|
کدخبر: 211283

علت صفر نشدن آمار فوتی‌های کرونا اعلام شد

عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفت: افرادی که هنوز دو دوز واکسن خود را تزریق نکرده یا اینکه تاکنون هیچ واکسنی دریافت نکرده‌اند و پس از این هم دریافت نمی‌کنند، به کرونا مبتلا و متاسفانه به نوع شدید آن هم گرفتار می‌شوند.

جامعه علت صفر نشدن آمار فوتی‌های کرونا اعلام شد

دکتر مسعود یونسیان عضو کمیته علمی کشوری کرونا در پاسخ به این سوال که چرا با وجود سرعت گرفتن واکسیناسیون، باز هم با روزانه حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ فوتی کرونا مواجه هستیم، گفت: واکسیناسیون در کشور سرعت گرفته است و این موضوع جای تقدیر دارد، اما واقعیت این است که ما به نسبت بسیاری از کشورها انجام واکسیناسیون را دیر آغاز کردیم.

وی ضمن اشاره به اینکه درست است که بیش از ۷۵ درصد جامعه ما یک دوز و فراتر از ۴۵ درصد دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند، ادامه داد: اگر بپذیریم که افرادی که ۲ دوز واکسنشان کامل شده و ۲ هفته هم از تزریق دوز دومشان گذشته است، در برابر کرونا مصون هستند، در حال حاضر حدود ۳۱ درصد از جمعیت ما در مقابل این بیماری ایمنی دارند و در واقع از امروز این درصد از افراد مصون تلقی می‌شوند.

دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری کرونا با بیان اینکه مرگ‌ومیری که هم اکنون شاهد آن هستیم مربوط به افرادی است که طی دو تا ۳ هفته اخیر و یا حتی برای مدت طولانی‌تر است که به این بیماری مبتلا و بستری شده اند، افزود: در آن زمان میزان افراد واکسینه شده کمتر بود و افرادی که حدود یک ماه پیش در مقابل کووید مصونیت داشتند، حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیون نفر بودند که اگر این مقدار بر جمعیت بالای ۱۲ سال کشور تقسیم کنیم، حدود ۲۰ درصد می‌شود.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: نکته بعدی در این خصوص این است که ما داده‌های فردی را به صورت جزئی در اختیار نداریم، اما در کشورهایی که این اطلاعات در دسترس بوده بر اساس بررسی‌های انجام شده این نتیجه به دست آمده که حتی هنگامی که ۷۰ درصد جامعه واکسینه شده اند، آن ۳۰ درصدی که مصون نیستند به ویژه اگر در گذشته هم به این بیماری مبتلا نشده باشند، عمده بیماران بستری در بیمارستان و مرگ‌ومیرهای کرونایی را تشکیل می‌دهند.

وی توضیح داد: بنابراین افرادی که واکسینه شده اند از هم اکنون مصونیت خوبی در برابر کووید دارند. به ویژه اگر ۲ هفته از تزریق دوز دوم آن‌ها گذشته باشد. همچنین چنانچه افراد واکسینه شده در گذشته با علامت و یا بی علامت دچار کرونا شده باشند، میزان مصونیت آن‌ها بیشتر است و ما از آن‌ها انتظار ابتلای شدید و مرگبار نداریم.  

عضو کمیته علمی کشوری کرونا متذکر شد: اما آن دسته از افرادی که هنوز دو دوز خود را تزریق نکرده یا اینکه تا کنون هیچ واکسنی دریافت نکردند و پس از این هم دریافت نمی‌کنند، به این بیماری مبتلا  و متاسفانه به نوع شدید آن هم گرفتار می‌شوند. به طور کلی هنوز برای اینکه مشاهده تاثیر کامل واکسیناسیون بر روند مرگ‌ومیر و بستری‌ها زود است.

این استاد دانشگاه در خصوص زمان پایان کرونا عنوان کرد: همه ما امیدوار هستیم که پایانی برای کرونا وجود داشته باشد و این بیماری سرنوشتی همچون آنفلوآنزا داشته باشد، اما این امر به این موضوع بستگی دارد که ما و تمام دنیا با افزایش سرعت واکسیناسیون تا چه میزان از بروز جهش در این ویروس جلوگیری می‌کنیم و این اتفاق باید در تمام دنیا رخ دهد. چرا که اگر با جهشی در گوشه‌ای از دنیا مواجه شویم، این جهش می‌تواند به راحتی به سایر نقاط جهان هم برسد.

 

منبع: میزان

ارسال نظر