|
کدخبر: 204364

قتل دلخراش مرد نیکوکار لرستانی! +‌ عکس

پرونده قتل مرد خیر پس از ۵ سال با بخشش قاتل بسته شد.

«پدرم همیشه برای صلح و سازش پیش‌قدم بود و اگر قاتلش را نمی‌بخشیدیم، شاید از ما ناراحت می‌شد.» این حرف‌های جوانی است که ۵ سال پس از قتل پدرش، در آستانه اربعین حسینی قاتل او را بخشید. او می‌گوید کاری را انجام داده که پدرش از او راضی باشد.

اواسط سال ۹۵ خبر یک مورد تیراندازی در یکی از روستاهای دورود در استان لرستان به پلیس گزارش شد و وقتی مأموران به محل حادثه رسیدند با پیکر بی‌جان مردی به نام عقیل روبه‌رو شدند که بر اثر اصابت گلوله جانش را از دست داده بود.

شواهد نشان می‌داد مستأجر عقیل که از یک‌سال قبل با خانواده‌اش در خانه روستایی متعلق به او زندگی می‌کرد، عامل این جنایت است که پس از قتل به مکان نامعلومی گریخته است. از همان موقع با انتقال پیکر مقتول به پزشکی قانونی تحقیقات پلیس در این‌باره آغاز شد.

شواهد نشان می‌داد عقیل از افراد معتمد و خیر منطقه بود که از حدود یک‌سال قبل خانه‌اش در روستا را بدون هیچ چشمداشتی در اختیار متهم قرار داده بود. متهم ۸ فرزند داشت و درآمد خوبی هم نداشت.

عقیل می‌خواست با این کار کمکی به وی کرده باشد اما از مدتی قبل از جنایت چند نفر از اهالی روستا به عقیل شکایت کرده بودند که مستأجرت برای اهالی روستا دردسر درست می‌کند. چند نفر می‌گفتند که او دست به سرقت زده و از حضور او در روستا راضی نیستند.

به همین دلیل بود که مرد خیر روز حادثه سراغ مستأجرش رفته بود تا به او تذکر بدهد که به کارهای خلافش پایان دهد اما او خشمگین شده و در عوض همه خوبی‌های عقیل، رویش اسلحه کشیده و به طرفش تیراندازی کرده بود.

قتل

حکم قصاص

با اینکه هویت قاتل برای پلیس روشن بود اما معلوم نبود که او پس از جنایت کجا گریخته است. مأموران پلیس با وجود تلاش‌های زیادی که انجام دادند نتوانستند او را پیدا کنند تا اینکه ۶ ‌ماه بعد قاتل فراری نزد چند نفر از بزرگان منطقه رفت و خودش را تسلیم کرد. او گفت قصد قتل نداشته و از روی عصبانیت دست به جنایت زده است. در این شرایط بود که با شکایت اولیای‌دم، متهم به اتهام قتل عمدی در دادگاه کیفری یک استان لرستان محاکمه شد.

همه شواهد و مدارک ازجمله اعترافات متهم علیه او بود. به همین دلیل قضات دادگاه او را به قصاص محکوم کردند. این رأی مدتی بعد از دیوان عالی کشور تأیید و پس از طی شدن مرحله استیذان، آماده اجرا شد.

پای چوبه دار

با قطعی شدن حکم قصاص، قاتل و نزدیکانش تلاش‌های زیادی را برای جلب رضایت اولیای‌دم آغاز کردند. با این حال خواسته اولیای‌دم قصاص قاتل بود. در چنین شرایطی اواخر سال۹۹ قاتل برای اجرای حکم پای چوبه دار منتقل شد.

همه‌‌چیز برای بسته شدن این پرونده با قصاص قاتل آماده بود اما در آخرین لحظات با تلاش مسئولان زندان و شورای حل اختلاف اجرای حکم متوقف شد و اولیای‌دم به قاتل مهلت دادند؛ با وجود این هنوز پرونده در جریان بود.

وقتی اولیای‌دم توقف اجرای حکم را پذیرفتند تلاش‌ها برای جلب رضایت آنها و بخشیده شدن قاتل با شدت بیشتری ادامه پیدا کرد. مسئولان قضایی از یک‌سو و بزرگان و ریش‌سفیدان منطقه از سوی دیگر سعی داشتند تا هر طور که شده این پرونده جنایی پایان خوشی داشته باشد. به همین دلیل چندین جلسه صلح و سازش با اولیای‌دم برگزار کردند تا اینکه آنها چند روز قبل در آستانه اربعین حسینی قاتل را بخشیدند.

آرامش بعد از بخشش قاتل

محمد عقیلی‌فر، فرزند مقتول درباره تصمیم بزرگی که او و خانواده‌اش گرفته‌اند می‌گوید: اولیای‌دم من، ۲ برادر، ۳ خواهر و عموها و عمه‌هایم بودیم. من در همان سال‌های اول بعد از قتل پدرم تصمیم گرفتم قاتل را ببخشم اما باید بقیه را هم راضی می‌کردم. باید خودتان را جای ما بگذارید تا بدانید که چه کشیدیم اما حالا با بخشش قاتل به آرامش رسیدیم و مطمئنم که پدرم هم از تصمیم ما راضی است.

او ادامه می‌دهد: پدرم کشاورز و دامدار بود و در زمان حیاتش دستش در کارهای خیر بود. یادم می‌آید در سال‌های گذشته اگر قتلی اتفاق می‌افتاد، پدرم ازجمله نخستین افرادی بود که برای بخشیده شدن قاتل پیش‌قدم می‌شد و خودش هم کمک می‌کرد. حالا اگر ما قاتل پدرمان را قصاص می‌کردیم صورت خوبی نداشت و پدر شاید از ما ناراحت می‌شد.

به همین دلیل بعد از آنکه با خواهران و برادران و بقیه اولیای‌دم صحبت کردم آنها هم راضی به بخشش شدند و بدون هیچ قید و شرطی و فقط برای رضای خدا قاتل را بخشیدیم. او 8فرزند دارد و در این سال‌ها به اندازه کافی تنبیه شده است. امیدوارم در این مدت به اشتباهش پی برده باشد و بعد از آزادی از زندان ، زندگی شرافتمندانه‌ای را آغاز کند.

منبع: رکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها