|
کدخبر: 236271

عوارض جدید ابتلا به کرونا در کودکان

در پژوهش های جدید، کارشناسان بهداشت متوجه روند منحصر به فردی در میان کودکان مبتلا به ویروس کرونا شده اند. متخصصان دریافته ‌اند که کودکان پس از بهبودی از این بیماری ممکن است به غذا بی اشتها شوند.

 تیمی مشترک از محققان بین المللی دانشگاه آنگلیا دریافتند که وضعیت خاص بی اشتهایی کودکان پس از ابتلا به کرونا با عنوان پاروسمی شناخته می شود و اختلال در سیستم بویای و چشایی نام دارد. این اختلال حتی ممکن است در میان بزرگسالانی که از عفونت کووید- ۱۹ بهبود یافته اند نیز دیده شده است. به گفته کارشناسان در طی این اختلال، کودکان ممکن است بوی نامطبوع، بد و طعم ترش را از غذایی که می خورند تجربه کنند و در نتیجه در مرحله بهبودی خود بسیار کمتر غذا بخورند.

پروفسور کارل فیلپات (Carl Philpott) محقق ارشد این پژوهش گفت: کودکان ممکن است بوهایی شبیه بوی گوشت گندیده یا مواد شیمیایی را از غدا تجربه کنند که کل غذا خوردن را برای کودکان دردناک و تهوع آور می کند. به گزارش خبرگزاری sinapress، این اختلال به این دلیل ایجاد می شود که در مرحله بهبودی گیرنده های بویایی بسیار کمتر بوده و پس از آن افراد در حال بهبودی تنها می توانند چند جزء از مخلوط بوها را که خوشایند نیست، دریافت کنند.

او در ادامه افزود: در حال حاضر بیش از ۲۵۰ هزار نفر از بزرگسال در بریتانیا از این بیماری رنج می برند و اخیراً این وضعیت در بین کودکان بهبود یافته از کرونا نیز مشاهده شده است.

دکتر جاگدیش کاتواته (Jagdish Kathwate) متخصص اطفال در این باره گفت که کرونا می تواند منجر به پاروسمی شود، زیرا عفونت منجر به التهاب سقف بینی و تغییر حس بویایی می شود. با این حال دکتر جگدیش اضافه کرد که این پدیده موقتی بوده و زمانی که اعصاب و گیرنده های بینی ترمیم شوند، از بین می رود.

به گفته محققان، مطالعات نشان داده است که اکثر کودکان مبتلا به پاروسمی به طور کامل در عرض یک ماه بهبود می یابند، در حالی که ممکن است در برخی کودکان کمی بیشتر طول کشیده و در عرض دو ماه بهبود پیدا کنند. 

 متخصصان برای رهایی از کم غذایی کودکان پس از ابتلا به کرونا توصیه می کنند که به کودکان غذاهای کم ادویه، ساده و ملایم داده شده و از خوردن غذاهای با طعم قوی اجتناب شود.

به گفته محققان باز نگه داشتن پنجره ها یا استفاده از پنکه هنگام غذا خوردن می تواند به کم شدن انتشار بوی غذا کمک کرده و از این رو به کودکان در خوردن راحت غذا کمک کند

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر