|
کدخبر: 125339

سرنوشت غم انگیز ماماهایی که کرونا گرفتند

عضو شورای‌عالی نظام پزشکی از فوت چند ماما بر اثر کرونا خبر داد و بر ضرورت واکسینه شدن ماما‌های شاغل در بخش بهداشت در برابر این ویروس تاکید کرد.

بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور، فرحناز محمدی سعادت با بیان اینکه تاکنون ۸ ماما در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند، افزود: ماما‌ها دوشادوش پزشکان و پرستاران در مبارزه با کرونا بسیار فعال بوده، به‌ویژه در بخش بهداشت در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند، زیرا در این بخش مراجعانی داریم که ناقلین بدون علامت هستند.

وی با اشاره به خدمات ماما‌ها از جمله مشارکت در طرح غربالگری کرونا، مشاوره تلفنی و آنلاین با مادران باردار در دوران کرونا، مراقبت از مادران پرخطر مبتلا به کرونا، پیگیری افراد مبتلا به کرونا خصوصا مادران و نوزادان و همکاری داوطلبانه ماما‌های بخش خصوصی در دوران کرونا اظهارکرد: در ابتدای شیوع کرونا این اطلاع رسانی انجام شد که افراد درصورتی که خود را مشکوک به کرونا می‌دانند به نزدیکترین واحد بهداشتی مراجعه کنند، بنابراین همکاران ما در مراکز بهداشت درمعرض ابتلای بالا قرار دارند.

محمدی سعادت با بیان اینکه اسفند و فروردین ماه، ۴۳ مامای مبتلا به کرونا فقط در بخش بهداشت داشتیم، ادامه داد: یکی از مشکلات ماما‌ها در بخش‌های درمان، مادرانی هستند که برای زایمان مراجعه می‌کنند و اگر بدانند که مثبت هستند این موضوع را به علت ترس از بستری شدن در بخش کرونا اعلام نمی‌کنند و همکاران ما در بخش درمان بدون اطلاع از مثبت بودن مادران و با علم به این که مبتلا نیستند خدمات را ارائه می‌دهند که این امر ریسک ابتلا را در ماما‌ها افزایش می‌دهد.

عضو شورای‌عالی نظام پزشکی خاطرنشان کرد: استفاده از وسایل حفاظتی و لباس‌های مخصوص در بخش زایمان برای مادران باردار ایجاد رعب و وحشت نموده و بسیاری از همکاران ماما برای حفظ شرایط روحی این مادران از لباس‌های محافظ استفاده نمی‌کنند.

محمدی سعادت با اشاره به همزمانی آنفلوانزا و کرونا تصریح کرد: همه مادران باردار باید دربرابر آنفلوانزا واکسینه شوند، اما هنوز این واکسن در مراکز بهداشتی توزیع نشده و ماما‌ها دائما مورد سوال واقع می‌شوند.

عضو شورای‌عالی نظام پزشکی با تاکید بر توزیع رایگان واکسن آنفلوانزا برای کادر درمان و ماما‌هایی که در بخش بهداشت کار می‌کنند، خاطرنشان کرد: ماما‌ها باید واکسینه شوند تا خدمت دهی بهتری داشته باشند، زیرا در ارتباط نزدیک و مستقیم با مادران باردار هستند و در صورت عدم واکسینه شدن یک سیکل معیوب ایجاد شده و امکان انتقال آنفلوانزا از ماما‌ها به مادران باردار وجود خواهد داشت.

 

منبع: رکنا

ارسال نظر