|
کدخبر: 232958

نکات حقوقی مهم درباره وکالت بلاعزل که باید بدانید!

جامعه نکات حقوقی مهم درباره وکالت بلاعزل که باید بدانید!

در بیشتر موارد اشخاص زمانی که قصد ایجاد یک رابطه پایدار و غیر قابل فسخ و یا غیر قابل انفساخ را دارند، به وکالت بلاعزل روی می‌آورند. امروزه استفاده از این مدل بسیار مورد استقبال و توجه قرار گرفته است. در ظاهر وکالتی بلاعزل است که موکل حق عزل و وکیل حق است اما این موضوع تنها یک باور است که در بین عموم مردم جا افتاده. برای آشنایی با واقعیت امر می‌توانید با یک وکیل حقوقی مشورت کنید، که در چنین مواردی چگونه از قصد طرفین با خبر شوید و همچنین اینکه چگونه توافق کرده‌اند بسیار مهم است. در این مقاله قصد داریم به طور کامل به موضوع وکالت بلاعزل بپردازیم.

وکالت بلاعزل چیست؟

اگر از یک وکیل پایه یک دادگستری این سوال را بپرسید احتمالا به شما می‌گوید که این مدل از وکالت یک سند است که در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم می‌گردد. پس در حقیقت یک سند رسمی می‌باشد که شخصی به شخص دیگر به عنوان نمایندگی قرارداد می‌دهد. در وکالت نامه عقدی موکل یک سری اختیاراتی را به موکل خود واگذار می‌کند اما در وکالت‌نامه بلاعزل موکل به طور کامل حق عزل وکیل را از خود سلب می‌کند. وکالت‌نامه بلاعزل را می‌توان فسخ کرد.

با وجود اینکه ظاهر این ماده و عنوان آن در بین مردم رایج است اما در حقیقت نباید به ظاهر این ماده اعتماد کرد. از این ماده در برخی از موارد درباره استعفای وکیل نیز استفاده می‌گردد. در چنین مواردی باید طرفین و تراضی آن‌ها را جستجو کرد و همچنین اینکه چگونه توافق کرده‌اند بسیار مهم است. ماده ۶۷۹ قانون مدنی مقرر می‌دارد که موکل می‌تواند هر وقت که بخواهد وکیل را عزل کند مگر اینکه عدم عزل و یا وکالت وکیل در ضمن عقد شرط لازمی شده باشد.

در وکالت بلاعزل به چه نکاتی باید توجه کرد؟

موسسه-حقوقی

در وکالت بلاعزل باید یک سری نکات بسیار مهم رعایت شود که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

۱.مطالعه دقیق وکالت‌نامه:

سعی کنید ابتدا و قبل از عقد وکالت‌نامه حتما آن را با دقت مطالعه کنید. دقت به مفاد وکالت‌نامه یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید حتما در هنگام عقد آن رعایت گردد. این کار از بروز مشکلات بعدی تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. همچنین شما می‌توانید بهترین وکیل قرارداد را برای مشاوره انتخاب کنید.

۲.نوشتن با جزئیات:

نکته دیگری که باید در هنگام عقد وکالت‌نامه به آن توجه لازم را داشته باشید این است که اگر می‌خواهید موردی را عنوان کنید باید حتما آن را با جزئیات کامل بنویسید. دقت داشته باشید که ننوشتن جزئیات کامل در موارد مختلف می‌تواند باعث سودجویی افراد دیگر گردد. همچنین وکیل حقوقی شما می‌تواند این کار را انجام دهد.

۳.استعلام کتبی:

لازم است همیشه از دفتر‌خانه‌ای که در آن استعلام کتبی تنظیم می‌گردد استعلام کتبی بگیرید. بهتر است حتما قبل از انجام معاملات حتما اعتبار سند را از دفترخانه کتبا استعلام کنید.

وکالت بلاعزل چگونه باطل می‌شود؟

عدالت-آریایی

همانطور که گفته شد وکالت بلاعزل به وکالتی گفته می‌شود که موکل نمی‌تواند در آن وکالت‌نامه را باطل کند. اما فسخ قرارداد در شرایط مختلفی می‌تواند صورت بگیرد. به عنوان مثال در صورت جنون طرفین وکالت باطل خواهد شد. همچنین شرط ضمن عقد بسیار مهم است.

فوت موکل نیز می‌تواند موجب فسخ قرارداد گردد. بهتر است همیشه انجام معاملات به سرعت انجام گیرد تا از مشکلات این چنینی جلوگیری شود. در غیر اینصورت فسخ وکالت بلاعزل تنها با استعفای وکیل صورت می‌گیرد. پس حتما در هنگام عقد این مدل وکالت دقت لازم را داشته باشید و تنها در صورت نیاز چنین وکالت‌هایی را امضا کنید.

موکل می‌تواند مورد وکالت انجام دهد؟

در چنین وکالت‌هایی، موکل می‌تواند خودش تمامی کارهایی که مربوط به وکیل بوده را انجام دهد. اگر می‌خواهید تمامی کارهای مربوط به معامله را وکیل مورد نظر شما انجام دهد باید در وکالت‌نامه کاملا قید کنید. اگر در وکالت‌نامه قید شده باشد که موکل حق دخالت در امور را ندارد در این صورت موکل نمی‌تواند مورد وکالت را انجام دهد. اگر چنین قصدی را دارید باید به صراحت این مورد را در وکالت‌نامه به صورت کاملا دقیق بنویسید.

البته نوشتن چنین مواردی معمولا توصیه نمی‌شود چرا که ممکن است تبعات بدی را برای طرفین داشته باشد. انجام چنین کارهایی کاملا وابسته به شرایط است اما در کل چنین مواردی بسیار خاص هستند.

وکالت بلاعزل چه تبعاتی خواهد داشت؟

همانطور که قبل‌تر هم گفته شد در صورتی که در وکالت‌نامه موارد مختلفی ذکر شود ممکن است تبعاتی بدی را برای شما داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است در یکی از بندهای وکالت‌نامه حق دخالت در مراحل مختلف از وکیل گرفته شود. در این حالت در صورت نارضایتی موکل از مراحل انجام، به هیچ عنوان امکان فسخ وکالت‌نامه وجود ندارد مگر اینکه به عنوان یک بند در وکالت‌نامه ذکر شده باشد. پس حتما در هنگام عقد قرارداد به مفاد عقدنامه توجه لازم را داشته باشید.

شرایط وکالت بلاعزل در خرید و فروش ملک:

تماس-حقوقی

وکالت‌نامه بلاعزل ممکن است به دلایل مختلفی عقد شود. به عنوان مثال زمانبر بودن نقل و انتقال یا در دسترس نبودن سند می‌تواند از جمله مواردی باشد که به وکالت بلاعزل نیاز پیدا کنید. در چنین شرایطی اگر برای عقد قرارداد فروشنده عجله داشته باشد معمولا فروشنده خریدار را برای انجام امور مربوط به سند وکیل می‌کند. با این کار فروشنده اختیار کاملی برای انجام امور مختلف سند مانند استعلام‌های ثبتی و ثبت سند خواهد داشت. اما در هنگام انجام چنین کارهایی باید حتما به موارد زیر توجه لازم را داشته باشید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

۱.وکالت بلاعزل به این معنا نیست که فروشنده هر زمان که بخواهد می‌تواند سند را به نام خودش بزند.

۲.همانطور که گفته شد در صورت مرگ و یا جنون طرفین ممکن است قرارداد فسخ گردد.

۳.در وکالت بلاعزل موکل می‌تواند تمامی کارهای مربوط به ملک را خودش انجام دهد مگر اینکه در قرارداد ذکر شده باشد.

۴.بهتر است وکالتی که تنظیم می‌کنید از محدودیت زمانی لازم برخوردار باشد.

۵. از انجام وکالت بلاعزل در مواردی که موکلین بیش از یک نفر هستند یعنی قصد دارید با چند نفر معامله کنید خودداری کنید.

۶.اگر شما از طریق وکالت بلاعزل ملکی را خریداری کردید فروشنده حق دارد ملک را به شخص دیگری هم بفروشد. پس حتما در معاملات مختلف به این مورد توجه لازم را داشته باشید. بهتر است در چنین مواردی یک مبایعه نامه نیز تنظیم کنید تا حق فروش ملک به شخص دیگری را از فروشنده بگیرید. با این کار از مشکلات احتمالی تا حد زیادی جلوگیری کرده‌اید.

چه مدارکی برای تنظیم وکالت‌نامه لازم است؟

اولین مدرکی که برای تنظیم وکالت‌نامه لازم است کپی شناسنامه و کارت ملی وکیل و موکل است. در صورتی که قصد فروش ملک یا مال (مانند خودرو) از طریق وکالت بلاعزل را دارید باید اسناد و مدارکی را که نشان دهنده مالکیت موکل است را نیز ارائه دهید.

به طور کلی هر حقی که قرار است از موکل به وکیل واگذار گردد باید برای آن سند و مدرک معتبر ارائه شود. در صورت عدم وجود چنین مدارکی امکان عقد وکالت بلاعزل امکان پذیر نیست. بهتر است در هنگام عقد قرارداد در صورتی که موکل هستید حتما از صحت و سقم اسناد اطلاعات کافی را بدست بیاورید. این کار از بروز مشکلات احتمالی تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها