلام عبده‌تبریزی، ۹۵ درصد از خانه‌اولی‌ها در کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ قدرت خرید خود را در بازار مسکن از دست داده‌اند و وام مسکن در استطاعت می‌تواند به آنها برای تقویت قدرت خرید و بازیابی توان خرید واحد مسکونی کمک کند.

کارشناسان اعلام کردند وام در استطاعت تسهیلاتی است که توان مالی برای ۴۰ تا ۵۰ درصد هزینه خرید مسکن را برای متقاضیان مصرفی فراهم کند. این در حالی است که نظام بانکی ما تقریبا هیچ برنامه‌ریزی برای نجات قدرت خرید متقاضیان مصرفی ندارد.

منبع: دنیای اقتصاد
  • ابهری ارسالی در

    درود بر اساتید محترم، عالم اقتصاد نیستم، ولی میدانم و تجربه 40 ساله می گوید تحلیل شما عالمان اقتصاد غلط از کار در می آید، نمایندگان مجلس سال گذشته حیاهوی پیشگیری از افزایش قیمت بخصوص در مورد مسکن و اجاره آن طرحها می دادند منجر به افزایش هزاران برابری مالیات مسکن شد شما هم شاهد بودید و تایید کردید، کدام عقل سلیمی افزایش چند هزار برابری مالیات را باعث کاهش قیمت می‌داند. صد رحمت به هندی ها که گاو را می پرستند.

    • سعید ارسالی در

      منم مثل همه شما آرزو دارم که مسکن و خودر و ورفاه در زندگی تمام ایرانی ها ارزان و در دسترس همگان باشد ولی برای اینکه در دا م خوش خیالی و از دست دادن فرصت ها در این مدت کوتاه زندگی نشیم یادآوری می کنم که تنها کالایی که حتی در کشورهای پیشرفته و اقتصاد دانان قوی و... در حال افزایش است و در لیست گران ترین شهرهای دنیا قرار می گیرد مسکن است و همیشه یک کالای سرمایه ای واسه ثروتمندان چه حقیقی و حقوقی بوده و خواهد بود و افزایش مالیات و... فقط جیب د ولتها را پر می‌کند و در افزایش قیمت تمام شده تاثیر داره

    • احمد ارسالی در

      چرت پرت

  • امیر ارسالی در

    خانه و مخصوصاً زمین که هیچ ربطی به تحریم و دلار و مصالح ندارد و توسط نفوزیها و سرمایه داران و دلالان و محتکرین گروگان گرفته شده و سودهای نجومی کلان به مردم تحمیل میکنند باید اینقدر ارزان شود تا در دسترس همه اقشار جامعه با هر توان مالی قرار گیرد تا بتوانند تشکیل خانواده و فرزند اوری داشته باشند مالکیت زمین و خانه را محدود به تعداد انگشت شمار و مالیات برای مازاد ان به اندازه 50 تا 100 درصد ارزش روز ملک باشد تا دست دلال و محتکر از این نیاز ضروری تشکیل خانواده و فرزند اوری کوتاه شود و مردم امیدوار به زندگی و فرزند اوری شوند باید معیشت مردم به راحتی تامین شود

    • ناشناس ارسالی در

      آفرین بر شما اصلا مالیات که هیچ باید قا نون وضع شود هرایرانی نباید بیشتر از یک م سکن داشته باشه

    • رسول ارسالی در

      درودبرشرفت

    • ناشناس ارسالی در

      زمین ربطی به دلار و .... به کمیاب شدن کل نگی به درد بخور در جای مناسب شهر که ربط دارد !!!!

    • yasin ارسالی در

      حرفاتو باید با طلا نوشت
      شاید اگه مام با سیکل تحصیلات مسئول میشدیم داستا ن همین میشد

    • yasin ارسالی در

      مصالح ساختمانی از کجا وارد میشه؟!
      همون سیمان مواد اولیه شو مگه پتروشیمی ب ا دلار روز نمیده
      کارخونه سنگ و ک اشی و اجر وسایل و ابزار الاتشونو مگه از خارج وارد نمیکنن
      مگه شیر آب و پکیج و پنجره سیم و لامپو هزار کوفتو زهرمارو مگه با دلار نمیخرن
      دلار بیاد پ ایین اینا ارزون نمیشن؟ اینا ارزون بشن ه زینه ی ساخت و ساز نمیاد پایین
      خدا لعنتتون کنه
      ممنون از سایت💋

  • ناشناس ارسالی در

    کجا پول بیاوریم خونه بگیریم

  • احمدی ارسالی در

    ان شاالله یه رکود بی نظیر بر مسکن حاکم بشه،تا قیمتها منطقی بشه،ان شاءالله

    • ایرانی 😡 ارسالی در

      فقط میگم اگه به عقوبت خدا اعتقاد ندارید حداقل دلتون به حال جوانهای این کشور بسوز ه که عمرشون سوخت هیچ الان تو باتلاق نیاز های اولیه خوراک و پوشاک و مسکن !هم گیرن .
      شما را به خدا کجایی دنیا 70%مرد م رو فدای 10%دلال از خدا بی خبر و ضد مل ت میکنن .
      اخه کدوم انسانی با این ش رایط میتونه خونه متری50و 40میلیون بخره.< br /> خونه ای که متری 15میلیون هزینه زمی نشه و متری 5م هزینه ساخت . اخه سودش چند به چنده ؟!!!!!
      بعدش جوان مردم فهم یده که فقط با خلاف و رانت و ارتشا و کلاه برداری میتونه به نیازهای اولیه اش پاسخ ب ده
      بترسین از روزی که دانشگاه رفته های بیکار بشن خلافکار..
      که هم جمع کردنش محاله هم فاتحه جامعه رو باید خوند ..
      ما تاوان چی رو باید بدیم.؟!!!!

  • دهه شصتی ارسالی در

    به درک خدا کنه هر چی دلال و بساز بفروش ب ی رحم از بین برن دربه در بشن زن و بچه ها شون آواره بشن تا معنی بدبخت کردن مردم بی دفاع رو بچشن یه مشت ... مادر مملکت رو ب ه عذاش نشوندن هیچ جونی تو خوابم محاله بب ینه خونه دار بشه ساختی که با خرید ملکش د ر میاد با بهترین متریال ده میلیون چرا با ید به مبلغ شش یا هفت یا ده برابر بفروشن مملکت صاحب نداره قدیمیا میگن از بی عرضگی ه سگمونه که گرگ به گله میزنه اینه داستان

    • کیان ارسالی در

      داداش هراپارتمان فقط متری ۲۰ ملیون پول ز مینش میشه

  • ناشناس ارسالی در

    شما اگه جلوی فضا سازی اقای بیت اله ستاری ان در خصوص متشنج کردن قیمت مسکن در فضای مجازی را بگیرید که باعث از هم پاشیدگی پا یه های زندگی بی سر پناهان شده است انگار قیمت مسکن را به صفر رسانده اید.با تشکر

    • ناشناس ارسالی در

      اجرای قانون اخذ مالیات از کسانی که بیش ا ز دو از طرف خانه داشته باشند با عث میشو د که همه خانه بدوشان هم صاحب خانه شوند . که متاسفانه دست های پشت برده که خود عمده دلالان بازار مسکن هستند .از اجرای این ق انون جلوگیری میکنند.

  • محمد‌رازی ارسالی در

    اگر‌سیاست‌گزار‌ مداخله‌نکنه‌بهتر‌است‌.به ‌نظر‌کار‌ درستی‌در‌پیش‌گرفته.تشکر‌از‌ سی است‌گزار

  • ناشناس ارسالی در

    اینطور که بنظر میاد کارشناسان یکسری مخالف کاهش مسکن هستند برای سرمایگذاران ویکسری هم افزایش ارز برای تولید کنندها پس بفرمایید اگر باید فقط هوای دو گروه در کشور را داشت مردم کجای این حساب وکتاب وکارشناسی شما عزیزان هستند نخیر اقا اتفاقی نمی افتد در یک کشور اول حقوق مردم ورضایت مردم شرط است واین رضایتمندی مردم تاثیر بسزای در امور اقتصادی سیاسی وفرهنگی واجتماعی دارد ومردم از دولت حمایت میکنن در غیر اینصورت حتی با تولید خوب کشور هیچوقت پیشرفت نخواهد داشت

  • علی ارسالی در

    حضرات هرکدوم چند واحد ساختمان دارن که ای نطوری نگران شدن مسکن شد رویای خیلی ها ت ا کی خیانت دیگه دست بردارید تاریزش کنه م ردم صاحب خونه بشن

  • خسرو ارسالی در

    دقیقا همین گااوکارشناسان حرومزاده و زناز اده هستن که با زر زدن بیموقع و اینکه برا ی هرچیزی باید دهن کثیفشان را باز کنند و واق واق کنند مملکت رو به این نقطه رساندن . بیشترازاین گوهخوری نکنید بذارید قیمته ا پایین بیاد

  • خسرو ارسالی در

    ایران اگه کارشناس داشت که به این فلاکت ن میافتاد

  • ناشناس ارسالی در

    کاش مسکن هم مثل بورس بترکه و هیچ خریداری نداشته باشه تا پوزه ی دلال وحروم خور به خاک مالیده بشه توکشور ما سه برابر جمعیت زمین ومسکن هست ولی احتکار شده دولت عرضه نداره مدیریت کنه

  • علی. ارسالی در

    آخه شما اسمتونو گداشتید کارشناس بخدا همت ون بساز بفروشید و غصه ملک تون رو میخورید آخه مردم مگه دیگه توان خرید دارن شما خو نه رو کردید ده برابر اون وقت نشستید اراج یف می گیو واسه مردم .بزازید من با درد خو دشون بمیرند .

  • ج ارسالی در

    اینها تمام سیاست علط و به عمد آخوندی وزیر مسن بود اگه بگیرن و محاکمه اش کنن لااقل مردم یه ذره دلشون اروم میشه .یادتون هست تومجلس گفت من افتخارم اینه که ۵سال یه دونه مسکن مهر افتتاح نکردم .کجایی مرد عدالت

  • ناشناس ارسالی در

    بازار مسکن را از دست سوداگران و با اتخاذ سیاست گوی اتشین را نجات دهید

  • ناشناس ارسالی در

    من برای خودم و مردم این سرزمین خیلی دلم میسوزه

  • ناشناس ارسالی در

    تا زمانیکه دولت خودش بزرگترین مساجر کشور است امیدی به مالک شدن بی خانمانهای مستاجر نیست اگر تمام خانه های مورد اجاره دولت برای مدارس ودانشگاه وادارات دیگر اجاری با احداث بنا توسط دولت وجایگزین شدن انها بدیهی است که تحولی در وضعیت مسکن بوجود خواهد آمد

  • ناشناس ارسالی در

    به امید باسراومدن مسکن به زمین انشاالله

    • Mahmod ارسالی در

      خب وقتی اجاره باشه خیلی راحت میتونن به ه ر بهانه ای پول بیت المال رو خرج کنن

  • مریم‌ ارسالی در

    سلام و عرض ادب حالا که ارز ۳۲ به ۲۲ رسیده نمیخاهید قیمت مسکن پایین بیارید مسکن تازه صد درصد گران شده چرا مسکن مهر ۶۰ تومان شده ۶۰۰ میلیون مگر چی داره تا فهمیدن سیمان گران شده ۱۰۰ برابر مسکن رویش گشیدن فقط مردم ارز طلا نمیخان که راه به راه ارز میشه خونه چی مواد غذایی چی برید جلو گرانی اون بگیرد

  • ناشناس ارسالی در

    قیمت واقعی مسکن حداقل باید ۵۰درصد نسبت ب ه نرخ امروز کاهش پیدا کند تا بتوانیم شاه د رونق و خرید و فروش باشیم..‌‌.سال ۹۷قیم ت مثلا ۴۰۰میلیون بوده ..سال ۹۹شده ۲میلیا رد ....دیگه از تورم هم گذشته و نوعی جنون بربازار مسکن حاکم شده

  • رضا ارسالی در

    اتفاقآ نسبت به کالاهای دیگه مسکن ارزونه< br /> درسته که ملت قدرت خرید ندارن ولی ت وجه
    داشته باشیم که هزینه های دولتی طی دو سه
    سال اخیر ۵ برابر شده.بتو ن متری ۱۰۰ هزار تومان
    شده ۱۰۰۰ ملی ون ماسه کیلویی ۱۲۰ تومان و بقیه
    هم همینطور تا این کارشتاسا کارشناسن خرابه دهمت هزاران هزار!!!

  • علیرضا ارسالی در

    بزرگترین مشکل دراقتصاد کشورما این است که ، تحلیل های اقتصادی در هر بخش بیشترتوسط افرادی صورت میگیرید که خود دستی برآتش د ارند ، اما دوستان شرایط اقتصادی ۸۵ درصد مردم که همانا مصرف کننده های نهایی هستند آنقدر بحرانی است که مقاومت از طرف عرضه به ارزان شدن محصولات خود تنها رکود را دا من می زند ، اما مهمتر از این روند مذا‌کر ات سیاسی است که اگر برجام به نتیجه برسد زلزله خواهدشد ، ورسیدن دلار به زیر ۱۵ ه زارتومان قطعی خواهد بود، آنوقت چه خواهی د کرد

  • محمود ارسالی در

    اون زمان که قیمت در حال افزایش با ضابطه بود هیچ کس واکنش نشون نمیداد و فکر فاجعه افزایش قیمت نبودین؟الان که میخواد قیمت ها بره پایین فاجعه شده؟

  • امیر ارسالی در

    اگر متقاضی واقعی مسکن باشید آنوقت متوجه خواهید شد که کاهش قیمت مسکن سرابی بیش نیست

    • بهزاد ارسالی در

      دوست عزیز مطمن باش کسی که این حرفا روزده خودش بساز بفروشه یعنی وقتی چیزی گرون می شه جیکشون در نمیاد تا بخواد هزار تومان ب یاد پایین فوری شب روز پشت تلویزیون از رک ود از بی رونقی از همه چی حرف میزنن وقتی دیدی در تلویزیون از چیزی حرف زدن بدون که داره گرون میشه اینا خود شیطان هستن

  • ناشناس ارسالی در

    دستهایی تو کار هست که نمیخوان ملک ارزان بشود .تو راه بخدا دلتون بحال این مردم بسوزه‌ بگذارید ملک ارزان بشود تا مردم قدرت خرید داشته باشند

  • م. ن ارسالی در

    مسکن‌ و ماشین و دلار و طلا جزء اقتصاد هیچ کشوری نیست مخصوصا که یک کشور جهان سوم هم باشه. اینها هزینه هستند و کاملا بی ارزش نسبت به توان اقتصادی یک کشور.

  • شهیاد ارسالی در

    رکود بهتر از رونقه چون اگه مسکن با قیمت مناسب پیش میرفت جلو الان هم این بلا سرش نمی اومد وقتی یک مسکن وزمین از سایر چیزه ا درطول سه سال 10الی 15 برابر شده چه انت ظاری داری مگه مردم رو گنج خوابیدند که با ید تاوان یک عده افراد سوداگر وازخدا بیخب ر رابدهند

  • حسین ۶۰ ارسالی در

    خدا لعنتشون کنه من خونمو فروختم الان با پولش بهم اجاره هم ی خونه ۳۰ متری هم نمید ن
    به خاک سیاه بشینن
    فقط به فکر خودشونن

    • Mahmod ارسالی در

      خب نباید ملک رو بفروشی اگر هم تصمیم به ف روش گرفتی حداقل باید یک سوم قیمت ملک رو پس انداز داشته باشی تا بتونی یک ملک بهت ر از قبلی بخری غیر از این باشه همه چیزت به باد میره

    • امیر ارسالی در

      خوب نمیفروختی،شماچوب اشتباه خودت داری می خوری عزیزم.

  • ابوالفضل ارسالی در

    یقین داشته باشین مردم قدرت خرید ندارند و نخواهند داشت.قیمت خود به خود شکسته خواهد شد.خواهیددید.وقتی طرف محتاج شام امشب هس ت پس خریداری نیست یعنی اصلا فکرخرید خانه نمیکند مستاجر میماند.پس قیمت خواهد شکست

  • معصومه ارسالی در

    تو ۲۴سال کار سخت خودمو به اب و اتیش زدم زمین کوچکی تو یک روستا خریدم تا بتوانم بعدا با بدبختی بسازمش توش زندگی کنم ، چک دادم مسکن مهرمو بفروشم پولشو بدهم، نمی توانم، راکده بازار به فروش نمیرود ،اینجا یکسری ادم بدبختم که بعد چند سال دارند معامله می کنند متضررمیشوند

  • ناشناس ارسالی در

    با سلام خدمت مردم ایران زمین شما بهتر اس ت به پشت سرتان نگاه کنید کی مسکن ارزون ش ده اگر هم مثل الان رکود بوده اما ارزان ن شده بعد از رکود نیز چنان جهش کرده که جبر ان چند برابر رکود را کرده است الان به نظ ر شما آیا با وجود این مصالح گران مسکن ار زون میشه ؟پس منتظر ارزونی نباشید و از فر صت رکود استفاده کنید و به محض اینکه بودج ه شما جور شد سریع اقدام به خرید کنید اگر نه متضرر خواهید شد . انشاا... زمانی برس د که هیچ کس بی سرپناه نباشد و همه صاحب خ انه باشند .

  • حمید ارسالی در

    مگر مسکن بازار دلاله که فرسایش میشه

  • نگین ارسالی در

    چرا قیمت خونه اینقد عجیب وغریب شد چرا هرکس هر قیمتی میخواد رو اجناس میزاره و کسی نظارت نمیکنه،سران مملکت ما تو هیچ زمینه ای نمیتونن نظادت کنن همه چی دست دلالان و سلطان ها افتاده

  • ناشناس ارسالی در

    خونه هست گرون
    پول نیست

  • ناشناس ارسالی در

    خدا لعنت کنه دولت همه چی دست دولت

  • رضا ارسالی در

    مردم ما فکر میکنن چون دلار و طلا اومده پ ایین الان باید قیمت لبنیات و گوشت و مرغ و پلنگ و کاشی و سرامیک و کباب کوبیده هم باید بیاد پایین 😇😇
    قیمت ها به دلیل تورم ریالی و نقدینگی و.....همواره رو به بالا هست

  • حسین ارسالی در

    زندگی بنده ازدواج کرده رااین گرانی‌ها برباد داد، دیگه چه رسد برا مجردها، خدا نابود کند مسببان گرانبها را، که ملت را نابود کرد.

  • سلیمانی ارسالی در

    بسیار جالب است !!!وقتی قیمت مسکن بصورت وحشتناک تا ۷۰۰ درصد در مدت کوتاهی بالا رفت امثال این آقایان از خوشحالی فریاد رونق مسکن و اهمیت مسکن را سر میدادند ولی الان که هنوز به بار و نه به دار است و هنوز قیمت تفاوتی نکرده فریاد وامصیبتا سر میدهند !!! خداوند خائنان و بی وجدانها و سفته بازان و دلالان بی رحم را محو ونابود نماید البته آه و نفرین مردم بدبخت و بیچاره دامن آنها و برخی مسئولان بی عرضه و خائن و منفعت طلب و سواستفاده کن را خواهد گرفت

  • ناشناس ارسالی در

    الان هر جا میری ی خونه بخری قبمتها را خو دشون میزارن طرف ی خونه میخره ی رنگش میکن ه ی کناف خدا تومان میفروشه اخه این چه قا نونی هستش

  • بهزاد ارسالی در

    تا قانون خاک خورده از کجا آورده ای در ای ن مملکت اجرا نشه هیچ چیز درست نمیشه حتی اگر دوباره انقلاب کنیم جناب آقای کارشناس از کجا آورده ای؟

  • ناشناس ارسالی در

    خدا لعنت کنه این قماش که با این سیاست ها و اختلاس و دزدی هاشون ایران را ویران کردن خدا لعنتتان کنه که جیب های شما هرگز پر نخاهد شد خدا لعنت کنه سیاستتون و فکر پلیدتون و قدرتتون و حکومتتان را خدا سرنگونتون کنه تا مردم از شرتون راحت شن

  • ناشناس ارسالی در

    اگر بخواهیم خانه درست کنیم که بعدش دلال بیاد بخره و بعدش گرانتر بشه و بغروشه به مردم همان بهتر که در رکود باشه تا حداقل قیمتها اینقدر نره بالا

  • ناشناس ارسالی در

    سلا م با سلا م به خو ن پا ک شهد ا ودرود به انقلا ب راستین ورهبری گر انقدر بنده به عنوان یک شهر وند که داری اطلا عات ف نی هستم فکر می کنم تا زما نیکه ساز مان ی بعنوان قیمت گز ار ی تشکیل نشود که افر اد ان داری تخصص واطلا عات در ز مینه سا خت ساز وسا خت سان را اداره کنن وجلودالا ل گر فته نشود فاید ه ند ارد چو ن وقتی آز اد باشد دالال ویا هر کس دیگر ی هر نر خ ب خو اهد اعلام میکنه اینشاله به امید مجلس انقلا بی‌در این ز مینه3

  • من نه منم ارسالی در

    بازهم وعده های سرخرمن

  • باباطاهر ارسالی در

    بازار مسکن با دخالت وزیر راه دیگر ساخت و ساز حتی اگر تشویقاتی همراه داشته باشد بدرد نمی خورد فقط دلالی در قطعات

  • ناشناس ارسالی در

    فعلا ک مردم رو ب گدایی انداختید دروغ و حقه بازی تا کی شماها ک رحم و مروت نداری د فقط ب فکر جیب مبارکید خدایا خودت کمک مون کن

  • ناشناس ارسالی در

    الهی به همین شب‌های عزیز بازار مسکن به خ اک سیاه بشینه و دلالان و زمین خواران و ه رکسی که باعث افزایش اینچنینی شده به خاک سیاه بشینه
    آمین یا رب العالمین
    و خداوند از ظالمان نمیگذرد

  • عاطفه ارسالی در

    تو رو خداااا مردم مسکن و ملک نخرید همه چ یز داره می ریزه. این کثافتها عوض پایین آ وردن قیمت خونه برای جوونها دادن فکر افزا یش میکنن. ملک و مسکن بصورت جنون کاری رفت بالا سال ۹۸خونه ۴۵۰تومان دیدم الان همو ن بالای ۲.۵ میلیارد شده. چه خبره؟ این تو رم نیس چیه.
    نخرید این ساخت و سازه ا نصفش ماله بانکها و نصفش آقازاده های. گ ور پدر دلال و .... مردم به روز سیاه نشان دن. بورس گفتن پول بیارید مردم به فلاکت ن شستن. مردم عادی که نمیدونستم ده مار خونه بخرم. هر چی داشتن بردن بورس و امثالهم. خونه فقط ماله آقازاده ها و... هست. نخرید که ملک هم سریعتر مثل بورس بریزه

  • ناشناس ارسالی در

    قیمتها کامل پایین میاد

  • امین ارسالی در

    اونهایی که منتظرند مسکن ارزان بشه یه سری به مصالح فروشیها بزنن وقیمت اقلام ساختم انی ودستمزد وعوارض شهرداری ....بگیرند خو دشان متوجه می شوند مسکن ارزان میشه یاگرا ن

  • ناشناس ارسالی در

    سقوط ارزش پول ملی باعث شده حس گرانی باشد . در 40 گذشته، ارزش پول ملی حدود 4000 برابر ساقط شده در حالیکه درآمد اکثر قریب به اتفاق مردم به ریال حدود 1000 برابر ش ده فلذا 3000 برابر توان خرید مردم سقوط ک رده است . این وضع ادامه دارد تا ارزش ریا ل حداقل معادل درآمدها بازیابی شود البته نه با افزایش حجم فیزیکی درآمدها بلکه با افزایش ارزش پول ملی.

  • ناشناس ارسالی در

    بهترین راه کنترل و ثبات بازار مسکن مالی ات سالانه بر املاک دوم به بعد و مالیات ب ر عایدی سرمایه بر سود معاملات مکرر ملک د وم به بعد می باشد و سپس مالیات بر خانه های خالی می باشد که باعث هدایت نقدینگی به سمت تولید می گردد.اگر مافیای دلالان و مفت خوران اجازه بدهند این طرح ۱۰ ساله د ر مجلس به نتیجه برسد.

  • ناشناس ارسالی در

    خاک برسردولت بی کفایت

  • ناشناس ارسالی در

    بازم انتخابات نزدیک دروغ بابا وقتی پول پ یش خونه صد ملیون شده خونه پیدا نمیشه مست جرها همه بدنبال خونه هستند مصالح روز به روز گران میشه زمین خیلی گران شهرداری برا ی ساختنش زیاد پول میگیره مثلا به چ دلیل باید ارزان بشه چون که شما میگید یا پول ش هرداری نمیگیرد برای ساختنش یا مصالح رو ن صف قیمت کردید یا مسکن رو ارزان کردید سر این مردم زود باور هر بلایی بیاد کمه متاس فم برای آنهایی که هنوز امیدوار میشند

  • حمید ارسالی در

    من ۲۳سال زحمت کشیدم وپول جمع کردم ،وام گرفتم سال ۹۸ میخواستم خونه بخرم که یه دفعه چند برابر شد حالا همون پول را دادم واسه رهن .امیدوارم بزودی خدا نابودشان کنه

  • Javad ارسالی در

    آخه اگه زمین هم داشته باشی با این گرونی مصالح نمی‌توان خونه ساخت.

  • خیال ارسالی در

    این را بدانید هرچی دولت ومسولین بی کفایت دست میذارن تا حال گرونتر شده که کم نشده .خدا به دادمون برسه وزیر .... بیکار بود ی اومدی دست روی مسکن گذاشتی .ببینید چه ش ود .

  • ناشناس ارسالی در

    اگه نظر این کارشناس عبد تبریزی را نخوان
    همه چیز درست میشه ایشان در همه مو ارد نظر دارن درصورتی چند وقتی در بورس بو ده، ولی علاقه وافری به افزایش
    قیمت مسکن داره تا از ریزش ی رکود است فغان فر یادش بلند،،،،،

  • شیرین بازنشسته ارسالی در

    مردم را املاکی ها بدبخت کردن خدا لعنتشون کنه

  • شهروند ارسالی در

    باسلام گدا که نیستیم این همه زمین بدهید خوده مردم بسازند حرفی که آقای نیک زاد چندروز پیش زدن اینهم زمین چرا بندو تبصره میارید ۷ ساله ملت وگذاشتید سر کار بسه دیگه کی خوشی کنیم ما هم زندگی میخواهیم حق زندگی کردن داریم

  • ناشناس ارسالی در

    وقتی از بالا تا پایین همه دزد و رانت خوا ر هستند نمیشه انتظار ارزانی چیزی را داشت .
    سر تا پای مدیران را فساد گرفته.
    غرق در دزدی هستند

  • علی ارسالی در

    با برنامه از پیش برنامه ریزی شده اقای اخوندی جلوی ساخت مسکن مهر گرفت همان روز باعث گرانی مسکن شد مسکن یک کالای مصرفی باید بشه درصورتی که اقایان کارشناس از یک سرمایه از مسکن نام میبرن این یعنی باعث گرانی وبه وجود اوردن تبرم برای مردم کلن مسکن توش تبانی شده یک مسکن ۳ملیون خرج هر متر هست ۳۰ملیون هر متر به فروش میره باید جلوی این رانت گرفته بشه مسکن باید نرخ دار بشه مثال هر ساخت ۳ملیون برای فروش ۵ملیون باید باشه ۲ملیون گرانتر از قیمت تمام شده

  • Mahmod ارسالی در

    دیگه همه میدونن این گاوها هیچی نمیفهمن و فقط از روی شکم سیرشان حرف مفت تحویل مردم میدن این گاوها ثبات قیمت ها رو رکود میبینن

  • امیر ارسالی در

    اخه این چه فکربیخودیه،خوب مالیات وزیادکر دید،سازنده هاهم ،خونه هاشون وفروختند،به نظرت بعدش دیگه بااین شرایط ایاحاضربه ساخ ت مجددمیشوند،درنتیجه ظرف مدت کوتاهی همه ازبازار،ساخت وسازخارج میشوند،چون سری که دردنمیکنه کسی دستمال نمیبنده،وفاجعه بزرگ ترموقعی اتفاق میفته،که تقاضابالامیرود،ول ی چیزی برای عرضه وجودنداردوباعث انفجاردو باره قیمت مسکن میشود،وسرمایه ونقدینگی که سازنده هاواردبازارهای دیگه میکنندوباعث یه تورم دیگه میشود،کاش قبل زدن هرحرفی یه خورده فکرکنیم.

  • ناشناس ارسالی در

    آپارتمانهایی در تهران سراغ دارم از متری ۶ میلیون تومن میفروشه هنوز توعرض دوسال نتونسته بفروشه
    امروز همان آپارتمان ها را متری ۶۵ میلیون تومن قیمت اعلام میک نن
    آخه یکی به این مغز پوشالی بگه م تری ۶ میلیون نتونستن بخرن حالا انتظاردار ی ۶۵ میلیون تومن متری ازت بخرن
    قا بل توجه مالکین کسی ۶ میلیارد تومن برای خ رید واحد ۱۰۰ متری شما نداره بده
    ب ا درج قیمتهای چرت وپرت درآگهیها خودتون ر ا خسته نکنید
    ده سال دیگه هم به این قیمت نمیتونین بفروشین
    مردم پول ره ن خانه ندارن
    من خودمو میگم هزار س ال دیگه توتهران به آپارتمان ۱۰۰ متری ۶ م یلیارد پول نمیدم
    اگه قرار باشه به این قیمتها خونه بخرم میرم اکراین با ۲۵۰ هزار دلار سه تا واحد۹۰ متری میخرم ماهیان ه از هرکدام ۱۲۰۰ دلار اجاره دریافت میکنم
    یعنی ماهی ۸۵ میلیون تومن از سه تا واحد اجاره میگیرم
    چه خبر شده این جا را با ژاپن و نیویورک لندن اشتباه گرفت ین
    املاک داران فکرمیکنن تهران شاه راه اقتصادی جهانه هرروز چندین میلیون تا جر برای خرید کالاهای صنعتی مانند چین وار د ایران میشن
    تا ده سال که هیچ تا ۵۰ سال دیگه به این قیمتها واحدهاتون رانم یتونین بفروشین خودتونو خسته نکید

  • بدبخت ارسالی در

    ۲۰ ساله خونه ندارم
    الهی در همین دنیا بسوزید
    همیشه از دست صاحبخانه های
    نامرد گریه میکنم

  • ناشناس ارسالی در

    من کارگرم در تهران با بدبختی زمینی توی ر وستام خریدم حالا توان ساختشو ندارم با ای ن گرونی تو تهران که چیزی عایدمان نمیشود حداقل کمک کنید برای پیرمون اونجا بسازیم

  • محمود ارسالی در

    بعضی وقتهاخوبه ادم یک نگاهی به گذشتش بکن ه ببینه کی بوده وچطوربه اینجارسیده ازلطف وانتخاب همین مردم بوده که به اینجارسیده حالا خون همین مردم توشیشه میکنه نکنیدبا این مردم بخداهیچ جای دنیاهمچین مردمی ندا رندلااقل اگه بهحرف این مردم نمیکنیدبه نص یحتهای آقاعمل کنیداین دنیابه کسی وفانمیک نه اخرش همه بایک تکه پارچه ازاین دنیارخت میبندیم لااقل طوری مدیریت کنیدکه هرزمان اسمی ازشمابرده شدبرات دعاکنندنه اینکه ! !!!خداهمه ماروعاقبت به خیرکند به حق این شبها

  • ناشناس ارسالی در

    من فقط در تعجبم که چرا هیچ کس متوجه نیست که اینها همه بخاطر قانون هدفمندی یارانه ا یا همان بهتر بگم قانون ازادسازی قیمتها که اقای احمدی نژاد زحمتوشو کشیدن تصویب کردن حالا هم هرچه قیمتها ازادتر بشه همچی گرونتر میشه حالا علت گرانی از سال ۹۷روف همیدین واین قصه همینطور ادامه داره تا قی مت همچی بطورکامل ازاد بشه بله دوستان این هم خدمت اقای احمدی نژاد خادم ملت به مرد م بدبخت و بیچاره ایران...‌..

  • محمد محمدی ارسالی در

    باسلام خدمت هموطنان خدا شاهد که من صاحب مسکن هستم ومستاجر دارم ولی هیچوقت راضی ب ه اجحاف برمستا جر بنده خدانکردم در عین ح ال چون منزلی که دارم برای من و مادرم بزر گ است خودمان هم مستاجر شدیم وآپارتمان کو چکی اجاره کردم صاحب خانه ماهم انسان شراف تمند وبا خدای است وپارسال مثل ما همان اج اره سال قبل با اندکی افزایش را گرفت اما حالا به منزلش احتیاج دارد وبه ما گفته تخ لیه کنیم حالا که به املاکیها مراجعه کردم وقیمتها رادیدم واقعا شرمنده شدم که ما ا یرانیها چرا اینقدر در حق هم ظلم میکنم بخ دامن خجالت میکشم به مستاجرم این قیمتها ر اپیشنهاد کنم ولی ازطرفی مجبورم چون اگر ا ینکار را نکنم باید بامادرم گوشه خیابان ز ندگی کنم هموطن بیاید در حق هم مهربانتربا شیم واالله این زندگی به این پولها نمیرزد

  • ناشناس ارسالی در

    دیگه چه نقشه ای مانده سر مردم بیچاره بیا رین بس این سند که میزنن مگه نمیدانند کدا م ملک به چه کسی تعلق دارد هدف خودشان رو بیان نمیکنند بدبخت مردم بیچاره ایران

  • داوود زحمتی ارسالی در

    واقعا مسئولین به فکر مسکن ملتند ؟ یا هر بار پدر ملت را در می اورند خیلی بوی گندش در میاد میگند اینبار جدی برخورد میکنیم تا حالا شوخی میکردید ؟ یا پر کردن جیب ؟ تو هر خیابون حداقل سه مسجده با فضای دو هزار متری مسجد باشه سر جاش مستاجرهای اون خیابونو شناسایی کنند دکیست ملیون دولت وام ۲۵ ساله ۶ درصد بده دویست ملیون هم در سه قسط از مستاجرها بگیره رو اون مسجد بنا بسازند هشت طبقه هر طبقه ۱۶ واحد تا دو سال هم ساخته میشه دیگه تو اون محل مستاجر میمونه ؟ مشکل بیکاری برق کشها کانال سازها ارماتور بندها بناها کارگران ساختمانی و .... هم حل میشه کو‌مدیریت کو فکر برای ملت ؟ هر که امد عمارتی نوساخت دستور دادستان کل هم که فرمودند ۲۰ درصد شده مضحکه دست صاحبخونه ها نمونه اش خود مردی هست بیاد ببینه رهن ۵ ملیون شده سی ملیون اجاره ۱۳۰۰ شده دو ملیون میگه ناراحتی برو دادستان بهت خونه بده تف به گور پدر این شانسی که تو این دوران بدنیا امدیم و باید تحمل کنیم حرف هم بزنیم با درفش میدوزند

  • ناشناس ارسالی در

    اگه زمین هم داشته باشی خدا تومان فقط هزینه پروانه ساخت هست . قوانین ساخت و ساز رو اول با حمایت از کسی که یک ساختمان رو می سازه شروع کنید . بعد برای اجاره و یا فروش اون برنامه و قانون داشته باشید .

  • علی ارسالی در

    دیگه ازاین گرونتر؟ لطفا طرفداری ازبسازوب فروشهانکنید

  • ناشناس ارسالی در

    خداازسریک مشت دزدودلال نگذره که ایران را ویران کردندیک دولت دزدو بی عرضه که فقط ب ه فکرمنفعت خودش است بنده خانه ام رافروخت م ودیگه نتوانستم خانه بخرم والان همان پو ل رابایدبدهم خانه رهن کنم واگذارتان باخد ا مسئولان بی مسئولیت مفت خورها

  • ناشناس ارسالی در

    درکجای دنیااینقدربی حساب وکتابه که اینجا ست مسکن جزءضروریات اولیه زندگیست آقا بای دبگونه ای باشه که قشرکم درآمدهم امکان ته یه ان روداشته باشند...4نفرمیشنن سلیقه ای اظهارنظرمیکنن بسه دیگه مردم خسته شدن... ای بابا

  • ناشناس ارسالی در

    دولت اگر به دارایی دو هزار بدکار باشیدمب لق یکصد ملیون جریمه میکند کارمند دارای همه شادزهستن خدا به داد مردم برسد دیگر ارزانی‌

  • مهدی ارسالی در

    گول اینارو نخورید دمه انتخاباته اینطوری دم تکان میدن .بعد دو سه ماه باز همون آشه و همون کاسه .به احتمال ۹۹ درصدم وضع ممل کت خیلی بدتر از الان میشه. توبه گرگ مرگه . تنها راه رفتن ایناست والاغیر

  • محمد ارسالی در

    باید قیمت مصالح وخدمات بیاد پایین تا معاملات واحداثات رونق بگیره.

  • ناشناس ارسالی در

    فقط اینو میگم خدا کنه آه جوونی از ته دلش براتون بلندنشه ،برای از اون از خدا بی خ بری که اجاره خونه رو سر به فلک برده ،اجا ره مغازه رو انقدر هنگفت کرده که جوونی تا صبح از فکرو خیال نتونه بخوابه ،انصاف هم خیلی خوبه ،از هر دست بدی از همون دست پس میگیری پس خیر کن به مردم خدا برات خیر ب رسونه این دنیا نشد که صد در صد میشه ،اون دنیا برات جبران میکنه

  • ناشناس ارسالی در

    تا. دولت در مسکن دخالت نکند مشکل آن حل نمیشد ما که تجربه مسکن مهر را داریم مردم با خرده پول صاحب خانه شدند

  • ببژن ارسالی در

    اول بپرسید از این آقایان کارشناس هر کدوم چندتا ملک دارن؟
    دوم اینکه هیچ جای دنیا ملک کالای سرمایه ای نیست و فقط تو ایران که همه تن پرور و دلال هستند کالا م حسوب میشه
    سوم اینکه قیاس خرید ملک باید حقوق کارگری باشه نه پولهای بادآورد ه بعضی ها

  • گل نسا ارسالی در

    سال 85تو سعادت شهر، پاسارگار، فارس، 270م تر زمین خریدم از بک شخص سال 95شهرداری با همدستی شهرسازی اون زمبن رو به فضای سبز تعریف کردند و چون فابلیت فضای سبز نداره میگه به من بفروشبد بعد شهرداری به مزایده می ذاره بعد بیایید از شهرداری به قیمت م سکونی بخرید الان ما بفروشیم 70ملیون بعد شهرداری بفروشه 400ملیون یعنی روی هر زمین 300ملیون تو جیبش بره 10قطعه هست

  • فرج الله حق پرست ارسالی در

    استاتید عزیز من خودم مشاور املاک هستم
    خونه هم ندارم
    ولی شما این وام که دارین میدین بااون سود وبازپرداختش هم اون خانه اولی توان بازپرداخت اقساط
    راندارد.....
    درضمن همین الان مسک ن ملی ساخته نشده گلنگ نخورده خانه اولی ه ا همون پول اولیه ندارن دارن امتیازشون می فروشن
    ۰۹۱۷۹۱۰۴۹۳۱حق پرست

  • حمید رضا ارسالی در

    می خانه اگر ساقی ساحب نظری داشت
    میخاری مستی ره رسم دگری داشت.
    تو این مملکت دیگه هیچی درست نمیشه

  • یاسین ارسالی در

    واقعا خجالت نمکشیند چقدر کار شناسی چهارت ا بیسواد نشستند به فکر جیب خودشونن اگه واقعا شما به فکر این مردم بودند مسکن را برای رونق نه برای سرمایش تو این مملکت.هم ه سرمایسون تو مسکن ریختند به لطف شما یک تعداد بدبخت هم مثل ما به امید خوندار شدن نشستیم.خدا انشاله از این پر خوریتون نگذ ره

  • رها ارسالی در

    تا وقتی این دزدهای سرگردنه بر اریکه ی قد رت باشند همین آش و همین کاسه است .انقلاب ی که قرار بود باعث نجات مستضعفین باشه طن اب دارشون شد. واقعا ما ملت از تمام زحمات بی شائبه ی مسئولین در این 40 ساله تقدیر و تشکر می کنیم

  • ناشناس ارسالی در

    همه میگن دولت احمدی نژاد مشکل داشت اگر د ر اون دولت افرادی دزدی کردن کسی منکر نیس ت که در تمام دولت ها که سن 50 ساله ی من بیاد دارم افراد دزد بوده و هستند و با را ه فرارهایی که قانون گذاشته خواهند بود. و لی خدایی نگاه کنی در آن دولت خیلی از اقش ار کم درامد که امیدی به خانه دارشدن نداش تند با مسکن مهر خانه دارشدند. خدا پدر اح مدی نژاد بیامرزه مثلا در پروژه پردیس در دور اول افرادی با 9 میلیون صاحب خانه شدن د که در هیچ دولتی قبل ان این اتفاق نیفتا د ودر دولت های بعدی هم نخواهد افتاد.

  • ناشناس ارسالی در

    باسلام قیمت رفت بالا گفتند دلار گرون شده چراالان که دلار اومد پایین چیزی تغییر ن کرد.مشکل ما اینِ که خدایی نیست. تاکی بی شرف بازی وپدر سوخته بازی

  • ناشناس ارسالی در

    بجای اینکه ۶ میلیارد به آپارتمان صدمتری بدی برو پردیس فاز ۸ یک واحد ۱۰۰ متری خوب یک میلیارد بخر
    ۵ میلیارد بزار تو بانک ماهی ۸۰ میلیون تومن بگیر حالشو ببر چندسال مگه میخوای عمربکنی اگه کرونا وخان م بچه ها سکته ات ندن ۵۰ سال داشته باشی ۳ ۰ سال دیگه عمرمیکنی که نصفش شب است واسه ۱۵ سال غصه دنیا رانخور
    من ماهی ۸۰ میلیون درآمد داشته باشم سربرج سود ازبان ک میگیرم میرم
    امام زاده بیژن همه ر ا میریزم ضریح برمیگردم

  • بهروز ارسالی در

    سلام خداوکیلی اینهمه نظر کارشناسی 40سال دادیم اتفاقی افتاد یا کدامیک کمکی به ارز انتر شدن قیمتها کرد؟ میدونین چرا چون مسک ن درتمام دنیا همینه در اکثریت کشورها بخص وص الان که دردوران کرونا و بحران تورم پس ا کرونا قیمت مسکن سیرسعودی دراکثریت کشور ها گرفته. حالا من کاری به کشورهای دیگه ن دارم و این 40سال نظریهای کارشناسی که هنو ز نفهمیدیم کارساز نیست چون همه چیز زنجیر وار بهم ربط داره .. ولی من یک دستورالعمل واقعی دارم ...مگه نه اینکه همه کارشناسا ن هدفشون پایین اوردن قیمته و اینکه همه ص احبخونه به قیمت مناسب شن خوب راهکار عملی میدم.. بیاین به کاری از دستمون برمیاد و واقعا میتونیم کارکنیم. مثلا الان مگه غیر از اینه یک واحد 50متری مثلا درجنت اباد تهران 300میلیون رهنشه؟ خوب برادر من 100م تری دیگه هرجای تهران کمترین میشه 500الی 600میلیون؟کاری به بالاشهر نداریم .ماراجع به قشر ضعیف که درجای متوسط زندگی میکنن صحبت میکنیم درست... حالا سوال اینه اگه ب ه شهرهای پرند هشتگرد صفادشت وو امکاناتی که از دستمون برمیاد بدیم مثل قطار برقی و مترو سریع وسیر و مدارس و ادارات و بخش خ صوصی اونجا فعال کنیم فضای سبز و پارک ووو وانگاه اون کارمند واون کسبه چرانمیرند ا ونجا ولاه میرند. تا اینکه 600م رهن بدن خ وب میرن اونجا تازه اونوقت امکانات بره با همین پول میتونن خونه بخرند..الان با 300 میلیون تو پرند وهشتگرد میشه خونه خرید.. بهترین ولاکچری ترین خونه تو مسکن مهرهاش که کناف کاری کردن و خیلیهاشم سازش بتنیه میدن 400الی500م. من فامیل ودوستانمو ترغی ب کردم الان اونجا خونه خریدن.فقط امیدوار ند مترو بره اونجا. خوب این کارها میشه کر د عملی ولاغیر.تازه امکاناتی که عرض کردم بره این شهرها خونه هم به نسبت اونجا بره بالا مثلا 300الان بشه 500میلیون بازم بهت ر از اینه که مردم برن مستاجری و حاشیه شه رها

  • ارش کمانگری ارسالی در

    عالمان اقتصاد کدوم سمت بازی وایسادین نمیترسین از قهر خدا
    دلتون نمیسوزه برای این همه جوان 35 و 40 ساله که امیدی به هیچ چیز ندارن بترسین از عقوبت خدا

  • مردم ارسالی در

    خاک عالم بر سر اون کارشناسی که بازار بورس که جای مصرف نداره را با بازار مصرفی مسکن که یکی از نیازهای اولیه زندگی است مقایسه میکنه اگه قراره مسکن بیاد پایین عرزه دارید اول قیمت مصالح و حقوق نیروی کارو تعدیل کنید بعد دم از ارزونی مسکن بزنید خیال میکنید با هو انداختن و تبلیغات میتونید عوام فریبی کنید خاک عالم بر سرتون

  • ناشناس ارسالی در

    این دولت هیچی رو نمی تونه درست مدریت کنه فقط حرف مفت میزنند

  • آ مهدی ارسالی در

    برد جم کنید قیمت شن وماسه چند برابرشده سیمان دونی چند شده تو همین برج بخدا قسم آدم شک میکنه اینا تو ایران زندگی نمی کنند

  • رضا ارسالی در

    تا وقتی پای دلالاها و سفته به دستان وسط باشه مسکن واس ما جوونها دیگه شده افسانه. .نه میتونیم ازدواج کنیم ن زندگیمون و سر و سامون بدیم...
    بنگاه دارا هر کاری دلشون میخواد میکنن..هر قیمتی که بخوان م یفروشن..نه ناظری و نه دلسوزی که دست ای ل عنتی ها رو قطع کنه...نمیدونیم چکار کنیم. ..پدر مردم در آوردن..

  • ناشناس ارسالی در

    معلم بازنشسته ام و مستاجر و دربه در . مطمئنا با این وضع قیمت ها حتی توی خواب هم نمیتونم دارای خونه بشم . با حسرت و شرمساری از خانواده ، روزگار خوبی ندلرم و با این حسرت و شرمساری به زیر خاک میرم ... امیدوارم آه و ناله ی امثال من دامنگیر مسببان این اوضاع بشه ... الهی آمین

ارسال نظر