|
کدخبر: 233832

مدیرعامل گروه پژوهش صنعت مدرن مطرح کرد؛

ضرورت استفاده از فناوری‌های روز در صنعت قطعه‌سازی

مدیرعامل گروه پژوهش صنعت مدرن گفت: پروژه تولید چراغ‌ها و سیستم روشنایی خودروی تارا در صنعت خودروسازی از جمله پروژه‌هایی است که برای اولین بار در ایران آغاز شده و موفقیت چشمگیری را نصیب شرکت کرد.

خودرو ضرورت استفاده از فناوری‌های روز در صنعت قطعه‌سازی

گروه پژوهش صنعت مدرن در سال ۱۳۷۰ با هدف ساخت و تولید چراغ جلو خودرو سبک و سنگین و موتورسیکلت تاسیس شد. این شرکت همکاری بلندمدتی با خودروسازان داخلی (ایران‌خودرو و سایپا) دارد. پژوهش صنعت مدرن هم‌اکنون با تولید بالغ ‌بر ۶ میلیون چراغ اصلی و آینه‌ جانبی خودرو در سال از جمله تامین‌کنندگان اصلی قطعه برای صنعت خودروسازی کشور به شمار می‌رود. برای بررسی عملکرد این گروه، گفت‌وگویی با مهندس علی چنگی، مدیرعامل گروه پژوهش صنعت مدرن انجام داده‌ایم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

مهندس چنگی با اشاره به اینکه یکی از پروژه‌های موفق و موردتوجه این شرکت طی ماه‌های اخیر، پروژه تولید چراغ و سیستم روشنایی خودروی تارا برای گروه صنعتی ایران‌خودرو است که برای اولین بار در کشور انجام می‌شود افزود: همچنین تولید سیستم روشنایی برای خودروی ساینا در گروه صنعتی سایپا در دستور کار شرکت پژوهش صنعت مدرن قرار گرفته که در نما و ظاهر این خودرو، زیبایی و جذابیت زیادی ایجاد کرده است. در ضمن این شرکت در صدد زیباتر کردن ظاهر سیستم‌های روشنایی بوده تا مخاطبان از دیدن آن در ساعت‌های ترافیک و... لذت بیشتری ببرند.

مدیرعامل گروه پژوهش صنعت مدرن در پاسخ به این سوال که "برای افزایش توان رقابتی خود با تولیدکنندگان داخلی چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟" گفت: به اعتقاد بنده، هیچ‌یک از قطعه سازان داخلی در ابعاد و اندازه این گروه سرمایه‌گذاری نکرده‌اند. برای مثال، این شرکت طی دو سال گذشته با وجود بیماری کرونا، تمام خطوط مونتاژ تولید را تخریب و نوسازی کرده و همچنین با واردات ۲۲ دستگاه تزریق فوق سنگین از اروپا و چین، ظرفیت‌های تولیدی خود را افزایش داده است. علاوه بر این، شرکت پژوهش صنعت مدرن واحدهای جدید تولیدی را برای افزایش ضربه‌پذیری و ماندگاری بالا ایجاد کرده و از تکنولوژی جدیدی مثل آبکاری‌های خاص استفاده کرده که در مجموع شامل هزینه‌ای ۲۰۰ میلیارد تومانی است.

وی در ادامه افزود: این شرکت به منظور افزایش حجم خدمات‌رسانی به صنعت خودروسازی در نظر دارد تا در دو سال آینده دو برابر حجم فعلی را تولید و قطعات موردنیاز را به دیگر کشورها صادر کند که در همین راستا، در سال جاری بیش از ۱۰ درصد نیروی انسانی را افزایش داده و همچنان در بخش‌های مختلف به جذب نیروهای جدید نیاز دارد. شایان‌ذکر است، در حال حاضر در شرکت پژوهش صنعت مدرن حدود یک‌هزار و یک‌صد نفر به صورت مستقیم و حدود چهار هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم فعالیت دارند.

چنگی به افزایش سطح تولید و اجرای طرح‌های توسعه‌ای در گروه پژوهش صنعت مدرن اشاره کرد و گفت: در این راستا 5 هزار مترمربع به فضای تولیدی شرکت پژوهش صنعت مدرن اضافه شده و در حال به صفر رساندن واردات مواد موردنیاز برای تولید قطعات هستیم. به عنوان مثال، واحدهای جدیدی را به منظور داخلی‌سازی راه‌اندازی کرده‌ایم که قطعات موردنیاز ما مانند ماژول‌های  LEو موتور تنظیم نور چراغ را تولید می‌کند. از طرفی، یک واحد قالب‌سازی را راه‌اندازی و ۱۰ دستگاه مرتبط را از خارج وارد کرده‌ایم که در حال ترخیص از گمرک است. علاوه بر این، همه خطوط تولید نوسازی شده و ۲۲ دستگاه تزریق سه رنگ و دستگاه‌های تزریق با برند ENGEL به کشور وارد شده که افق بسیار مثبتی را پیش روی این فعالیت قرار می‌دهد.

مدیرعامل گروه پژوهش صنعت مدرن با تاکید بر اینکه به دلیل فشار تحریم و افزایش دوباره نرخ ارز و تورم، امسال شرایط مالی سخت‌تری به خودروسازان و قطعه سازان تحمیل شده، گفت: در این میان، پژوهش صنعت مدرن با توجه به اقدامات اثرگذار خود، با افزایش ۲۰ درصدی تولید مواجه شده و علاوه بر آن، در زمینه جذب نیروی انسانی نیز رشدی حدود ۳۰ درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل کرونا و شرایط بد اقتصادی موجود، با افزایش قیمت جهانی مواد اولیه روبه‌رو هستیم که خواه یا ناخواه بر قیمت‌های داخل تاثیر دارد، افزود: در حال حاضر که قیمت مواد اولیه در سطح بین‌المللی کمتر از دو برابر افزایش پیدا کرده، موادی مانند پلی کربنات‌ها، پلی آمین‌ها، پلی‌استرها و برخی از مواد مانند POM و پلی استال با کمبود و عرضه ناچیز در سطح جهانی مواجه شده و به همین دلیل میزان ضربه‌پذیری شرکت‌هایی مانند پژوهش صنعت مدرن را پایین آورده است.

چنگی در خصوص اهمیت به روزرسانی صنایع گفت: امروزه در کل دنیا اکثر صنایع خصوصاً صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی با توجه به افزایش رقابت جهانی و تغییر روزانه سلایق و علایق مردم، در مسیر رشد قرار گرفته و بی‌وقفه حرکت می‌کنند، به‌طوری‌که این دو صنعت به همراه کل صنایع حمل‌ونقل در حال تحول بوده و به استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا به منظور افزایش قدرت رقابت خود و ماندگاری در بازار روی آورده‌اند. باید توجه داشت که مردم عصر حاضر مانند مردم سال‌های گذشته نیستند که بیش از ۲۰ سال عمر خود را با یک خودروی پیکان یا ۴۰۵ سپری نمایند، بلکه با توجه به سرعت افزایش کیفیت محصولات، به موضوع به‌روز بودن و استفاده از نوآوری‌های روز اهمیت می‌دهند.

این فعال صنعت قطعه‌سازی خودرو با بیان اینکه در شرایط فعلی بازار، اکثر خودروهای تولیدی از رده خارج شده و جای خود را به خودروهای جدید داده‌اند، گفت: بر همین اساس سیستم روشنایی خودرو که روزانه تحول فنّاورانه زیادی را پشت سر می‌گذراند، به تغییر اساسی نیاز داشته که در همین راستا، گروه پژوهش صنعت مدرن نیز اقدامات زیادی مانند ساخت سیستم‌های جدید روشنایی برای خودروهای تولیدی گروه صنعتی ایران‌خودرو انجام داده که با استقبال زیادی مواجه شده است. همچنین گروه صنعتی ایران‌خودرو در همین راستا پلتفرم‌هایی مثل تارا را به صورت کراس اور و به‌طور مستقل ایجاد کرده که تحت عنوان پروژه مهندسی در ۱۲۵ مرحله طراحی شده و امید است، پاسخگوی بخش زیادی از نیاز جامعه باشد.

مدیرعامل گروه پژوهش صنعت مدرن اظهار کرد: شرایط فعلی گویای این واقعیت است که دریافت مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان، نه‌تنها بهتر نشده، بلکه با پیچیدگی‌ها و موانع زیادی مواجه است، به‌طوری که خودروسازان قادر به پرداخت مطالبات صنعت قطعه‌سازی نبوده و همین امر پیامدهای منفی زیادی را در آینده برای آن‌ها به همراه خواهد داشت. وقتی به یک موضوع به‌طور جدی نپردازیم، تبدیل به مسئله و سپس معضل شده و حل آن به شدت دشوار می‌شود.

وی به برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی صنعت قطعه‌سازی اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات مهم برای به‌روزرسانی و بهبود وضعیت این صنعت، حضور در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی است که معمولاً موردتوجه بسیاری از فعالان صنعت قطعه‌سازی قرار دارد، به همین دلیل با وجود بیماری کرونا از شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران استقبال خوبی شد و برخی از مسئولان ذی‌ربط نیز در آن حضور یافتند. باید توجه داشت، برگزاری نمایشگاه‌ ها از این نظر که موجب آشنایی با چالش‌ها، دستاوردها و اقدامات شرکت‌ها می‌شود، همواره از اهمیت زیادی برخوردار بوده و برای حل مسائل موجود باید به آن توجه داشت.

به گفته چنگی، اگر شرایط اقتصادی در سال‌های آینده نیز به همین صورت باشد و مسئولان و دولت‌مردان کشور تصمیمی جدی برای حل مشکلات اتخاذ نکنند، قطعاً تاب‌آوری صنایع به پایان رسیده و انگیزه و توانی برای افزایش تولید در تولیدکنندگان وجود نخواهد داشت. حتی پیش‌بینی می‌شود، با یک فاجعه ملی در سطح کشور مواجه شویم که عبور از آن با هر روشی ممکن نباشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها